HomeINTERVIUVictor Dobre: Publicitatea din Romania este centrata pe pret

Victor Dobre: Publicitatea din Romania este centrata pe pret

Victor Dobre, Directorul Executiv al IAA Romania a vorbit intr-un interviu acordat RADAR DE MEDIA despre activitatea IAA din anul precedent, proiectele pentru 2014, Premiile de excelenta si noutatile pe care  editia a 6-a  le va aduce, modulele Scolii IAA precum si aspecte legate de piata de publicitate din Romania si provocarile pe care asociatia IAA le-a depasit cu succes. Toate acestea si multe altele pot fi urmarite citind integral interviul de mai jos.

 

Cum ati rezuma activitatea IAA din anul 2013?

2013 a fost un an plin de evenimente pentru noi. Am avut marea sansa sa rulam modul 3 al Scolii IAA destinat liderilor dupa formatul Berlin School of Creative Leadership pe fonduri europene. Am avut o promotie de 32 de antreprenori si manageri romani. Am reusit sa inchidem structura modulului digital pe care il vom lansa in premiera undeva in luna martie 2014. Avem curricula si profesorii, suntem in faza de finalizare a  discutiilor  pe zona de fun tuning. Am reusit sa lansam seriile clasice de module 1 si 2. Din noiembrie avem un nou board intr-o proportie destul de mare format din oameni noi cu spirit proaspat care vor sa faca lucruri , ceea ce ne bucura foarte mult. Am reusit sa facem a 10-a editie de EFFIE cu un record de lucrari si participanti la gala. Speram sa mentinem si in 2014 trendul ascendent.  Acestea au fost lucrurile bune, dar am avut si surpriza neplacuta sa ne trezim cu ordonanta 25 publicata in Monitorul Oficial fara consultari sau ca cineva sa tina cont de parerea industriei. Ordonanta 25  dateaza din noiembrie  2012 si inca de atunci noi , ca asociatie am avut  o serie de reactii, am dezvoltat documente de pozitie, am avut intalniri cu autoritatile, am prezentat inclusiv in comisiile din Parlament (comisiile de cultura, arte si mass media) , am avut intalniri cu Presedintele Camerei Deputatilor, cu multe autoritati din Guvern in care am incercat sa sustinem punctul de vedere al industriei si sa demonstram ca toata lumea va pierde, inclusiv statul desi oficial demersul era unul de transparentizare. Mergand mai departe de atat am avut inclusiv o propunere de amendare a ordonantei, care din pacate nu a fost primita cum trebuie de autoritati.  In continuare Ordonanta isi face efectul pe piata si se vede ca piata de media in 2013 a scazut si mai mult decat atat influenteaza negativ  si mica crestere prognosticata pentru  2014. Posibil ca efectele sa se intinda pana in 2014.

Ce proiecte aveti pentru 2014?

Am inceput 2014 mult mai optimisti. In 25 februarie avem editia a VI-a a Premiilor de excelenta IAA. In plus, vom avea si proiecte noi, pe langa cele cunoscute din calendarul asociatiei  vom organiza un eveniment denumit “Publicitatea creste industria Romaniei”. Acesta se va desfasura pe parcursul unei zile si va include pe langa altele prezentarea rezultatelor  unui studiu realizat de noi la nivel de industrie: cum contribuie industria de marketing si comunicare la cresterea economiei in general. Ne-am mai propus sa dezvoltam un laborator de inovatie. In momentul de fata suntem la faza de proiect si incercam sa definim liniile generale si probabil in primavara anului viitor vom putea sa il prezentam. In plus suntem in faza de a dezvolta impreuna cu partenerii nostrii un cod etic al industriei de Marcom si un set de bune practici. Aceste vor fi la nivel de recomandare pentru membrii nostri si nicidecum impuse. Vor fi niste documente elaborate pe principiul  celor emise de WFA  ( World Federation of Advertisers)  si de Asociatia Americana a Agentiilor de Publicitate

 

Cu ce noutati vine aceasta editie a Premiilor de excelenta IAA?

Editia a 6-a aduce un format imbunatatit al Premiilor. Sunt practic mentinute categoriile (premii adresate clientilor, agentiilor si companiilor de media) insa structura lor este mult mai relevanta pentru modul in care sunt organizate aceste companii. In plus vor exista doua premii la nivel de industrie. Unul pentru educatie, marketing si comunicare si al doilea pentru personalitatea anului in afara industriei de Marcom. Ne gandim foarte  serios sa introducem si un premiu acordat de filiara noastra de tineret, IAA Professionals, premiu pe care ei sa il gestioneze: sa aleaga personalitatea sa motiveze si tot ei sa il decerneze pentru a-i incuraja sa participe  la activitatilor noastre.

In ce stadiu sunteti cu EFFIE 2014?

Simultan cu Premiile de Excelenta am inceput sa pregatim EFFIE 2014. Un comitet format din 10 persoane a inceput sa lucreze, suntem cu documentele in faza de finalizare si speram ca saptamana viitoare sa anuntam industria despre noutatile acestui an.

Ce noutati aduc modulele  Scolii IAA ?

Scoala in sine va fi intr-un proces de reactualizare. Inca nu sunt trase concluzii despre cum vor arata modulele. Dar cu siguranta vor aparea schimbari.

Vor exista schimbari si in randul profesorilor?

Nu stiu sa va raspund la intrebarea aceasta. Suntem deocamdata in faza de concept, structura si discipline . Scoala IAA functioneaza din 2007 si data find criza si  transformarile internationale s-a simtit necesitatea unei revizii.

Recent au inceput inscrierile pentru modulul 1 al Scolii IAA de Marketing si Comunicare. Ati primit solicitari?

Modul 1 a fost lansat pe principiul business as usual, pe formatul cunoscut. Suntem bucurosi ca inscrierile sunt din ce in ce mai numeroase. Oamenii sunt interesati de oferta noastra. Companiile ne intreaba de reducerile pe care le putem oferi pentru mai multi participanti. Fara indoiala vom face numarul optim de studenti pentru a rula o grupa.

Ce aspecte legate de piata publicitatii ar trebui imbunatatite in randul clientilor?

Este greu sa dai lectii clientilor. Publicitatea din Romania o sa se schimbe si se va alinia la trendurile internationale. In strainatate publicitatea este centrata pe continut  insa din pacate la noi in tara ea este centrata pe pret. Probabil odata cu cresterea mediului digital si cu intrarea pe piata a trendurilor internationale lucrurile se vor schimba si va conta mai mult continutul si ideea de creatie. Oricum digitalul este inca un mediu ieftin ceea ce personal sustin ca este un lucru rau.

Cum vedeti viitorul advertisingului outdoor?

Outdoor-ul este unul din cele mai interesante medii posibile, unul din cele mai vechi la nivel mondial si cu siguranta nu o sa moara. Ceea ce se intampla in momentul de fata cu outdoor-ul este iarasi un proces firesc de transformare. A avut o perioada de crestere exponentioala in lipsa unor cadre mai stricte. In momentul de fata se pune problema aplicarii unor regulamente si in acelasi timp a masurabilitatii si eficientizarii. In momentul in care outdoor-ul va fi capabil sa livreze date de audiente si va putea fi masurat, valoarea lui va putea sa creasca foarte mult. Astept numai surprize placute din aceasta zona. Stiu ca sunt initiative, oamenii vor sa implementeze sisteme de masurare. Importanta outdoor-ului este de necontestat insa din pacate nu poate fi argumentata cu cifre, fiindca nefiind masurabila nu ai cum sa-i justifici contributia intr-o campanie.

Vorbeati mai devreme despre problemele din industria de publicitate din Romania. Cum poate ajuta IAA la rezolvarea acestora?

Depinde de problema. IAA este peste tot in lume o platforma de dialog. Nu o data categorii de membrii au fost expusi unor probleme specifice industriei lor. De fiecare data asociatia a inlesnit dialogul dintre autoritati si companii devenind astfel un purtator de cuvant al membrilor sai. Pe de alta parte, IAA poate sa aduca in Romania best practices din strainatate. Fiind o organizatie internationala avem acces la tot ce se intampla pe pietele straine si in cazul in care ni se solicita sau constatam ca este nevoie putem face apel la experienta internationala in asa fel incat sa fim capabili sa nu repetam greselie trecutului.

 

De cand sunteti la conducerea IAA, care este cea mai dificila provocare pe care a trebuit si ati reusit sa o depasiti?

Din punct de vedere executiv, cea mai neagra perioada a asociatiei a fost generata de aparitia Ordonantei de Urgenta care reglementa piata de media TV.

Orice poblema am fi avut de depasit in industie e mult mai usor de depasit decat cea creata de altcineva, in momentul in care nu te astepti si mai mult decat atat care nu are nicio justificare. Efortul facut cu totii,  in sensul explicarii, probarii ca Ordonanta nu va aduce nimic bun a reprezentat cea mai mare provocare din ultimii ani.

Un mesaj pentru cititorii Radar de Media

Urmariti-ne pe site, participati la toate evenimentele pe care le organizam! Desi sunt destinate in principal membrilor acestea nu sunt inchise. Daca sunt companii sau persoane interesate de activitatea noastra sunt rugate sa participe, accesul nu este restrictionat.

 

Lasa un comentariu aici!

Written by

laura.cristea@radardemedia.ro

Ma puteti contacta pe e-mail sau Facebook!

No comments

Lasă un răspuns