HomeINTERVIUIulian Comănescu: Survivor, un show comparabil ca buget cu Românii au talent

Iulian Comănescu: Survivor, un show comparabil ca buget cu Românii au talent

Iulian Comanescu
Prev1 of 2
Navigheaza intre pagini

Un dintre cei mai influenţi analişti media de pe piaţă, Iulian Comănescu a explicat în exclusivitate pentru RADAR DE MEDIA aspecte din segmentul de televiziune pe anul 2015, bugete, cifre, previziuni pentru anul curent, dar şi cum a reuşit Antena 1 succesul cu programul de revelion!

Discuţia s-a axat în special pe rezultatele cifrelor de audienţă între principalele posturi de televiziune: PRO TV, Antena 1 şi Kanal D. În interviul de mai jos Comănescu a vorbit şi despre zona online care prinde tot mai mult teren în fața televiziuni.

Aşadar vă invităm să vedeţi concluzia lui Iulian Comănescu într-un interviu pentru cititorii noştri specializaţi.

 

RADAR DE MEDIA: Revelionul Starurilor de la Antena 1 a fost din nou lider detaşat de audienţă, însă în acest an a înregistrat cea mai mare cotă de piaţă la nivelul publicului comercial, zona de audiență preferată de publicitari. Cum îi avantajează pe cei de la Antena 1 acest succes?

IULIAN COMĂNESCU: Tradițional, Revelionul era pe piața românească un succes de stimă. Totuși, Antena 1 a câștigat ani la rând Revelionul și nu știu în ce măsură asta i-a influențat vânzările de publicitate din restul anului. Cred că Revelionul a contat doar în primii ani de după apariția PRO TV, când această televiziune dădea un semnal foarte puternic pe piață cu el, prin miliardul oferit de Călinescu și altele. Ulterior, roata s-a întors în favoarea Antenei, dar, cum spuneam, n-a mai contat atât de tare, fiindcă PRO TV avea toate celelalte pârghii de marketing.

 

Ce s-a întâmplat cu PRO TV de nu mai produce show-uri pentru noaptea dintre ani? Audienţa de Revelion nu produce bani?

Habar n-am de ce n-au produs Revelion anul ăsta. Să nu uităm că în epoca post Sârbu PRO TV a fost foarte atent la costuri. Poate chiar prea atent. Dar în afară de asta, e greu să speculăm în plus.

 

TVR 1 conform măsurătorilor de la Kantar Media a ocupat locul 3 în audienţe în noaptea dintre ani! Crezi că acest rezultat poate aduce telespectatori noi pentru principalul canal al Televiziunii publice?

Din păcate, nu cred. Există încă un reflex foarte vechi, de pe vremea când TVR era singură pe piață, de a merge cu telecomanda acolo. Dar în rest – TVR nu mai produce divertisment de top, în momentul de față. Ar trebui să existe o legătură între programul de Revelion și grila postului, ca acesta să funcționeze ca marketing.

 

Kanal D a mers de revelion cu Wowbiz, Antena 1 cu Dan Negru- exact ca şi în ceilalţi ani! Crezi că romanii nu se vor plictisi; pentru că cel mai probabil la anul rețeta va arăta la fel!

S-ar putea ca românii se plictisească de Revelion la TV în general, în ritmul ăsta. Nu am cifre referitoare la consumul total de TV de Revelion dar pun pariu că el scade. A apărut și moda asta nouă, occidentală, a ieșitului în piețe – pe care, paradoxal, tot o televiziune a încurajat-o: PRO TV, la sfârșitul anilor ’90, când a început să cheme lumea în piețe cu Andrei Gheorghe.

 

Cum explici că pe toate posturile TV care au difuzat programe speciale de Revelion au fost aceiaşi cântăreţi şi „vedete”!?

Avem o piață de entertainment foarte mică. Nici muzica dance nu mai e ce era, vremurile când Hi-Q, 3rei Sud Est și Andre făceau hituri sunt și ele revolute. La asta se adaugă reticența Tv -urilor de a testa orice fel de conținut din afara mainstream-ului. Uitați-vă însă la Antena 1, care a încercat, cu animale, la „Ham talent”, și i-a ieșit. Iar PRO TV a dat „Visuri la cheie” pe mâna unui moderator care nu mai făcuse TV de ani de zile, supercivilizatul Dragoș Bucur. Și, din nou, i-a ieșit.

 

PRO TV a fost cu mult peste finala X Factor difuzată în a doua zi de Crăciun la Antena 1, în condiţiile în care se specula că show-ul a fost mai dinamic la cei din urmă. Care ar fi explicaţia?

La cât m-am uitat la X Factor, o fi fost dinamic, dar se poate mai bine. Cumva, Antenei 1 nu îi iese glamour-ul necesar pentru talent show-uri. Nu că Vocea României ar fi 100 de clase peste, dar oricum, e un show corect făcut.

 

Se pregătesc noi formate pe TV; PRO TV a achiziţionat Survavior, iar Antena 1 un nou cooking show, în plus PRO TV a început difuzarea unui nou serial românesc, iar pentru primăvara se pregăteşte o nouă comedie (n.r. serialul  „Atletico Textila”).  Cum va arăta anul 2016 în duelul PRO TV vs Antena 1?

În 2015, Antena 1 s-a comportat ca un challenger mai serios decât în alți ani, a reușit chiar un succes de stimă, prin victoria pe target național în fața PRO TV într-o lună de vară. Survivor pare o replică din partea PRO TV, o mutare de programare interesantă: un show comparabil ca buget cu Românii au talent, care ar putea schimba trendul la noi, fiindcă și la noi, și în lume se vorbește despre faptul că talent show-urile sunt pe ducă, ca fenomen. E de văzut replica Antenei, fiindcă Game of Chefs pare o soluție convenabilă pentru cooking, dar nu tocmai un format major: necesar dacă ne gândim la posibilitățile de product placement și publicitate ale unor asemenea show-uri. Master Chef, care e lider, nu prea depășește 10 puncte, dar e aspirator de publicitate.

 

Kanal D aduce noi seriale turceşti plus o emisiune de anchete jurnalistice surprinzătoare în persoana lui Christian Sabbagh. Cum va arăta postul nr.3 în ceea ce priveşte clasamentul audientelor în 2016? (n.r. conform cifrelor Kantar Media pentru anul 2015)

Presupun că la fel ca în 2015: seriale turcești și access și late night tabloid, puternic. Kanal D a renunțat, pentru moment, la ambiții de divertisment și e normal să fie așa, fiindcă pe locul al treilea, în plus și fără un grup în care să faci vânzări de publicitate, nu ai bani de mai mult. Sabbagh va face, cel mult, ce face și Mihai Ghiță cu „Asta-i România”: ratinguri ok pentru post, care nu se văd pe întreaga piață.

 

Acum la început de an PRO TV a anunţat intrarea în echipa postului a Adelei Popescu, iar Kanal D a anunţat plecarea Adelinei Pestritu de la show-ul Wowbiz. Cine mai reuşeşte să creeze vedete pentru micul ecran?

Nimeni. De multă vreme. Uitați-vă ce amestecătură de Vica Blochina și Cătălin Botezatu e la televizor. Sunt oamenii ăștia vedete? Poate, celebrități, dar nu entertaineri de mare calibru. E drept că și formatele contemporane se bazează pe mai mulți jurați și prezentatori. Și mai e un lucru problematic la noi: în lipsa unei industrii muzicale puternice, câștigătorii de talent show-uri dispar în ceață după ce câștigă, cu mici excepții. Talent show-urile au fost inventate de doi A&R, producători muzicali, Simon Fuller și Simon Cowell. Aceștia au avut ce să le dea să facă finaliștilor și câștigătorilor după ce aceștia au ieșit de pe post.

 

În legătură cu posturile de ştiri conform Kantar Media, România TV a ajuns pe locul 4 în clasamentul general, iar pe multe intervale orare devansează principalul rival Antena 3. Cum vezi acestă creștere fulminantă?

Antena 3 e obsedată de politică, România TV e obsedată de gunoi. Trăim într-o nouă epocă a fonfleurilor, se vede și pe Facebook, cu toate site-urile gen Expunere.com. De ce n-ar prinde asta și la TV? De gunoi n-o să scăpăm, rămne doar să ne uităm cum se segmentează el în acești ani.

 

Anul 2015 a adus mai multe schimbări în zona de TV: postul de ştiri Digi 24 a intrat pe toate reţelele de cablu şi şi-a consolidat şi audienţa, fiind în top 10, la fel şi postul Antena Stars. S-au închis şi posturi de televiziune consacrate (nr. Money Channel), iar trustul RCS RDS s-a mai mărit în zona de TV sport şi a lansat şi postul de Radio Digi FM. Ce precizări poţi face despre aceste aspecte?

Televiziunile autontitulate de știri, în realitate de propagandă, se împuținează, dar cele care au supraviețuit își vor găsi beneficiar în acest an, fiindcă avem două tururi de alegeri interne. PRO TV și Antena 1 vor face diferite mutări și contra mutări pe locurile I-II. Dacă ne uităm la topurile de rating din 2015 și la ce fac Kanal D sau Prima, restul pieței a renunțat la ambiții majore. Avem Digi24 ca televiziune „altfel”, dar mă întreb cât de „altfel” va rămâne prin apariția unor moderatori vocali ca Sorina Matei. Antena Stars în top 10 e un simptom că am putea avea posturi tabloide specializate, așa cum s-a vrut Romantica acum câțiva ani. Dacă e să rezumăm totul într-o frază, piața TV se segmentează mai clar în 2016. Va fi mai interesant decât anii trecuți, fiindcă piața de publicitate e pe un trend de creștere, ceea ce e o încurajare. Moral vorbind, deoarece creșterile sunt cu o singură cifră.

 

În vara anul 2016 România va juca primul meci în deschiderea Campionatului European de Fotbal cu ţara gazdă, Franţa! Ce impact va avea acest eveniment în media românească?

Nu știu exact cine va difuza meciul, probabil că TVR? Dacă da, din păcate, TVR nu va ști ce să facă cu acest eveniment.

 

Prev1 of 2
Navigheaza intre pagini

Lasa un comentariu aici!

No comments

Lasă un răspuns