Connect with us

Film

Acasă, My Home, documentarul de debut al lui Radu Ciorniciuc, premiat la Sundance Film Festival 2020

Avatar

Published

on

Prezentat în secțiunea World Cinema Documentary a celei de-a 42-a ediții a Sundance Film Festival, „Acasă”/„Acasă, My Home”, documentarul de debut al regizorului Radu Ciorniciuc, a câștigat Premiul Special al Juriului pentru Imagine (World Cinema Documentary Special Jury Award for Cinematography), fiind apreciate “fluiditatea și tenacitatea mișcărilor camerei. Imaginea filmului este semnată de Radu Ciorniciuc și Mircea Topoleanu.

Povestea familiei Enache, care a trăit timp de 20 de ani în sălbăticia din Delta Văcărești, până când locul a căpătat statutul de zonă protejată – Parcul Natural Văcărești – primul parc natural urban din România, a fost documentată timp de patru ani de către regizorul Radu Ciorniciuc, surprinzând în filmul „Acasă” tranziția acesteia de la o viață în completă armonie cu natura, la traiul plin de provocări din marea junglă urbană a capitalei.

Trofeul, care reprezintă o importantă „carte de vizită” a peliculei pentru distribuitorii de film din întreaga lume, a fost ridicat de regizorul Radu Ciorniciuc, prezent la eveniment alături de Vali Enache, fiul cel mare al familiei Enache, producătoarea Monica Lăzurean-Gorgan, Lina Vdovîi (co-scenarist, alături de Radu Ciorniciuc), precum și editorul filmului Andrei Gorgan.

„Nu m-am gândit niciodată că vom ajunge atât de departe cu o poveste simplă și directă a unei familii din Europa de Est. Este foarte important faptul că am fost selectați la Sundance, mai ales că este primul meu film. Cred că mai am foarte multe de învățat, dar mă gândesc în același timp la oamenii din jurul meu, care au investit timp și pasiune în acest proiect, și cu toată modestia de care pot da dovadă, este un început binemeritat pentru acest proiect și sunt fericit că fac parte din asta.”, a declarat regizorul „Acasă, My Home”, Radu Ciorniciuc.

 

„Este încurajator să vezi că premiul pentru cea mai bună imagine este câștigat de doi oameni care nu au studii aprofundate de imagine de film. Dedicarea și bucuria de a face film se traduce vizual.”, a declarat Monica Lăzurean-Gorgan, producătoarea filmului.

 

Juriul, format din Eric Hynes (jurnalist, critic de film și curator de film la Museum of the Moving Image, New York), Rima Mismar (critic de film și director executiv al organizației Arab Fund for Arts and Culture) și Nanfu Wang (regizoare, producătoare și editor, câștigătoarea Marelui Premiu al Juriului U.S. Documentary la Sundance 2019 pentru filmul „One Child Nation”), a avut de ales dintr-o listă de 12 producții participante din întreaga lume.

„Documentarul “Acasă” demonstrează, încă o dată, rolul pe care arta  îl are în a transmite mesaje sociale de impact. “Acasă” spune, cu mult echilibru, nu doar povestea familiei Enache, ci și a numeroaselor familii și a copiilor care trăiesc în sărăcie, povești invizibile în spațiul public actual. Avem nevoie să vedem și să înțelegem astfel de povești pentru o societate mai empatică și echitabilă. Rolul nostru ca parteneri va fi de a duce mesajul mai departe alături de echipa filmului. UiPath Foundation este o organizație non-profit care contribuie, încă de la înființare,  în ianuarie 2019,  la schimbarea viitorului copiilor din familii vulnerabile printr-un pachet integrat de sprijin și prin programe educaționale relevante.”, a declarat Raluca Negulescu – Balaci, Director Executiv, UiPath Foundation – partenerul principal al filmului.

„Acasă”, primul documentar românesc selectat în competiția celebrului festival de film independent din Statele Unite ale Americii, a beneficiat de proiecții sold-out și reacții pozitive din partea publicului și a criticilor, printre spectatorii documentarului regăsindu-se și nume celebre, precum actorul american Ethan Hawke.

„Condus de imaginea captivantă semnată de Mircea Topoleanu și Radu Ciorniciuc, filmul te uluiește la fiecare pas. (…) Acasă, My Home este devastator de sincer și emoționant, oferind o perspectivă captivantă asupra modului de viață al familiei Enache, cu siguranță un giuvaer în programul Sundance 2020.” Andrew Stover (FILM THREAT)

 

Documentarul „Acasă”, regizat de Radu Ciorniciuc, este produs de Monica Lăzurean-Gorgan, prin casa de producție Manifest Film, în co-producție cu HBO Europe, Corso Film (Germania), Kino Company (Finlanda), partener principal – UiPath Foundation. Filmul a fost realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Televiziunii Române, Creative Europe, Cinelabs (Romania), Beep Studio (Cehia) și este reprezentat internațional de distribuitorul Autlook Filmsales.

Trailerul oficial al filmului, semnat de Lucio O Cinese Basadonne și Andrei Gorgan, poate fi vizionat pe YouTube – http://bit.ly/30LiZDz sau Facebook – http://bit.ly/36lUYEj.

 

Radu Ciorniciuc este reporter special și regizor de film. Este unul dintre co-fondatorii Casei Jurnalistului, a realizat reportaje pentru The Guardian, Al-Jazeera, Channel 4 News, ZDF și a fost premiat național și internațional la Premiile Superscrieri (Superscrierea anului 2014), Royal Television Society UK (2014), Amnesty International UK (2014) și Harold Wincott Award for Business Economic and Financial Journalism (2016).

 

Monica Lăzurean-Gorgan este producătoare și regizoare cu peste 10 ani de experiență în producții de film documentar și co-producții internaționale. Printre filmele la care a lucrat în calitate de producător, co-producător, producător delegat sau regizor se numără: „Chuck Norris Vs. Communism” (r. Ilinca Călugareanu), „Timebox”, regia Nora Agapi, „Doar o răsuflare” (r. Monica Lăzurean-Gorgan), „Din dragoste cu cele mai bune intenții” (r. Adrian Sitaru), „Colivia” (regia Adrian Sitaru), „Dacii liberi” (r. Monica Lăzurean-Gorgan și Andrei Gorgan).

 

În ultimele trei decenii, Sundance Film Festival, eveniment prezidat de Robert Redford, a făcut cunoștință publicului din întreaga lume cu producții extraordinare printre care se numără: „Sorry to Bother You, Won’t You Be My Neighbor?”, „Eighth Grade”, „Get Out”, „The Big Sick”, „Mudbound”, „Beasts of the Southern Wild”, „Fruitvale Station”, „Whiplash”, „Brooklyn”, „Precious”, „The Cove”, „Little Miss Sunshine”, „An Inconvenient Truth”, „Napoleon Dynamite”, „Hedwig and the Angry Inch”, „Reservoir Dogs”.

Marile premii ale festivalului au fost câștigate, ediția aceasta, de filmele „Minari” (U.S. Dramatic Competition), „Boys State” (U.S. Documentary Competition), „Epicentro” (World Cinema Documentary Competition) și „Yalda, a Night for Forgiveness” (World Cinema Dramatic Competition). În cele 10 zile de festival au fost prezentate 120 de lungmetraje și 74 de scurtmetraje selectate din peste 15.000 de filme înscrise.

***

Ne puteți urmări pe:

Facebook: https://www.facebook.com/acasathefilm/

Instagram: https://www.instagram.com/acasathefilm

Site oficial: http://proiectulacasa.ro

 

Despre UiPath Foundation

 

UiPath Foundation este o organizație non-profit care susține copiii din medii vulnerabile să-și atingă potențialul și să se dezvolte alături de comunitățile lor, prin accesul egal la educație și prin dezvoltarea competențelor secolului al XXI-lea. UiPath Foundation a fost  fondată de compania UiPath în ianuarie 2019 și acționează ca o organizație independentă.

 

Începând cu copiii din România și India, UiPath Foundation derulează, în parteneriat cu organizații non-profit cu impact la nivel local și național,  programe educaționale care răspund  multiplelor nevoi ale copiilor care se confruntă cu sărăcia.

Comentarii

Film

Sezonul iubirii continuă la DIVA cu filmul „Patru nunți estivale” difuzat în premieră, duminica aceasta

Avatar

Published

on

            Sezonul iubirii continuă la DIVA cu filmul „Patru nunți estivale” difuzat în premieră, duminică, 12 iulie, de la ora 16:00 !

 

            Patru nunți estivale (Sailing into Love, 2019) continuă sezonul romantic la Diva, pe 12 iulie, cu povestea unei profesoare de biologie, pe nume Claire Richards (Leah Renee). Ea este preocupată de rezolvarea unei probleme ecologice locale și prinsă totodată cu îndatoririle de domnișoară de onoare pentru trei dintre prietenele sale.

Claire află că insula pe care face practică alături de elevii ei, urmează să fie vândută de primărie pentru a fi exploatată de către un potențial cumpărător. Extrem de revoltată, reușește să aducă problema în atenția cetățenilor și să lupte pentru salvarea ecosistemului insulei.

În același timp, fostul său iubit, Jason (Gary Garneau), revine în oraș pentru cele trei evenimente, iar Claire vrea să îi dea încă o șansă. Dar, când căpitanul Tom Hastings (Chris McNally) apare în peisaj, tânăra constată că trebuie să facă o alegere foarte dificilă.

 

Urmărește DIVA în social media:

Facebook: www.facebook.com/divaromania/

Instagram: @diva_romania

 

Comentarii

Continue Reading

Film

Trilogia Ardelenii continuă sâmbătă la TVR 1 cu „Artista, dolarii şi ardelenii”. Actorul Mircea Diaconu povesteşte întâmplări din culise

Avatar

Published

on

            Sâmbăta, 11 iulie, la TVR 1, ora 21.10, telespectatorii pot urmări a doua comedie-western din Trilogia ardelenilor, filmul Artista, dolarii şi ardelenii (România, 1978) cu o distribuţie de zile mari: Ilarion Ciobanu, Mircea Diaconu, Ovidiu Iuliu Moldovan, Victor Rebengiuc, Rodica Tapalagă, Mircea Albulescu şi Tania Filip. Dar până atunci, intrăm în culise, alături de actorul Mircea Diaconu. Este singurul în viaţă dintre actorii care au jucat rolurile fraţilor transilvăneni Brad, în cele trei producţii româneşti regizate de Dan Piţa şi Mircea Veroiu.

 

Publicul se va amuza vizionând aventurile fraţilor transilvăneni în America anilor 1880. În cel de-al doilea film, Artista, dolarii şi ardelenii, programat week-end-ul acesta la TVR 1, cei trei fraţi Brad – Traian, Romulus şi Ion – îşi continuă aventurile pe pământ american. Traian Brad, fratele cel mai mare, se îndrăgosteşte de o actriţă şi vrea să o ia de nevastă, fără să ştie că aceasta face parte dintr-o bandă de hoţi care jefuiesc trenurile cu care sunt transportaţi bani. Şi cel de-al treilea film al seriei – Pruncul, petrolul şi ardelenii – va putea fi văzut de telespectatorii TVR 1 sâmbătă, pe 18 iulie, de la ora 21.10. Seara de sâmbătă este dedicată de TVR 1 blockbuster-ului românesc.

 

 

Actorul Mircea Diaconu povesteşte cu multă bucurie despre „această joacă din cinematografia română”, cum numeşte el Trilogia ardelenilor, despre „cel mai bun scenarist pe care l-a avut România vreodată” şi ne lasă să pătrundem în culisele unei serii de filme care se bucură în continuare de succes la public.

 

„A fost o joacă, până la urmă, e singurul exemplu de acest tip din cinematografia română. Ne jucam cu toţii ca într-un basm, o poveste frumoasă: un western e, până la urmă, o poveste. Povestea celor trei fraţi în Vestul sălbatic a avut un succes năprasnic şi la vremea aceea şi, absolut miraculos, face şi astăzi, ceea ce ne bucură enorm ! Din păcate, dintre cei trei fraţi, numai eu mai sunt în viaţă…”, îşi începe actorul Mircea Diaconu povestea, provocat la amintiri despre filmările unuia dintre cele mai îndrăgite filme ale cinematografiei româneşti.

 

            „Îmi face o deosebită plăcere să vorbesc despre o perioadă frumoasă şi specială din viaţa noastră, a tuturor. De ce spun a noastră… Proiectul „Ardelenii în Vestul sălbatic” a pornit de la Titus Popovici, de departe cel mai bun scenarist pe care l-a avut România vreodată şi care s-a înconjurat de doi mari regizori, de Dan Piţa şi Mircea Veroiu, de operatori foarte buni şi de o echipă excelentă. Şi iată o poveste care a început în 1977, când s-a făcut prima serie, iar în ’80 s-a încheiat cu al treilea film… Nu e un serial, să înţeleagă lumea exact, în sensul de astăzi, ci sunt trei filme de lung metraj, deci o trilogie de fapt, regizată de doi mari regizori: Dan Piţa, Mircea Veroiu”, explică actorul.

Mircea Diaconu: „Mai erau, poate chiar scrise sau schiţate, încă două poveşti !”

„În vremea aceea, erau gândite aceste trei filme pe care le ştiţi, care s-au făcut, şi mai erau, poate chiar şi scrise sau schiţate, încă două poveşti. Şi anume, ei, cei trei fraţi plecau, se înscriau în legiunea străină, iar în ultimul film întoarcerea acasă, în Poplaca. Din păcate, vremurile s-au stricat în România (oricum, mai rău decât erau stricate…) şi au fost tăiate din bugetele anuale comediile, ceea ce era şi acest film, tocmai ca să rămână spaţiu şi finanţare pentru filme de linie, filmele de ideologie şi de propagandă, (erau anii ’80) şi, prin urmare, nu s-au mai făcut la vremea aceea. Se râdea chiar pe vremea aceea cum că cei trei fraţi au rămas în America şi nu s-au mai întors acasă… ceva de genul acesta…”, dezvăluie în continuare actorul Mircea Diaconu.

 

Filmări în condiţii foarte grele… De fapt, se schimbau călăreţii şi nu caii ! Pistoale de Buftea – vechi, stricate…

„Faptul că ne-am jucat cu toţii, că am făcut cu bucurie filmele acestea, se vede şi astăzi, deşi filmările s-au făcut în condiţii foarte grele. Vă dau doar un exemplu, ca să vă imaginaţi: primul film, dacă vă amintiţi, se termină cu o bătălie mare, într-un cerc, în care noi, cei buni, ne apăram, fiind atacaţi de răi, care erau călare. Trăgeau în noi şi noi în ei şi aşa mai departe. Acea scenă s-a făcut cu 8 cai, ca să vă imaginaţi, deşi parea că e plin de cai, care aleargă, cad, împuşcături ş.a.m.d. Atâţia aveam… De fapt Buftea avea 9 cai la vremea aceea şi în clipa în care călăreţul trecea prin spatele camerei, sărea de pe cal, urca altul şi calul continua să facă cercul acela, aşa încât păreau foarte mulţi. În fapt, se schimbau călăreţii şi nu caii…”, îşi aminteşte actorul Mircea Diaconu, Romi Brad, fratele cel mic în film, care ne împărtăşeşte secrete din culisele filmărilor pentru Trilogia ardelenilor.

„Îmi pare rău! Mi-e frică, pur şi simplu! Fă o probă… Ia, trage tu în creanga aceea…”

„Pistoale de Buftea – vechi, stricate… Vă mai povestesc o singură secvenţă, pe care n-o s-o vedeţi, nu o ştiţi. În ultimul film, e o scenă în care eu mă duc să iau apă de la un izvor. Şi nişte vecini, care nu voiau să mă lase să iau din apa lor, trăgeau cu puşca în mine şi îmi împuşcau găleata, mă speriau şi fugeau. Scena, în real, s-a făcut în felul următor: eram pe câmpul acela cu izvor şi ne pregăteam de filmare şi eu mă uitam după artificier… El era cel care trebuia să monteze în găleata mea, cea în care se trăgea, una-două artificii, ca să explodeze, să o găurească. Şi nu venea niciun artificier. Eu, impacientat: „de ce nu-l chemaţi pe omul ăsta să pună o capsă la găleată ?… Nu”, răspunde Dan Piţa, „pentru că o să tragă, pe viu şi direct, el” şi arată spre un coleg actor, mai mare cu patru ani decât mine. Marcel Roşca se numeşte. Marcel era şi cântăreţ de operă, şi actor… şi care fusese în tinereţe campion la tir – luase argint la tir, la Jocurile Olimpice, deci era un mare trăgător…”

 

„El juca un rol mic, era dintre cei răi, care ne împuşcau, ne atacau pe noi. Şi Marcel Roşca stătea undeva pe iarbă şi se întreba: „Cu ce o să trag?”, că avea nevoie de pistolul ăla, un pistol special, o armă bună, cu care poţi trage la ţintă, cu care, de altfel, el câştigase premiile. Nu, avea în mână un pistol de Buftea – un pistol de Buftea însemnând un pistol de epocă, cine ştie de cu câte războaie în urmă şi spune: „Cu ăsta trag!” Iar eu am zis: „Îmi pare rău! Mi-e frică, pur şi simplu! Fă o probă… Ia, trage tu în creanga aceea” – şi îi arăt înspre o creangă. Stând în fund, Marcel Roşca, mai ceva decât Clint Eastwood în filme, pur şi simplu trage, fără să ochească, fix în creanga aia. Şi în orice frunză, creangă îi spuneam, trăgea în ea stând în fund… trăgea uluitor! Totuşi, în clipa în care s-a filmat, s-a tras cu adevărat în găleata aia, care era la 10 centimetri de piciorul meu. S-a filmat de două sau de trei ori, după care, regizorul a zis „Stop”, am fugit peste deal, că era un deal acolo… Undeva în Dobrogea, pe lângă Munţii Măcin, făceam filmarea. Am fugit peste dealul acela… Aşa e, când filmezi pe coclauri, mănânci aiurea sau mai mult nu mănânci, aveam probleme la stomac. Ei, după această secvenţă, am fugit imediat peste deal şi am devenit un om normal”, mărturiseşte zâmbind actorul.

 

Artista, dolarii şi ardelenii – sâmbătă, 11 iulie, ora 21.10, la TVR 1

Mircea Diaconu spune că are numai amintiri frumoase şi plăcute legate de film, însă umbrite, din păcate, de o realitate destul de tristă: „dintre toţi fraţii am rămas singurul în viaţă, ceilalţi doi s-au dus şi e mare păcat că i-am pierdut! Oameni minunaţi, şi nu numai ei! De câte ori văd filmul ăsta, văd şi îmi aduc aminte de unul, de altul… Să vedeţi cu bine filmele şi să fiţi fericiţi şi mulţumiţi, şi bucuroşi!”, le transmite Mircea Diaconu tuturor celor care vor urmări filmele Trilogiei ardelenilor.

Comentarii

Continue Reading

Film

Filmul de artă continuă în iulie la TVR 2 cu creaţiile marca Claude Chabrol

Avatar

Published

on

            În fiecare duminică seară din iulie, TVR 2 aduce la Filmul de artă producţii semnate de Claude Chabrol, considerat precursorul cinematografiei franceze moderne, omul care a revoluţionat această industrie. Trei dintre aceste filme o au ca protagonistă pe soţia sa din acea perioadă, Stéphane Audran, actriţă reprezentativă pentru „noul val” al cinematografiei europene. În cel de-al patrulea film din serie, o putem vedea pe frumoasa şi sensibila Romy Schneider.

 

Cele patru filme în regia lui Claude Chabrol programate în luna iulie la TVR 2 sunt: Măcelarul (5 iulie), La căderea nopţii (12 iulie), Nunta roşie (19 iulie) şi Inocenţi cu mâini murdare (26 iulie). Chabrol a fost producător, actor, scenarist, scriitor sau regizor de teatru, însă lunga sa carieră, încununată de premii prestigioase, a fost marcată de colaborarea cu Stéphane Audran. 23 dintre cele 54 de filme de lung metraj ale acestuia sunt realizate împreună cu cea care i-a fost soţie.

 

 

Producţia „Le Boucher” (Franţa-Italia, 1970) cu Jean Yanne, Antonio Passalia şi Pascal Ferone în distribuţie, a obţinut mai multe premii importante: Premiul San Sebastian pentru cea mai bună actriţă în anul 1970, Premiul pentru Cel mai bun film european (1971) şi Premiul BAFTA în 1973, când Stéphane Audran a fost încă o dată nominalizată pentru rolul ei.

 

Comentarii

Continue Reading
Advertisement

Facebook

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Trending

google.com, pub-4886972132153269, DIRECT, f08c47fec0942fa0