Connect with us

Film

Viata bate filmul… (…un comentariu)

Published

on

Nu pot spune daca viata chiar bate filmul asa cum se considera de catre multi dintre noi,  insa un lucru e sigur: din cand in cand, viata arunca o privire pe furis la filme si fura idei pentru a face lucrurile mai condimentate. Merg mai departe si depasesc bariera de cliseu spunand „cartea bate filmul”.

Am fost de nenumarate ori in situatia de a viziona un film, creatie dupa un roman anonim sau dupa o capodopera universala…dupa care, am pus capul pe perna, am pasit in timp si am reflectat: ce a fost mai incitant, filmul sau cartea? ce anume mi-a produs pulsatiile cele mai placute si de ce? Un lucru este cert: cartea, indiferent de imaginile pe care ni le provoaca prin limbaj, descrieri si personaje plastice, nu acopera mai bine decat un film aceste aspecte. Bine, bine dar atunci de ce mai e nevoie de carti?

Ca sa gandim, sa ne punem mintea la treaba si sa nu ii mai oferim relaxare in ideea ca un film, il derulezi, vezi ceea ce este mai important si nu mai e cazul sa citesti cartea. Sincer sa fiu de multe ori m-am confruntat cu situatia cand, citind o carte, am fost nevoit sa urmaresc materialul video facut pe baza acesteia…foarte slabe insa, penibil de slabe, neinteresante…poate din cauza ca imi inchipuiam alte figuri, alte decoruri sau un al comic de limbaj,  de expresie, alta coloana sonora etc. Mi-am facut propriul clasament…ce filme m-au impresionat cel mai mult si de ce ( nu neaparat filme dupa carti ) si am ajuns la concluzia ca numitorul comun al acestor filme este pentru mine este lupta pentru o convingere, fie aceasta in dragoste, fie in  razboi.

PS: Premiile Oscar nu vor egala niciodata calitativ Palme d’Or-ul…in primul rand pentru ca daca vrei cu adevarat sa subliniezi un fapt o poti face avand in vedere cele mai placute, realiste scenarii si nu cele mai pline de efecte speciale sau de coloratura americana.

„La vita e bella” – un film superb, o drama launtrica extraordinara, o desfasurare de evenimente in care poti afirma ca noi nu suntem decat niste artefacte pe marea scena a vietii, un joc de oameni mari si mici, in care finalitatea depinde de modul in care ti-ai inteles rolul clar definit in acest joc al destinului.

„The Godfather” – sau Nasul asa cum il stie toata lumea – mi-a placut foarte mult ideea de clan, de grande famiglia, de respect al valorilor familiei si in acelasi timp de razbunare.

„La dolce vita” – amprenta lui Fellini se cunoaste pe tot ceea ce pune mana.  Un film in care personajul, Marcello este un tanar jurnalist playboy ce isi petrece zilele intre celebritati si persoane bogate, cautand bucurie efemera si petreceri sexuale.

Cand o actrita faimoasa ajunge la Roma, face tot ce-i sta in putere sa o intalneasca si se indragosteste pana peste cap de ea. viata ne este infatisata cu obiectivitate, cu partile sale urate, cu ororile sale, dar si cu frumusetea sa. Trebuie sa invatam sa vedem partile bune, sa vedem frumusetea ascunsa a lucrurilor, asa cum o vad copiii. Salvarea se afla in miezul celei mai mari absurditati; in toata aceasta amaraciune a noastra trebuie sa gasim si o picatura de miere

„Kingdom of heaven” – ( dupa parerea mea, cel mai bun film facut vreodata de americani in acest domeniu )  foarte bun atat ca tematica, dar mai ales ca realizare artistica. Punctul de pornire in destinul eroic al lui Balian (Orlando Bloom) il constituie intalnirea cu un cruciat, cavalerul Godfrey of Ibelin (Liam Neeson). Dezvaluindu-i faptul ca este tatal sau, Godfrey ii arata lui Balian ce inseamna cu adevarat rangul de cavaler si il ia cu el in Regatul Cerului, in Sfanta Cetate a Ierusalimului.


In acea perioada – situata intre a doua si a treia cruciada – in Ierusalim domnea o pace fragila, mentinuta datorita eforturilor regelui Baldwin al IV-lea si a consilierului sau Tiberias (Jeremy Irons), sustinuti de o serie de cavaleri, printre care si Godfrey of Ibelin, care au jurat sa apere acest regat cu pretul vietii lor. La moartea sa, Godfrey ii transfera fiului sau indatorirea de a pastra pacea, de a-i apara pe cei slabi si de a face ca un „regat al Cerului” sa fie posibil pe pamant.

PPS: Imi este  greu sa spun care ocupa pozitia 1 sau 5 sau 7…pentru ca notiunea de placere este relativa. Criteriile de departajare nu pot fi aplicate in cazul acesta, cel putin pentru mine, atata timp cat in fiecare dintre ele regasesc lucrurile care imi trezesc emotii ca si cum eu as fi personajul si nu altcineva, ca si cum eu as evolua odata cu desfasurarea evenimentelor si nu alt individ. Puteti sa ma acuzati de lipsa de romantism daca nu imi place „Love story”? de antiromanism daca „432” nu e printre preferatele mele? de frica daca nu m-a atras”Psycho” sau de lipsa de umor daca „American Pie” imi pare o prostie? I don’t think so…pentru ca asa cum am afirmat si intr-un alt articol,  gusturile nu se discuta. Imi plac aproape toate genurile; comediile cu Louis de Funes sunt inegalabile asa cum nu va mai fi un alt „Casablanca” al timpurilor noastre.

„Pianistul” – extraordinar.  Este povestea unei vieti marcante; nu pare să fie un film despre istorie, despre cine e vinovat şi cine trebuie să plătească.  Polanski ne invită la o poveste despre oameni buni şi oameni răi, prinşi într-un mecanism care le e străin. Fiecare se comportă după cum îi dictează conştiinţa.

Seria comica a lui Luis de Funes – mi se pare cea mai reusita serie de filme comice din istoria cinematografiei, plina de dinamism,  gregara, situatii din cele mai hazoase si personaje care te fac sa razi numai uitandu-te la figura lor, fara a gesticula sau spune vreun lucru.

„Der Untergang” ( decaderea ) – film 100% german,  despre ultimele zile ale lui Hitler…foarte bine realizat si foarte bine alese personajele…merita vazut.Succesul filmului nu e greu de înţeles: pe undeva (deşi analogia sună groaznic) e vorba despre aceeaşi fascinaţie care a lucrat în favoarea filmului „Patimile lui Iisus”. E vorba despre puterea cinematografului de a te face să crezi că te uiţi la lucrul în sine; nu la o reconstituire făcută acum sau, şi mai corect, la o reconstituire făcută altcândva şi proiectată acum, ci la lucrul în sine, care – iată-l! – se întâmplă acum.

„Hotel Rwanda” -In mijlocul tulburarilor care cuprinsesera teritoriul Rwandei in anii ’90 , un barbat a promis sa-si apere familia – si a sfarsit prin a fi un adevarat erou, salvand peste 1200 de oameni. „Hotel Rwanda” este o poveste adevarata, al carei erou este Paul Rusesabagina (Don Cheadle), un director de hotel din Rwanda, care isi foloseste curajul si viclenia pentru a adaposti peste o mie de refugiati, amenintati cu moartea. In timp ce restul lumii ignora situatia, Paul si-a deschis inima si a dovedit ca pana si un singur om poate schimba ceva.

Quo Vadis” – varianta poloneza – este una din ecranizarile celebrului roman apartinand lui Sienkiewicz. Am vizionat de cateva ori acest film, cu acelasi interes.Acesta reda o perioada din istoria crestinismului, mai precis din timpul persecutiilor lui Nero. Impresionant film! Prin valorile pe care le transmite:credinta ,curajul crestin si mai presus de toate iubirea adevarata!

Putine pelicule reusesc sa ma impresioneze atat de mult. Putine ma fac sa inghit in sec si imi provoaca noduri in gat. Putine imi creeaza, in timpul derularii, o senzatie de inutilitate si de revolta interioara si imi lasa, dupa terminare, un sentiment profund ca acest film merita sa fie adaugat pe lista „celor mai bune”. Ceea ce v-am expus imi creaza insa aceste senzatii…merita vazute.

Lasa un comentariu aici!

Film

„Miss Sueño”, de Radu Potcoavă, a câștigat marele premiu la Festivalul Internațional de Film Huesca

Published

on

Scurtmetrajul „Miss Sueño”, de Radu Potcoavă, a câștigat sâmbătă marele premiu al Festivalului Internațional de Film Huesca (Spania) și este eligibil pentru o nominalizare la Oscar.

Producția, care a avut premiera românească în competiția de scurtmetraje a programului Zilele Filmului Românesc din cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania, o are în centru pe Roxana, care se pregătește să părăsească România pentru a se muta la Madrid. Ajutată de Dan și soția lui, Alina, este înștiințată că va găsi curând un loc de muncă în capitala spaniolă. Ce nu știe Roxana este că va deveni victimă a unei rețele de trafic de persoane.

Din distribuție fac parte Aurora Păunescu, Olimpia Melinte, Bogdan Dumitrache și Marin Grigore. Filmul este dedicat memoriei lui Călin Potcoavă, care urma să facă parte din echipa de producție.

Regia și scenariul sunt semnate de Radu Potcoavă, imaginea a fost realizată de Andrei Butică, montajul – de Cătălin Cristuțiu, sunetul – de Alex Dragomir și regia artistică – de Mălina Ionescu. Producători sunt Claudiu Mitcu, Robert Fița si Ioachim Stroe, iar producător executiv este Alina Tarbă.

„Miss Sueño” este un film produs de We Are Basca, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, și finanțat de Mccann Erickson România.

Scurtmetrajul finalizat în 2017 a mai fost selectat anul acesta la Trieste Film Festival, unde a avut premiera mondială, și la Kino Pavasaris-Vilnius International Film Festival.

La cea de-a 46-a ediție a Festivalului de la Huesca, „Miss Sueño” a fost selectat în competiția internațională alături de scurtmetraje din Franța, Canada, Polonia, Italia și Rusia.

Distincția International Danzante constă într-un trofeu și suma de 5.000 de euro, iar pelicula va intra automat în competiție pentru o nominalizare la categoria „cel mai bun scurtmetraj/ live action short film” a premiilor Oscar.

Festival Internacional de Cine de Huesca se află pe lista celor validate de Academia de Film Americană, iar câştigătorul competiţiei internaţionale este inclus automat pe lista titlurilor luate în considerare pentru o nominalizare la Oscar.

Prima ediție a festivalului a avut loc în 1973, iar doi ani mai târziu evenimentul a devenit unul internațional. În prezent, este unul dintre cele mai importante manifestări de gen din lume, acordând anual 11 premii în competițiile iberoamericană, internațională și de documentar. Aragón Televisión acordă un premiu care presupune garantarea difuzării filmului câștigător și promovarea lui.

Scenarist și regizor, Radu Potcoavă a urmat studii de film la Bucureşti şi Amsterdam. A debutat ca regizor şi scenarist cu scurtmetrajul „Aceeaşi gară pentru doi” (2002). În 2006, a debutat în lungmetraj cu drama „Happy End”, cu George Alexandru și Mircea Diaconu în distribuție. Ea a fost urmată de comedia „Cuscrii” (2014), iar doi ani mai târziu, de „Vara s-a sfârşit”, cel de-al treilea lungmetraj, care a avut premiera la Festivalul Internaţional de Film de la Montréal.

Scurtmetrajul „Mă cheamă Costin” (2016),  produs de We Are Basca, cu Ioana Flora şi Bogdan Albulescu în distribuţie, a primit, la TIFF, o menţiune specială, a fost desemnat cel mai bun scurtmetraj românesc la Dracula Film Festival de la Braşov și a fost selectat în competiţia dedicată genului la Festivalul de Film de la Sarajevo.

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading

Film

Producţia verii: „Ocean’s 8: Jaf cu Clasă”, din 22 iunie, în cinematografe

Published

on

Foto Credit: VERTICAL ENTERTAINMENT

Sandra Bullock, Cate Blanchett, Anne Hathaway, Mindy Kaling, Sarah Paulson, Awkwafina, Rihanna și Helena Bonham Carter fac echipă din 22 iunie pe marile ecrane, în mult așteptata producție a verii de la Warner Bros. Pictures – „Ocean’s 8: Jaf cu Clasă”.

Cinci ani, opt luni, 12 zile… și timpul trece în continuare. Atât de mult a trecut de când Debbie Ocean (Sandra Bullock) proiectează cel mai mare jaf din viața ei.

Pentru asta are nevoie de o echipă de profesioniste în domeniu, începând cu partenera ei de încredere Lou Miller (Cate Blanchett). Împreună recrutează specialistele: bijutierul Amita, hoața de buzunare Constance, experta în garduri Tammy, hacker-iţa Nine Ball și designerul vestimentar Rose.

Ținta este un superb colier din diamante în valoare de 150 de milioane de dolari, purtat de actrița Daphne Kluger (Anne Hathaway) care va fi starul celui mai mare eveniment al anului – Gala Met.

Planul este perfect, însă totul trebuie să decurgă fără nicio abatere dacă echipa vrea să pună mâna pe diamante. Totul se face la vedere.

Din distribuția filmului mai fac parte James Corden ca detectiv de asigurări care trebuie să adune toate dovezile, iar Richard Armitage ca partenerul lui Kluger la Gală.

Warner Bros. Pictures prezintă, în asociere cu Village Roadshow Pictures, o producție Rahway Road, aventura explozivă „Ocean’s 8: Jaf cu Clasă”, din 22 iunie pe marile ecrane din țară.

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading

Film

„Chipuri, locuri”, un documentar emoționant despre bucuria de a trăi, din 29 iunie în cinematografele româneşti

Published

on

Promovat de: ROLLERCOASTER PR

Documentarul „Chipuri, locuri/ Visages villages”, de Agnès Varda şi JR, care va avea premiera în cinematografele româneşti pe 29 iunie, a fost elogiat de presa străină de specialitate și nu numai ca fiind un film de neuitat, o lucrare complexă, un imn adus bucuriei de a trăi.

„«Faces Places» este un film al bucuriei curate, exuberanța lui este depășită doar de tandrețea lui și de puritatea intenției”, a scris The Washington Post.

Agnès Varda, supranumită „bunica Nouvelle Vague”, şi fotograful şi muralistul JR sunt coregizorii „Chipuri, locuri”, road-movie considerat de revista Rolling Stone „cel mai seducător documentar al anului 2017”.

În viziunea publicației The Guardian, documentarul „cu subiecți calzi și minunați, vorbește despre procesul de creație artistică, însă nu vrea să distrugă magia în totalitate. Veterana realizatoare face un studiu aproape perfect al chipurilor și locurilor”.

Pe de altă parte, New York Times a caracterizat documentarul drept o călătorie în prezent, în care cei doi aruncă priviri către trecut. „O lucrare complexă, puternică și radicală. «Chipuri, locuri» este de neuitat”.

The Wrap a subliniat că filmul este „un capitol uman, amuzant și emoționant în etapa de documentar a lui Varda”.

„Un imn adus bucuriei de a trăi. Nu este doar un film frumos, ci o experiență totală”, a punctat Corriere Della Sera, iar Indiewire a scris că este „emoționant, amuzant, optimist, per ansamblu – minunat”.

Aparţin unor generaţii diferite – Varda, „cineastul fără vârstă”, cum a numit-o Variety, a împlinit recent 90 de ani, iar JR are 35 – însă sunt suflete pereche, împărtăşind pasiunea pentru imagini şi maniera în care sunt create, prezentate şi transmise mai departe.

„Varda și JR se tachinează în conversații și idei fantastice. Doar privindu-i te simți mai tânăr”, a mai scris Variety.

Cei doi călătoresc prin mai multe sate din Franţa, în camioneta lui JR transformată în studio foto, întâlnesc localnici, le descoperă poveştile şi le transformă portretele în imense fotografii murale. Le expun pe case, hambare, faţade de magazine sau trenuri şi scot la iveală umanitatea subiecţilor şi pe cea proprie.

„Oamenii reacționează mereu favorabil la vederea propriei reprezentări și a felului în care imaginile enorme îmbunătățesc împrejurimile”, a remarcat The Hollywood Reporter.

Varda spune că este „un film de pace”, în timp ce Paris Match consideră că cei doi, împreună, creează „magia”.

Lungmetrajul documentar a avut premiera la Festivalul de Film de la Cannes 2017, unde a fost recompensat cu două premii – L’Oeil d’Or şi Palme de Whiskers.

Pelicula a fost prezentată în numeroase festivaluri și a obţinut premiul publicului la Toronto, a fost recompensată cu trofee ale Asociaţiilor Criticilor de Film din Toronto, San Francisco, Los Angeles şi New York, precum şi cu cel al Societăţii Naţionale a Criticilor de Film (National Society of Film Critics).

În plus, producția a fost desemnată cel mai popular documentar la Vancouver IFF şi cel mai bun film la Haifa IFF. Pelicula a primit trofeul Lumière la categoria documentar, dar şi două nominalizări la premiile César 2018 – pentru cel mai bun lungmetraj documentar şi cea mai bună muzică originală (Matthieu Chedid).

Producția, care a fost nominalizată la premiile Oscar 2018, va fi distribuită în țara noastră de microFILM.

„Chipuri, locuri” este scris, regizat şi comentat de Agnès Varda şi JR.

Filmul este o coproducţie Ciné Tamaris, Social Animals, Rouge International, Arte France Cinéma, Arches films, cu sprijinul Canal +, Arte France, Le Pacte şi Cohen Media Group.

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Advertisement

Trending