HomeINTERVIUIulian Comănescu: Brandul PRO TV scârțâie destul de serios

Iulian Comănescu: Brandul PRO TV scârțâie destul de serios

Prev1 of 2

După cum v-am promis, astăzi publicam cea de-a doua parte a interviului pe care analistul media Iulian Comanescu l-a acordat în exclusivitate publicației RADAR DE MEDIA.

Despre situaţia actuală din televiziunile româneşti, Comanescu vorbeşte în rândurile de mai jos. 

Prima parte a interviului despre presa online, il puteti citi aici.

 

Referitor la grilele de vară a posturilor autohtone. PRO TV a venit cu „Supertrip”, „VineCheful”, „Ce spun Romanii” sau „Lumea Vorbeşte”. Cum vezi aceste producţii locale? 

„m-am săturat să deschid televizorul și să văd niște pseudo-vedete supuse la diferite chinuri”

Sincer, habar n-am cu ce se ocupă și oricât de greu de admis e acest răspuns din partea mea, el spune ceva și despre calitatea acestor producții. M-am săturat să deschid televizorul și să văd niște pseudo-vedete supuse la diferite chinuri. Știu că mi se spune analist media, dar nu e nimic de analizat în chestia asta.

 

Dar la Antena 1? „Splash!, Vedete la apă” , „Poftiţi pe la noi” sau „Te pui cu Blondele?”

„la TV e tot timpul aceeași persoană vag cunoscută cu veleități de vedetă în aceeași băltoacă”

Cam ca la PRO TV. Te pui cu Blondele are, măcar, un soi de feminism vag, dar subversiv care vine din vremurile când televiziunea conta. Dar altfel… să se bălăcească ei, cu ei. Toate formatele astea contrazic sentința lui Heraclit, „nu te poți scufunda de două ori în același râu”, fiindcă televiziunea din România nu e un râu, e o baltă stătută. La TV e tot timpul aceeași persoană vag cunoscută cu veleități de vedetă în aceeași băltoacă. Pe logica televiziunilor de la noi, probabil că în sezoanele următoare o să fie o singură băltoacă și o singură persoană vag cunoscută, pe care o s-o filmeze toată lumea, ca la tribunal, unde toată lumea îi filmează pe Cămătari. Sau pe Elena Udrea. Ar mai fi și varianta Elena Udrea în băltoacă sau Gina Pistol cu cătușe, care sigur face rating.

 

Niciun post TV nu a avut show-uri estivale de la mare! Care ar fi motivul? Audienţele scăzute sau bugetele mari?

„posibil, erau ceva destul de românesc și au fost abandonate fiindcă acum trendul e show-uri-gunoi internaționale”

Show-urile estivale sunt în declin de o bună bucată de vreme. Bugetele nu sunt exorbitante, fiindcă televiziunile construiesc parteneriate cu hoteluri, discoteci și așa mai departe. Posibil, erau ceva destul de românesc și au fost abandonate fiindcă acum trendul e show-uri-gunoi internaționale, toată lumea cumpără formate de doi lei, care fac atâția bani câți dai. Mai ales dacă-s realizate de producători de doi lei.

 

Conform cifrelor furnizate de ARMA/Kantar Media pe luna iulie 2015, Antena 1 a fost pe primul la nivelul publicului naţional, iar PRO TV la nivelul publicului urban.

„brandul PRO TV scârțâie destul de serios, de pe la accesele de voluntarism ale Mihaelei Rădulescu și exhibarea fetei violate de la Măruță”

Am mai spus asta undeva, PRO-ul a fost „mai în vacanță” decât Antena, în materie de formate estivale. Banii sunt pe urban, 18-49. E o schimbare de lider cu importanță simbolică, brandul PRO TV scârțâie destul de serios, de pe la accesele de voluntarism ale Mihaelei Rădulescu și exhibarea fetei violate de la Măruță. Dar asta se va simți în bugete doar pe termen mai lung – deocamdată CME, proprietarul PRO TV, raportează redresarea financiară.

 

Las Fierbinţi , în redifuzare este lider de audienţă în fiecare seară! Cum îţi explici acest fenomen?

„la fel cum tabloidele operează cu clișee – cuvintele-etichetă gen „Șoc!” sau „Senzațional” sunt doar o parte a fenomenului”

Probabil că nu e nimic grozav la concurență și, pe de altă parte, există destule filme de lung-metraj care bat, și ele, în reluare. S-ar putea ca asta să aibă legătură cu o anumită structură a publicului românesc. La fel cum tabloidele operează cu clișee – cuvintele-etichetă gen „Șoc!” sau „Senzațional” sunt doar o parte a fenomenului – s-ar putea ca un anumit gen de public să reacționeze atunci când un lucru e deja, într-o oarecare măsură, cunoscut. De exemplu, Las Fierbinți sau Singur Acasă. Fiindcă publicul de TV nu e tocmai absolvent de studii universitare sau intelectual, oricât se lăuda pe vremuri PRO TV cu targetul atins.

 

Antena 1 a încercat reţetă de succes a postului Kanal D: serial turcesc în Prime Time, însă nu a funcţionat! Crezi că publicul pe telenovele turceşti este altul?

„Kanal D are ceva interesant, oricât de ciudat sună pentru publicul highbrow”

Și PRO TV a încercat seriale turcești. O explicație e într-adevăr aceea că pentru astfel de seriale există un public mai tradiționalist, care ar trebui să se regăsească în celelalte segmente ale grilei. Am mai spus-o, televiziunile românești arată ca niște posturi care se schimbă singure, de la mizeriile din acces, la știri, apoi la show-ul de prime-time și, în fine, la mizeriile de late night. PRO TV, care avea o grilă coerentă, începe să piardă și el la acest capitol. Kanal D are ceva interesant, oricât de ciudat sună pentru publicul highbrow, o identitate balcanică pe care trebuie să și-o consolideze, în loc să facă încercări de occidentalizare, fiindcă e opusă PRO TV-ului și aspirațiilor destul de amestecate, dar comparativ occidentale, ale Antenei 1.

Într-un alt sens, serialele turcești sunt de regulă producții ieftine, costă în jur de 15.000 de dolari episodul, mai puțin decât Las Fierbinți – deci numai bune pentru locul al doilea, al treilea sau așa ceva. Depinde de poziția televiziunii pe piață și de ceea ce programmer-ul vrea să realizeze în acel slot de grilă. Deocamdată, toată lumea și-a încercat norocul cu mizerii ieftine – fie seriale, fie reality-uri – iar treaba asta i-a cam adus prejudicii.

 

În toamna vor reveni în prim plan show-urile Vocea României, X Factor, Masterchef şi altele. Crezi că publicul roman s-a săturat de astfel de producţii sau vrea mai mult reality show!

Se vorbește de asta în materie de trenduri externe. Piața românească va mai continua în această inerție, pentru simplul fapt că reality-urile introduse până acum nu au funcționat prea bine. Cele mai răsunătoare eșecuri au fost la PRO TV, dar simptome sunt peste tot.

 

Vacanţă Mare şi-a anunţat revenirea la Kanal D! Crezi că vor “rupe gura târgului”.

„la noi, Vacanța Mare era ceva destul de neaoș pe vremuri, e posibil să se cupleze cu publicul postului”

S-ar putea să meargă, chiar dacă nu la parametri stelari. Kanal D livrează, pe ici, pe colo, good old television, un lucru de care ducem lipsă pe piața acestor ani, care a cam înnebunit. Lucrul ăsta se vede și pe plan mondial, fiindcă NBC încearcă să resusciteze bătrânul gen numit variety, de exemplu. La noi, Vacanța Mare era ceva destul de neaoș pe vremuri, e posibil să se cupleze cu publicul postului. Oricum, are cel puțin meritul de a fi o producție locală, comedy – oricât de lipsită de pretenții -, față de experimentele internaționale mizerabile pe care le face mai ales PRO TV-ul în ultima vreme.

 

Cum vezi situaţie de la postul public de televiziune? Care crezi că ari fi salvarea? TVR ar putea reveni în top, în materie de audienţă?

„taxa TV e foarte mică în România și la halul în care se prezintă TVR, a o mări ar fi cea mai proastă idee”

Mă repet din nou: totul pornește de la o lege bună, care desprinde TVR de controlul politicului, lege pe care n-o avem și politicienii n-o vor face. Dincolo de asta, cred din ce în ce mai tare că TVR-ul ar trebui desființat și reînființat, ca televiziunea publică din Grecia sau poliția rutieră din Ucraina. Sau dacă nu, ar trebui auditat și consiliat de specialiști externi, care ar trebui să înceapă prin a pune ordine în resursele umane, tăind în carne vie.

Mai e un lucru, pe care l-am spus și răsspus. Taxa TV e foarte mică în România și la halul în care se prezintă TVR, a o mări ar fi cea mai proastă idee. Reiese că așteptările sau obiectivele trebuie adecvate la resursele financiare. Cu alte cuvinte, pentru TVR un model realist ar fi mai degrabă PBS, serviciul public american, decât televiziuni-mamut din Europa, ca BBC sau ARD, cu bugete de ordinul miliardelor de euro pe an. Asta cu atât mai mult cu cât și noi avem televiziuni de știri partizane, care fac rating, la fel cum în America există Fox și MSNBC, pe fondul apolitismului marilor rețele comerciale și al unei televiziuni publice retrase. A reîncerca să faci lider de piață din dezastrul numit TVR ar fi o operațiune prea costisitoare și dificilă. Totuși, publicul va continua să ceară asta și să își dea ochii peste cap fiindcă a fost desființat TVR Cultural, un post care n-avea nicio logică la un buget de 120 de milioane pe an, mare față de televiziunile comerciale, dar mizerabil dacă te gândești că din el ar trebui să susții nu știu câte posturi naționale, plus vreo câteva studiouri teritoriale care consumă sute de mii de euro pe an fiecare.

Dacă e să ne mai uităm în lume, un model interesant mai e RTS, radio-televiziunea publică a sârbilor. Aceasta a trecut prin vremuri cumplite în timpurile lui Miloșevici. Bugetul ei e comparabil cu al TVR – țară mai mică, taxă TV mai mare. Când s-a terminat cu Miloșevici, sârbii au adus în fruntea RTS celebrități ca Aleksandar Crkvenjakov sau Aleksandar Tijanić, cu background de presă scrisă și anticomunist, care au pus pe picioare RTS-ul. Redresarea a durat câțiva ani și a inclus renunțarea la al treilea post național. În 2011, RTS și-a cerut scuze public pentru dezinformarea din epoca Miloșevici. E lideră pe știri și produce seriale cu rating bun – adică exact ce ar trebui să facă, în esență, o televiziune publică. Ca să ajungă acolo, au trecut printr-un training de 30 de luni realizat pe BBC, pe bani europeni. Imaginați-vă lucrurile astea la TVR. Că eu nu prea pot.

 

Succesul pe care îl înregistrează postul de ştiri România TV, care ar fi reţeta?

„din punctul de vedere al angajatorului, acești oameni au marea calitate de a răspunde la comenzile politice”

E un fel de dandiaconescianism rudimentar și lipsit de fantezie. Interesant e modul cum se amestecă gunoiul tabloid cu pretențiile politice, fiindcă mult ce se întâmplă pe televiziunile așa-zis de știri e un soi de tabloidizare politică. Piața e plină de personaje rudimentare, gen Mihai Gâdea sau Rareș Bogdan, care compensează lacunele de profesionalism, cultură și caracter prin agresivitate și discurs partizan. Din punctul de vedere al angajatorului, acești oameni au marea calitate de a răspunde la comenzile politice, chiar cu convingere. Publicul îmbătrânit, sărac, incult, partizan și bun votant găsește vinovați clari și execuții perpetue pe aceste televiziuni.

 

Digi 24, cel mai “curat” post de ştiri s-a clasat pe locul 18 (audienţele generale, luna iulie 2015, publicul naţional). De ce nu reuşeşte un succes mai mare în materie de cifre?

„aterizez destul de frecvent pe el, dar nu rezist mai mult de câteva minute”

Ca să lungim metafora, nu ajunge să fii curat ca să fii atractiv, mai trebuie și un pic de parfum sau o haină mai nu-știu-cum. Digi 24 e al naibii de plicticos. Aterizez destul de frecvent pe el, dar nu rezist mai mult de câteva minute. E un post perfect pentru „fără trei minute”, fiindcă nu au reclamă și pe sfârșitul de oră lumea fuge de break-urile de publicitate de pe celelalte televiziuni. Pun pariu că au vârfuri de rating acolo.

Prev1 of 2

Lasa un comentariu aici!

Written by

dorin.huntai@radardemedia.ro

Ma puteti contact pe e-mail.

Latest comment
  • @Comanescu,
    Digi 24 e de departe cel mai bun post tv romanesc. Pro-ul e istorie, Generatia de aur Pro nu mai exista. Nu mai sunt idei.

Lasă un răspuns