Connect with us

ALL MEDIA

Titlul după care nu mai e nicio știre

Published

on

În fascinantul ev al Internetului, glorios pentru răspândirea informației și odios pentru acuratețea producerii și propagării, am citit o interpretare potrivit căreia soldatul de la Maraton ar fi fost primul om care a furnizat o știre.

Sunt înclinat să cred că atunci când mesagerul atenian Fidipide le-a adus alor săi vestea victoriei, enunțul „Bucurați-vă, am învins!“ nu era o știre, ci o sinteză a știrii. Era, de fapt, titlul.

Dacă eroul grec ar fi adus o știre, s-ar fi cuvenit să relateze unde a avut loc confruntarea dintre greci și perși și să estimeze câte victime au fost în ambele tabere. Să citeze surse și de la unii, și de la alții, să  prezinte circumstanțele victoriei, precum și consecințele ei, atât asupra învingătorilor, cât și asupra învinșilor. Apoi, după ce și-ar fi tras sufletul, și-ar fi făcut loc, firesc, follow-up-ul: povești din timpul confruntării, portrete de eroi și de lași, o analiză a modului în care se va repercuta bătălia de la Maraton asupra comunității ateniene pentru care relata, precum și modul în care a fost repurtat succesul. Sau, desigur, să-l lase pe Herodot să povestească toate acestea, în pofida suspiciunilor că mărturiile istoricului nu erau nici neutre, nici tocmai adevărate.

Dar, vedeți dumneavoastră, după ce a parcurs peste 40 de kilometri în fugă, abandonându-și pe drum armura grea, scutul și lancea, hoplitul Fidipide a dat titlul și n-a apucat să mai dezvolte știrea exclusivă și prezentată în premieră, deoarece a murit pe loc. Așa că am rămas doar cu titlul.

Circa patru veacuri mai târziu, romanii conștientizau deja valoarea și însemnătatea titlului. Conform lucrării „A History of  News“ de Mitchell Stephens, cei care citeau știrile scrijelite (ele erau deja scrise, dar și răspândite oral sau cântate) înțelegeau relevanța unei relatări încă din titlu. Astfel, relatarea unui cutremur avea un titlu lățit pe șase coloane (acoperind întreg formatul suportului pe care era așternută știrea), iar un incendiu, una singură.

Venim abrupt în prezent, mai precis în spațiul virtual al jurnalismului de aiurea (dar ne vom referi mai cu seamă la cel autohton), pentru a constata că știrile din mediul de informații online au involuat până la anul 490 Î. Hr. După titlu, pe care îl vezi înainte să dai click, nu mai urmează nicio știre. A spune că e firesc, deoarece, continuând paralela cu soldatul atenian, a murit presa e doar o abordare superficială.

O abordare ceva mai puțin superficială ne face să descoperim că titlurile din presa de referință de pe Internet nu au nici măcar valoarea enunțului „Bucurați-vă, am învins!“. Majoritatea plutesc într-o ciorbă denumită peiorativ „yellow journalism“, adică acel gen de a face presă neprofesionist și lipsit de etică.

Titlurile de azi sunt prefabricate pentru a creea curiozitate și false așteptări, dar și pentru a tupila cât mai iscusit presupusa informație care, la citirea articolului, se va dovedi un melanj de supoziții, comentarii personale și exagerări subsumate genericului „aici putea fi o știre, dar nu e, v-am păcălit!“. Dezinformează în mod deliberat, sunt excesiv de evazive, neinteligibile, fac risipă de semne de punctuație, sunt doldora de ipoteze și de ambiguitate, nefondate, senzaționaliste.

Subliniez, aceste constatări vizează doar presa virtuală așa-zis de calitate, fără să ia în seamă tabloidele care au răspândit acest mod de a nu face presă chiar și pe burtierele (da, și acelea sunt titluri, vai de ele!) jurnalelor TV.

Dar să lucrăm cu materialul clienților. Iată câteva pilde din presa percepută drept de calitate de la noi. „Prognoza meteo până pe 22 decembrie. Cât de frig va fi și când va ninge în fiecare regiune a țării“ (HotNews). Deși banal, primul enunț e corect, cu toate că s-ar încadra mai degrabă la categoria supratitlu. Al doilea, însă, te trage prea evident de brăcinari ca să mai dai un click și-ți asmute curiozitatea – cât, când – fără să-ți spună însă cât și când! Nu era mai limpede un mesaj de genul „vreme rece, cu ninsori în primul interval“, respectând convențiile de presă – nu poți să dai chiar tot în titlu! – de când lumea?

„Audieri LA SECRET în comisia antiBăsescu. Cum a răspuns șeful CEC, în spatele ușilor închise, la întrebarea dacă se fac presiuni politice pentru acordarea creditelor“ (Gândul). Trecem repede peste cuvintele-cheie, potrivite ca să fie SEO, și peste jalnicele majuscule (țipă la cititorul de calitate: „boule, vezi că e important!“), ca să contatăm că avem un exemplu clasic de, așa cum se zice în jargonul gazetăresc, „titlu de lucru“. Adică înșiruim elementele e o foaie, în ședință. Abia apoi  încercăm apoi să îi dăm o formă succintă, atrăgătoare, în litera și în spiritul produsului la care lucrăm. Aici a rămas așa, dacă merge cu astfel de enunțuri descriptive la Huffington Post și la Daily Mail, de unde am copiat precum  premierul, merge și la noi!

„Unde vor lovi falimentele în anul 2014? Sectoarele alimentar și imobiliar, în pericol“ (Adevărul). În acest caz, ne delectăm cu un delicios dialog purtat de titlu cu sine însuși. Întreabă (când și-au făcut loc interogativele în titlurile presei de referință?), dar și răspunde, pentru orice Gâgă.

„ANUNȚ ȘOC PENTRU CEI CARE N-AU CALCULATOR“ (EVZ). În acest caz, nu prea mai rămâne nimic de comentat, cu excepția mențiunii că tocmai cei vizați n-ar putea citi știrea, fiind pe site, or, săracii, dacă n-au calculator, sunt scutiți de șoc. Găsiți îmbietoare asemenea enunțuri care nu zic nimic, dar o fac zbierând, cu verzale și sentințe?

La finele acestei timide analize, îmi vine să cred că dacă știa ce se va alege de moștenirea lui, soldatul de la Maraton ar fi preferat să se întoarcă de pe front la pas și să nu mai dea nicio știre.

Articol scris de Horia Ghibuțiu pentru RADAR DE MEDIA.

Lasa un comentariu aici!

Str. Delea Veche, nr.24, copr D, et.4, Sector 2, Bucuresti. Pentru comunicate de presa, informari si alte materiale va rugam sa ne contactati pe e-mail.

Click to comment

Lasă un răspuns

ALL MEDIA

AGERPRES a lansat documentarul video Marea Unire – România, la 100 de ani

Published

on

Foto Credit: AGERPRES

Agenția Națională de Presă AGERPRES a lansat, joi, 22 februarie 2018, documentarul video „Marea Unire – România, la 100 de ani”, special conceput pentru sărbătorirea Centenarului.

La evenimentul desfășurat la CinemaPRO au fost prezenți Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei Române, Alteța Sa Regală Principesa Maria, membri ai Corpului Diplomatic, parteneri ai agenției, presa centrală, dar și protagoniști ai documentarului.

Documentarul „Marea Unire – România, la 100 de ani” este o invitaţie la o călătorie emoţionantă şi captivantă, trăită şi nu doar povestită de oameni pentru care România înseamnă şi o colecţie de momente istorice importante în naşterea acestui stat. Practic, AGERPRES a mers pe urmele celor care au înfăptuit Unirea: în Basarabia, Bucovina de Nord şi Transilvania, iar urmaşii celor care au pus umărul la reîntregirea ţării deschid culisele celui mai important moment istoric. Prin vocea celor care povestesc, descoperim că suntem o naţiune fără graniţe. România, la 100 de ani aduce cu sine o istorie care continuă să se scrie.

Evenimentul a fost deschis de Alexandru Giboi, directorul general al AGERPRES, și a fost moderat de Andrei Giurgia, manager al proiectului Centenarul Filmului Românesc, partener al Agenției Naționale de Presă.

Ce facem în seara asta din punctul meu de vedere nu este doar nou, este un moment memorabil. Suntem la începutul anului 2018, anul Centenarului, şi AGERPRES marchează acest moment printr-un film-eveniment, un film care defineşte o perioadă, un film care ajută publicul să înţeleagă mai bine ce s-a întâmplat acum o sută de ani şi nu doar acum o sută de ani. […] La AGERPRES e vorba de evoluţie. E un cuvânt care pe mine aproape că mă obsedează, îl repet şi nu doar că îl vorbesc, încerc să îl şi implementez în tot ceea ce am făcut în ultimii ani”, a spus directorul general al AGERPRES.

La finalul proiecției a avut loc o sesiune de Q&A cu protagoniștii documentarului, dar și cu realizatorii acestuia, care au filmat pe teritoriul României, dar şi în Bucovina de Nord şi în Basarabia. Documentarul „Marea Unire – România, la 100 de ani” este realizat de Mihuţ Năstăsache, Marilena Stănescu şi Sergiu Olteanu. Imaginea este semnată de Alfred Schupler, Sergiu Olteanu şi Andrei Cârlan. Reporteri au fost Marilena Stănescu, Mihuţ Năstăsache şi Camelia Moise. Grafica, sunetul şi montajul sunt semnate de Andrei Cârlan, asistent tehnic fiind Alexandru Vintilescu.

Protagoniștii au vorbit, cu mare emoție, despre ceea ce îi leagă de ţara noastră şi despre faptul că, indiferent de contextul istoric și de momentele dificile, ei s-au simţit şi se vor simţi mereu români.

Am zis să fie un proiect care să redea înainte de orice ceea ce înseamnă să fii om. Pentru că indiferent de context, indiferent de momentele prin care treci în viață, indiferent de ceea ce ai în jurul tău, este foarte important, ca atunci când tragi linie, să știi că ești om”, a explicat Marilena Stănescu.

Mai mult, în cadrul evenimentului a fost prezentată și expoziția de fotografie, numită România: Evoluție, imaginile expuse făcând parte din arhiva AGERPRES, dar și din cea a Associated Press. Expoziția cuprinde și cele mai bune fotografii realizate de către fotoreporterii AGERPRES. Totodată, a fost prezentat și albumul România: Evoluție, Ediție specială pentru Centenarul Marii Uniri, care conține 100 de fotografii din România, grupate în trei capitole: Arhivă, Revoluție, Evoluție.

Mai multe detalii de la eveniment puteți urmări la linkul: https://goo.gl/ZoWr9N, iar trailerul documentarului poate fi accesat la: https://goo.gl/3V2Xfa.

Pe parcursul anului 2018, AGERPRES va organiza mai multe evenimente, în România și în străinătate, dedicate Centenarului Marii Uniri.

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading

ALL MEDIA

George Ureche va prelua conducerea Antena Group

Published

on

Foto Credit: ANTENA 1

George Ureche, Director Corporate Finance la PwC va prelua conducerea Antena Group incepand cu 19 martie 2018.

Din aceasta pozitie, George va coordona posturile de televiziune ale Antena Group (Antena 1, Antena Stars, Happy Channel, ZU TV) si platformele digitale (AntenaPlay, LaJumate.ro si site-urile de continut) ale companiei. George vine cu o experienta de 8 ani in cadrul PwC (2000-2005 si 2015-2018) si 10 ani in industria media (in calitate de manager executiv si de dezvoltare in grupul MediaPro).

 

“Ma bucur ca George va completa echipa Antena Group care si-a demonstrat pe parcursul timpului profesionalismul, unitatea si determinarea.  Am incredere ca George si toti membrii echipei isi vor pune competenta si energia in slujba publicului si a partenerilor de business si le multumesc tuturor” a declarat Camelia Voiculescu, actionar Antena Group.

 

George Ureche a adaugat: “Antena Group este o companie de referinta intr-o industrie dinamica. Am apreciat intotdeauna spiritul antreprenorial si flexibilitatea acestui grup, care sunt ingredientele de baza pentru inovatie si crestere. Abia astept sa ma alatur echipei si impreuna sa dezvoltam produse si servicii de calitate”.

 

Functia de Channel Manager Antena 1 va fi detinuta in continuare de Isabella Carmu. Sub conducerea sa, strategia Antena 1 va avea ca focus achizitionarea si dezvoltarea formatelor de entertainment puternice si originale care au forta de a face diferenta pe piata media din Romania ( Chefi la cutite, The Wall, Asia, iUmor, Guess my Age, Final Four si multe altele). “Ne bucuram ca echipei de top management i se va alatura o persoana cu experinenta de business pe care o are George si suntem siguri ca impreuna vom deveni si mai puternici” a declarat Isabella Carmu, Channel Manager Antena1.

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading

ALL MEDIA

Monica Ghiurco şi Karen Sebesi sunt reprezentanţii salariaţilor în CA al TVR

Published

on

Foto Credit: TVR

Jurnaliştii Monica Ghiurco şi Karen Sebesi au fost aleşi reprezentanţi ai salariaţilor Televiziunii Române în viitorul Consiliu de Administraţie (CA), în urma scrutinului desfăşurat luni, 19 februarie 2018, la sediile TVR din Bucureşti, Cluj, Craiova, Iaşi, Timişoara şi Tîrgu Mureş.

Mihai Rădulescu (jurnalist tv) şi Cristian Stoian (director de imagine) au fost aleşi membri supleanţi, conform votului.

Monica Ghiurco a obţinut 534 de voturi, Karen Sebesi – 321, Mihai Rădulescu – 301, iar Cristian Stoian – 242 voturi.

Monica Ghiurco şi Karen Sebesi au mai făcut parte din Consiliile de Administraţie ale televiziunii publice: Monica Ghiurco, între anii 2016-2017, iar Karen Sebesi, între 2010 şi 2012.

 

Lista completă a rezultatelor obţinute în urma procesului de votare de luni, 19 februarie a.c., este următoarea: Monica Ghiurco – 534 de voturi; Sebesi Karen Attila – 321 de voturi; Mihai Rădulescu – 301 voturi; Cristian Stoian – 242 de voturi; Cornel Mihalache – 205 voturi; Titi Dincă – 180 de voturi; Corneliu Calotă – 177 de voturi; Andrei George Ţoneş – 160 de voturi; Horia Gruşcă – 115 voturi; Emanuel Sorin Torică – 105 voturi; Gabriel Giurgiu – 80 de voturi; Dorel Dick – 76 de voturi; Adrian Sobaru – 70 de voturi; Fekete Hajnal – 60 de voturi; Carmen Kleibel – 47 de voturi; Dumitru Bădiţa – 32 de voturi; Liviu Nicolescu – 31 de voturi; Adrian Cătălin Florea – 19 voturi; Cristina Lascu – 18 voturi; Stelian Ristache – 18 voturi; Oana Ilinca Roşca – 18 voturi; Eugen Alexandru Constantinescu – 9 voturi.

 

Prezenţa la vot a fost de 64,37%, la scrutinul din 19 februarie fiind înregistraţi 1525 de votanţi.

Directorul general interimar al TVR, Doina Gradea va înainta Parlamentului numele candidaţilor clasaţi pe primele patru locuri: primii doi clasaţi pentru calitatea de membru titular în Consiliul de Administraţie, iar următorii doi pentru membru supleant (poziţia 3 reprezintă supleantul primului clasat şi poziţia 4 – supleantul celui de-al doilea clasat).

 

Despre reprezentanţii salariaţilor din CA:

Licenţiată a Facultăţii de Ştiinţe Economice din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca, Monica Ghiurco este doctor în ştiinţe economice, domeniul relaţii economice internaţionale în cadrul aceleiaşi universităţi. Din 2002 a devenit redactor-prezentator la Direcţia Ştiri a Televiziunii Române, iar din 2013 este jurnalist senior la TVR.

Monica Ghiurco a fost prezentatoarea emisiunii „Ora de ştiri” de pe TVR 2, moderator de talk-show, producător şi realizator de emisiuni de politică internă şi ediţii speciale. În perioada 2008 – 2010 a coordonat Departamentul Social Politic Economic din cadrul Direcţiei Editoriale din SRTv. În ultimii ani, a prezentat emisiunile „Întrebări şi răspunderi” şi „Banii tăi”.

 

Sebesi Karen Attila a fost crainic-redactor la Radioteleviziunea Română, studioul Cluj, între anii 1991 – 1993. După o perioadă petrecută la mai multe posturi de radio sau în instituţii publice, Sebesi Karen revine în mass-media, ca realizator de emisiuni, la TVR, în perioadele 2005-2007 şi din 2008 până în prezent. Anterior, şi-a desfăşurat activitatea la DUNA TV şi BBC/secţia maghiară, în calitate de corespondent.  Karen Sebesi a mai fost membru în Consiliul de Adminsitraţie al SRTv în perioada 2010-2012 şi membru supleant între 1996-2000, 2001-2004, iar în perioada 2006-2010, membru supleant în CA al SRR.

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Abonează-te la RADAR!

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Trending