HomeINTERVIUIulian Comănescu: Chiar dacă vine de la Stambul, Kanal D are destule puncte comune

Iulian Comănescu: Chiar dacă vine de la Stambul, Kanal D are destule puncte comune

Iulian Comanescu
Prev1 of 2
Navigheaza intre pagini

În partea a doua a interviului acordat în exclusivitate pentru RADAR DE MEDIA, Iulian Comănescu subliniază că piața media este invadată de junk journalism, ”Vocea României” va rămâne în continuare un hit, indiferent de componența juriului, iar Kanal D are destule puncte comune cu Pro TV, și vom avea parte de mai multe surprize plăcute din partea postului turcesc cât de curând.

 

Mai este loc de o presă serioasă?

Da, am mai spus-o. Ne-am profesionalizat deocamdată în materie de tabloid. Presa zisă serioasă nu s-a făcut niciodată la parametrii calitativi la care ar fi trebuit, în România. Sau ținând cont cu adevărat de public. Nu suntem încă în epoca în care o să vedem un outlet major quality. Dar nișele gen Casa Jurnalistului sau Dilema vor exista/vor continua să apară și, la un moment dat, vom ieși din sărăcie (sau publicul, din scepticism) și se va face și ceva mai vizibil.

Cum crezi că va progresa mass media online? Va învinge în cele din urmă televiziunea?

Păi deja avem un continuu imagine statică-video-audio-text în momentul de față, chestia asta se duce destul de tare spre televiziune sau un succesor al ei, vezi hiturile de YouTube sau Vine sau NowThisNews.com, ca să nu mai vorbesc de Netflix și „House of Cards”.

Totuși, online-ul nu va înlocui televiziunea. O să avem tot mai multe chestii de pe Net în televizor, așa cum azi putem vedea deja YouTube și multe altele. Dar el, televizorul, va rămâne în mijlocul living-ului. Iar celelalte ecrane – tabletă, mobil, Apple Watch mai nou – vor fi folosite pentru consumul în alte locuri: avion, pat, metrou și mai știu eu ce.

Ce predomină pe piața tv din România: jurnalismul responsabil sau junk journalismul?

E o întrebare cu răspuns clar. Ce pot adăuga e că preocuparea mea, în momentul de față, e să fac discernerea între varietățile de junk care ni se oferă. În primul rând ar fi junkul tabloid, dar nu mă refer la entertainment de cifre mari, ci mizeriile de late night sau access, acel gen de umilire a femeii și personajelor cu probleme care apar acolo.

Apoi mai e junkul politic, care se ocupă cu scenarii false, arondate politic, și o cantitate de insultă și bădărănie pe care am fi conceput-o cu greu acum câțiva ani. Ar mai fi junk-ul de Internet, care e un fel de tabloidizare cu steroizi – chestii foarte scurte, fără absolut niciun fel de relevanță umană, de la pornografie până la frecatul mentei pe Facebook.

Și o poză cu o pisică poate fi o capodoperă, la fel cum, servindu-te de Facebook, poți scrie articole pentru Dilema, eu am făcut-o. Dar timpul curge altfel pe online, se poate duce fără ca, cu tine, să se întâmple nimic, dar absolut nimic.

Convergența media începe să-și facă simțită prezența tot mai acut pe piața media din România: publicitate,  investiții în companii de cablu, telefonie și Internet. Pe ce alte paliere ar putea trusturile să se dezvolte?

Global vorbind, convergența e mai ales fuziunea platformelor tehnologice de online, telefonie și semnal TV. Furnizorii, nu posturile propriu-zise. Interesant e atunci când marile business-uri de conținut se apucă de cablu, ca în Mexic, sau pe dos, ca la noi, RCS & RDS. Interesant și periculos, în același timp, din motive de posibil monopol. Am urmărit Digi 24 de la lansare și îl urmăresc în continuare, acum au ajuns într-un moment în care trebuie să devină în sfârșit (alt)ceva, dar nu știu exact ce se va întâmpla cu ei. Omul care a făcut postul așa cum l-am văzut, George Orbean, nu mai e acolo. Vedem ce s-o alege.

Multe vedete au plecat de la Pro TV. Ce contează în final: brandul sau vedetele?

Producătorul. Televiziunea e o afacere de conținut. Toată lumea profețea sfârșitul PRO TV, eu am fost sceptic. Dacă era nevoie de o dovadă că PRO-ul are suficiente resurse, ea se numește Vocea României, prima ediție din acest sezon, difuzată marți, 17. Promo-urile și tot restul arată ca afară, Tudor Chirilă e simpatic. Cred că ar fi făcut un hit și fără cei trei jurați rămași. La fel cum Mona Segall va face lucruri la Antenă, mai bine decât s-au făcut până acum.

Cum vezi evoluția Pro TV vs. Antena 1?

Am mai zis-o, PRO-ul are destule resurse – în primul rând umane și de know-how – ca să se așeze bine într-un business plan cu costuri mai mici, fiindcă asta era problema lor, banii prea mulți cheltuiți, și cred că ar fi făcut acest gen de remaniere și dacă Adrian Sârbu ar fi rămas CEO la CME.

Antena 1 va beneficia de Mona Segall și investițiile făcute în diferite locuri, dar pe termen mediu, va avea o problemă de cash, inclusiv sau mai ales din cauza fondatorului aflat în închisoare. Cred că Antena Group e pe curs de coliziune cu un investitor străin, cum e și firesc. La dimensiunile Intactului, grupurile media se cam globalizează.

Dar de Kanal D ce ne poți spune?

KIDSing a ratat startul. Îmi pare rău, fiindcă am fost în excursie în Turcia cu ei, am stat de povești cu Dan Bordeianu și mi-a plăcut foarte mult. El este vedeta lor, în momentul ăsta, chiar dacă nu se vede, și știți de ce? Eram la Efes, pe lângă un amfiteatru uriaș, cu o bună parte din vedetele Kanal D. La un moment dat, apar dintre pietre două cucoane, românce, și vor să se pozeze cu cine credeți? Cu Dan Bordeianu. După care faza se repetă, cu încă un grupuleț de români. Seara, la bere, i-am zis lui Fatih Salis: „This is your asset.” Aveți grijă de el, fiindcă pe ceilalți nu i-a remarcat nimeni. E un test bun, poate numai Teo ar fi strâns oameni în jur într-un decor neverosimil și îndepărtat, ca Efesul. Deci orice se va întâmpla cu KidSing, Bordeianu mi se pare o achiziție pentru ei și ar trebui să aibă grijă de el.

Sunt foarte curios, pe de altă parte, ce va face Mișu Călin cu quiz-reality-ul acela, e ceva infecțios, o idee turcească, și Kanal D a dovedit că poate implanta aici idei turcești, e și normal, suntem balcanici până la urmă. Mihai Călin e un tip extrem de cultivat, mi-a dat clasă cu niște povești despre Republica Ionică și nu mai știu ce, în plus, versatil și nuanțat. Habar n-am dacă o să prindă, dar Kanal D ar face bine să nu-și uite ADN-ul. Stau mult mai bine pe cifre decât în anii trecuți, când aveau pierderi egale cu cifra de afaceri. Deci ceva, și nu rău, se va întâmpla la un moment dat cu Kanal D.

Crezi că Prima TV va deveni competitorul Kanal D? Ce atuuri are?

Habar n-am. După o relansare neconvingătoare în primăvară, Prima pare a miza totul pe o carte, pe nume „Utopia”. Dacă n-o să iasă, va trebui să ia totul de la capăt. Aveam așteptări mai mari în februarie, decât acum. Cristian Burci vrea să facă ceva al naibii de greu, să inventeze o grilă de televiziune generalistă originală. Am tot zis-o, inovațiile sunt, în media, incrementale.

Chiar dacă vine de la Stambul, Kanal D are destule puncte comune cu PRO TV, care vine din America. Flavorul, tone of voice-ul, lucrurile astea diferă, dar nu genurile de formate de prime-time, daytime și așa mai departe. Dar nu poți face o grilă de generalistă din show-uri de comedy, aia se cheamă canal de cablu în America, îl avem și noi, pe Romtelecom. Sau numai din bărbați între două vârste, cu fețe caraghioase, cel puțin nimeni nu a putut până acum. Mai trebuie și-o fată frumoasă, eu aș încerca s-o fac pe Zeța superstar, eu știu?

Prev1 of 2
Navigheaza intre pagini

Lasa un comentariu aici!

No comments

Lasă un răspuns