Connect with us

ALL MEDIA

Valentin Jucan, membru CNA propune: TVR, fără publicitate. Plus o „taxă universală”

Published

on

Valentin Jucan, membru al CNA, îi propune public Directorului general interimar al TVR, Stelian Tănase, câteva măsuri concrete de reformare a TVR pornind de la cererea acestuia privind mărirea taxei TV. Radar de Media va prezinta textul integral al apelului lui Jucan.

„Preşedintele director-general interimar al Televiziunii Române, domnul Stelian Tănase, a propus, recent, mărirea, de către Guvern, a cuantumului taxei pentru funcţionarea Societăţii Române de Televiziune. Este o măsură aşteptată, ţinând cont că această contribuţie a cetatenilor la constituirea bugetului serviciului public de televiziune are cea mai mică valoare faţă de cele stabilite în celelalte state membre ale Uniunii Europene.

În calitate de membru al Consiliului Naţional al Audiovizualului remarc, însă, că acest subiect nu poate fi abordat cu simplitatea argumentelor privind doar nivelul acestei taxe, eventuala mărire a acesteia obligând, în opinia mea, la adoptarea unui set complex de decizii, inclusiv de natură legislativă.

Potrivit aliniatului (2) al articolului 31 din Constituţia României („Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal”), în legătură cu asigurarea dreptului la informare,potrivit articolulului 31 aliniatul (5) din Legea Supremă,(„Serviciile publice de radio si de televiziune sunt autonome. Ele trebuie sa garanteze grupurile sociale si politice importante exercitarea dreptului la antena. Organizarea acestor servicii si controlul parlamentar asupra activitatii lor se reglementeaza prin legea organica”), împreună cu responsabilităţile ce îmi revin în confomitate cu Legea audiovizualului, sunt obligat la a urmări protejarea interesului public, inclusiv în chestiunea măririi taxei pentru serviciul public de televiziune. Cu alte cuvinte, doresc – aşa cum cred că doresc şi concetăţenii mei – să ştiu ce vor primi românii în plus de la T.V.R. în schimbul măririi taxei pentru acest serviciu public. Această dorinţă este, cred, cu atât mai legitimă, cu cât, până în acest moment, am asistat la prăbuşirea audienţelor T.V.R., la închiderea T.V.R. Cultural – singura oază de cultură din spaţiul audiovizual românesc – , la luptele pentru controlul politic al acestei instituţii cu poziție strategică într-un stat modern şi democratic, lansări de grile fastuoase şi costisitoare financiar pentru emisiuni lipsite de calitate şi relevanţă, blocaje economico-financiare şi decizionale e.t.c.

După cum se ştie, potrivit Legii de organizare şi funcţionare, pe lângă fondurile care se strâng din colectarea taxei TV, Societatea Română de Televiziune mai beneficiază de surse de finanţare directe şi indirecte: banii din publicitatea pe care o difuzează (este drept, în limita a 8 minute pe oră, faţă de 12 minute în cazul televiziunilor comerciale), fonduri guvernamentale pentru diverse investiţii, dar şi ştergeri sau reeşalonării de datorii la bugetul de stat, stabilirea, de către Guvern, a categoriilor de cetăţeni scutiţi de la plata taxei şi a nivelulului taxei pe categorii de plătitori – pe care le consider tot “surse de finanţare”.

Din punctul meu de vedere, toate aceste pârghii financiare, cumulate, nu pot şi nu vor asigura niciodată o reală autonomie inclusiv din punct de vedere economico-financiar a SRTV, în spiritul şi litera Constituţiei României.

Mai mult, politicul, prin pârghiile aflate la dispoziţia Guvernului (oricare ar fi acesta), va putea oricand să constrângă financiar serviciul public de televiziune, cu implicaţii directe asupra conţinutului programelor şi a independenţei editoriale. În acest sens, avem un exemplu recent: protocolul semnat de fostul preşedinte director-general Claudiu Săftoiu, cu Ministerul Agriculturii, prin care conţinutul editorial al TVR3 era în mare parte cedat ministerului.

Controlul asupra presei audiovizuale nu se mai face prin retrageri de licenţe, ci prin suprimarea sau diminuarea surselor de venit adică prin măsuri financiar-fiscale. (A se vedea, în acest sens, şi încercările de modificare a Codului insolvenţei, cu privire la radiodifuzori).

În acest context, consider că S.R.T.V., în actuala formă de organizare şi funcţionare, nu are capacitatea să asigure publicului său informarea corectă, promptă, obiectivă şi echidistantă şi formarea propriilor opinii de catre telespectatori. S.R.T.V. nu îşi îndeplineşte, în prezent, nici obligaţiile cultural-educative, informativ-formative şi nici pe cele privind posibilitatea vizionării desfăşurării unor evenimente sportive interne sau internaţionale.

În opinia mea, simpla mărire a cuantumului taxei tv nu va rezolva situaţia financiară precară a T.V.R., situaţie care influenţează în mod direct conţinutul şi calitatea programelor serviciului public de televiziune.

Dacă noua conducere a televiziunii publice îşi asumă respectarea publicului şi a valorilor la care m-am referit, propun ca, în dezbaterile referitoare la mărirea taxei tv, să se ţină cont şi de următoarele aspecte pe care le consider esentiale:

 

1. INTRODUCEREA UNEI “TAXE UNIVERSALE”

– totalul sumei care se poate colecta la bugetul S.R.T.V. prin introducerea acestui tip de taxă va fi mult mai mare decât nivelul total al surselor actuale;

– taxa universală este o ecuație care se aplică fiecărei persoane fizice și juridice;

– se ține cont de veniturile persoanei fizice si juridice și de fluctuațiile acestora;

– obligă persoanele juridice cu cifre de afaceri mari să plătească o taxă mai mare;

– Guvernul este eliminat din mecanismul stabilirii taxei şi aducerii altor resurse. Acesta nu mai poate stabili, după bunul plac, cuantumul taxei și cine este exceptat de la plata acesteia. Guvernul nu va mai trebui să aloce alte fonduri, şi, prin urmare, va pierde această pârghie de control de tip financiar-fiscal;

– persoanele cu venituri sub un anumit prag nu vor plăti această taxă, conform calcului care va rezulta.

2. ELIMINAREA TOTALĂ A PUBLICITĂȚII DIN PROGRAMELE T.V.R.

– existenţa taxei universale, plătită de fiecare cetățean, suficientă pentru ca T.V.R. să își îndeplinească misiunea, scuteşte publicul de publicitatea difuzată, acesta beneficiind de programe și informare fără întrerupere;

– se va asigura, în acest fel, şi o concurenţă loială pe piaţa programelor de televiziune, între televiziunile comerciale şi serviciul public de televiziune.

3. DEFALCAREA BUGETULUI T.V.R.

– această defalcare ține cont de cele 5 studiouri teritoriale (Cluj, Mureș, Craiova, Timișoara și Iași) și de necesitățile financiare ale acestora;

– trebuie stimulată creșterea independenței financiare a studiourilor teritoriale, în multe cazuri prin aceasta realizându-se și o eliberare de comenzile editoriale de la centru;

– defalcarea bugetului presupune că un procent din taxa universală să fie distribuit direct către bugetul studioului teritorial fără a mai trece prin filtrul bugetului centralizat;

• de ex: un locuitor al municipiului Zalău va plăti, în funcție de venit, 6 lei reprezentând taxa tv. Studioul teritorial de care aparține este cel din Cluj. Un procent din cei 6 lei (ex: 1,3 lei) va merge direct către studioul teritorial Cluj.

– defalcarea bugetului înseamnă sprijin direct pentru realizarea conținutului editorial regional, înseamnă o apropiere a T.V.R., prin studiourile teritoriale, de identitatea și problematicile locale și regionale, într-o manieră mult mai aplicată;

– defalcarea bugetului ajută la crearea unei identități audiovizuale regionale prin implicarea directă a studiourilor teritoriale în proiectele dorite de comunități;

Votaţi AICI în semifinala premiilor Radar de Media, ediţia Primăvară 2014

Fii la curent cu cele mai noi stiri din media pe pagina de Facebook RADAR DE MEDIA

Lasa un comentariu aici!

Click to comment

Lasă un răspuns

Radio

Adrian Despot, la DigiFM: „Îmi place școala copiilor mei pentru că are hârtie igienică la baie”

Published

on

Foto Credit: DIGI FM

Adrian Despot a fost invitatul lui Cătălin Striblea la emisiunea “Oameni de Colecție”, emisiune de interviuri unice, difuzate LIVE pe pagina de facebook DigiFMRadio și în fiecare duminică, on air, la DigiFM.

Cătălin a început interviul cu o altfel de întrebare, fiind curios dacă Adrian este un om credincios.

“Sunt credincios. Dar întrebarea asta e foarte… De obicei întrebarea se pune dacă crezi în Dumnezeu. Dar da, putem spune că sunt credincios.”

Artistul a povestit cum se comportă el atunci când se apucă de compus piese.

“De fiecare dată când compun, pun mâna pe chitară. Compoziția mă rupe de familie, dar mă și ridică și mă umple de endorfină. Am nevoie de detașare, liniște, scăparea de gânduri parazite. Am nevoie de mine singur, detașat. Odată conectat la o sursă de inspirație, fadeout-ul nu se realizează niciodată ca o închidere de ușă. De fiecare dată când încep să compun, mă rup de familie, iar familia e cel mai important lucru pentru mine. Mă urăsc pentru că cei doi copii știu că trebuie să mă lase singur să lucrez. În viață trebuie să ne setăm lista priorităților. Când apar copiii, nu mai poți să te gîndești la cum erai înainte. Eu nu mă știu decât pe mine având copii și divinizându-i.”

Cătălin a fost curios dacă s-a discutat în casa lui Adi dacă să meargă sau nu la Vocea României

“Decizia de a merge la Vocea României a fost o dictatură din partea copiilor. Nu am avut cale de întors. Am ezitat nu pentru ei, ci pentru că încercam să intuiesc în ce mă bag. A fost de 100 de ori mai intens emoțional decât mă așteptam. Pentru mine, muzica e ceva sfânt.”

Adrian Despot a vorbit despre Adrian și Despot, omul și artistul și despre ce înseamnă fiecare în parte.

“Au fost mulți ani din viața mea în care nu mi-am acceptat statutul de persoană publică pentru că nu mi-l doream. Nu am înțeles de ce oamenii vin la mine să îmi ceară autografe. Teoretic nu ar fi trebuit să ajung cântăreț. Nu știu să mă prezint, nu știu să mă vând. Nu îmi plac artiștii. Să zicem că Adrian este omul, iar Despot este artistul. Artistul, încet încet acaparează omul. Omul se închide în el. Oamenii recunosc artistul. Artistul este o chestie diabolică. Mie îmi place de omul Adrian, nu de artistul Adrian. Artistul Adrian e un om posomorât, melancolic. Omul Adrian este un om foarte bun și vreau să îl păstrez cât mai aproape de mine.”

Cântărețul a povestit despre copiii săi și despre forma de învățământ pe care a ales-o pentru ei.

”Am avut copiii la mai multe sisteme de învățământ. Acum, îi am la o școală privată pe care ne-o permitem. Este o școală foarte curată. Îmi place școala lor pentru că există dispensere de apă pe hol, pentru că profesorii nu calcă copiii pe cap, pentru că au hârtie igienică la baie, pentru că sunt lăsați să își spună punctul de vedere.”

Ce le spui despre România de azi, a fost curiozitatea matinalului Digi FM.

”Atmosfera asta patriarhală în care părintele stă cu pruncul pe genunchi și îi spune cum stă treaba cu lumea, din păcate, este  o utopie. În măsura în care influența părinților asupra copiiilor, va da roade la un moment dat… ei sunt la vârsta la care se luptă cu părinții, încearcă să atace. Ei ce știu despre România… De multe ori vin de la școală și ne întreabă diverse lucruri. Copiii din jurul lor vorbesc despre Dragnea.”

Cătălin Striblea a atins și subiectul sensibil, despre care Despot evită să vorbească, de obicei – Colectiv.

”Eu nu vreau să îmi asum niciun fel de merit, nici pentru ce am făcut la Colectiv, nici pentru ce am făcut după Colectiv. Oamenii din Colectiv, erau oamenii mei, erau lumea mea, cu totul. Tragedia asta care s-a întâmplat, s-a întâmplat în lumea mea. Drama este atât de personală încât nu pot… nu pot decât să mă gândesc la prietenii mei care nu mai sunt. Acum, am și prieteni noi, dintre supraviețuitori.”

Pentru Adi Despot, banii nu sunt importanți, ci mulțumirea sufletească, după cum a spus el în cadrul emisiunii Oameni de Colecție.

”Eu sunt genul de om care nu a vânat niciodată câștigul bănesc în detrimentul mulțumirii sufletești. Acum un an am cântat într-o piață cu tiribombe, cu tot felul de trupe. După concert, mă întrebam ce satisfacție au acești artiști, pentru că la genul acesta de evenimente, nu ai fani, oamenii nu plătesc bilete să te vadă. Eu nu mă duc la serviciu ca să încasez. Dacă e să iei modelele de top, și mă refer la industria mea, de rock, sunt multe trupe care se urcă pe scenă doar ca să încaseze. Îi doare în cur atât de ce se întâmplă în public, cât și de muzica lor, de cum este ea. Noi suntem la polul opus. Sunt multe concerte pe care le refuzăm. Ne-am dori case mai mari și mai frumoase, mașini mai noi sau casco la ele să le reparăm. Oamenii sunt făcuți să se mulțumească cu puțin. Dacă e să îl luăm pe Dumnezeu ca o imagine a frumosul, a binelui și a fericirii, Dumnezeu se mulțumește cu puțin. Puținul este esența omenirii.”

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading

ALL MEDIA

TVR a programat ediţii in memoriam dedicate celebrului regizor Lucian Pintilie

Published

on

Televiziunea publică va difuza o serie de programe dedicate celui care a fost Lucian Pintilie, personalitate marcantă a cinematografiei româneşti.

Sâmbătă, 19 mai, de la ora 23.00, TVR 1 difuzează o ediţie a emisiunii „Dosar Romania” dedicată  filmului „Reconstituirea”, capodopera semnată de marele regizor. Cornel Mihalache a realizat dosarul „Reconstituirii”, un document de televiziune care ne dezvăluie culisele filmării şi ne aduce mărturii inedite despre felul în care lucra regizorul Lucian Pintilie. Actorii Vladimir Găitan, George Mihăiţă, Ileana Popovici, George Constantin şi Ernest Maftei vorbesc despre film, filmări şi timpurile în care a fost realizată „Reconstituirea”.

Considerat cel mai bun film românesc din toate timpurile, de către Asociaţia Criticilor Români de Film, „Reconstituirea” este programat duminică, 20 mai, pe TVR 2 de la ora 13.10. Lucian Pintilie relatează anchetarea (reconstituirea) unei bătăi între doi tineri. Prin actele de o crasă stupiditate miliţienească, ce pot fi considerate veritabile scene de comedie neagră, se produce tragedia unei lovituri mortale chiar sub ochii investigatorilor. La scurt timp de la lansarea din 1968, filmul a fost interzis şi relansat în 1990. Scenariul a fost scris după nuvela omonimă a lui Horia Pătraşcu, textul literar bazându-se pe un fapt real. În film au jucat Vladimir Găitan, George Constantin, George Mihăiţă, Emil Botta, Ernest Maftei şi Ileana Popovici.

Lungmetrajul va fi difuzat şi pe TVR Internaţional, duminică, de la ora 23.00.

TVR 3 difuzează sâmbătă, respectiv, duminică, de la ora 17.00, „Fără Titlu”, un making of al producţiei „De ce bat clopotele Mitică?” şi un making of al filmului „Balanţa”.

Ediţia „Fără Titlu” dedicată lungmetrajului „De ce bat clopotele Mitică?” va fi difuzată şi pe TVR Internaţional, duminică, de la ora 16.00.

 

Născut la 9 noiembrie 1933, la Tarutino, în Basarabia (azi în Ucraina), Lucian Pintilie a absolvit, în anul 1956, Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”. A regizat numeroase spectacole de teatru, iar anul 1965 a marcat debutul său în cinematografie, cu filmul „Duminică la ora 6”.

De numele său se leagă capodopere precum „Reconstituirea”, „Le Tableau”, „Salonul nr. 6”, „Balanţa”, „O vară de neuitat”, „Prea târziu”, scurtmetrajul „Tertium non datur”, „Terminus Paradis”, „Capul de zimbru”, „După amiaza unui torţionar” sau „Niki Ardelean, colonel în rezervă”.

 

Foto credit: Playtech

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading

Radio

Pavel Bartoș exclusiv pentru DigiFM: „Mă deranjează termenul de vedetă”

Published

on

Foto Credit: DIGI FM

Pavel Bartoș a fost invitatul lui Cătălin Striblea la emisiunea “Oameni de Colecție”, emisiune de interviuri unice, difuzate LIVE pe pagina de facebook DigiFMRadio și în fiecare duminică, on air, la DigiFM.

Cătălin Striblea a început interviul cu o scurtă prezentare a lui Pavel Bartoș, în care a enumerat motivele pentru care acesta este celebru. Actorul a avut însă niște remarci la acest termen.

„Nu știu dacă a fi celebru este un vis al meu. Încerc doar să îmi fac treaba. Mă deranjează termenul de vedetă. Vedetă înseamnă ceva mult mai complex. Vedetă este Simona Halep, Gică Hagi, Ilie Năstase. Eu mă consider o persoană publică, cu un oarecare succes. Mă bucur că am succes în teatru cât și în televiziune.”

Pavel Bartoș a vorbit despre înscrierea la facultate, la Teatru. Uitase banii de înscriere acasă și chiar dacă i-ar fi trimis mama sa banii, ar fi ajuns prin mandat poștal abia în 3 zile. Acest lucru ar fi însemnat să rateze înscrierea, pentru că era ultima zi.

“Am uitat banii de înscriere la facultate. Am intrat în cancelarie, erau vreo 7-8 profesori. Le-am zis că am uitat banii de înscriere la teatru acasă și am nevoie de 5000 de lei. <<Mă ajutați? Promit că peste 3 zile, când vin banii, vi-i dau!>>. ”

Pavel a avut mare noroc, pentru că unul dintre profesori a apreciat curajul său și i-a împrumutat banii. “Din fundul sălii, profesorul de franceză, domnul Ionescu a zis <<Ia uite, mă! În sfârșit cineva cere bani pentru că vrea să facă școală. Da, îți dau eu, tinere!>>. Venea apoi la toate examenele mele și mereu îmi spunea că au fost cei mai bine investiți bani”, a completat el.

Mama sa credea că el va da la Drept. După ce a intrat la Teatru, Pavel s-a dus acasă să îi dea vestea cea mare. Iar dialogul dintre ei, a sunat cam așa (după cum ne-a povestit actorul):

-Mamă, am intrat!
-Ce bine!
-Da, dar trebuie să îți spun ceva! Am intrat la Teatru!
-Pauză…. E facultate. Tot e bine. Măcar nu ajungi golan!

Pavel a povestit și despre o întâmplare, din copilărie, care l-a marcat destul de mult.

”Pe data de 3 martie am pierdut cartela. Până pe 31 martie, mă gândeam că nu o să avem ce să mâncăm. Am refăcut drumul de acasă la magazin de trei ori, plângeam. Până la urmă m-am întors și am întrebat vânzătoarea. Am găsit cartela acolo, o adusese un domn. E foarte important ca generațiile de acum să știe că nu e bine cum a fost. ”

Cătălin Striblea a vrut să știe cât de apropiat este Pavel Bartoș de Smiley.

„Suntem mai mult decât prieteni. Smiley este un membru al familiei. Mi-e dor când nu suntem împreună. El are o educație foarte sănătoasă și se simte asta. Are mult bun simț. Datorită lui pot să zic că am devenit un om mai bun. Nu a zis niciodată ceva de rău de nimeni.”

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Advertisement

Trending