Akram Khan, coregraf: „Sper și mă rog ca publicul să se poată conecta cu spectacolul Kaash”

0
982

Akram Khan Company va prezenta pe 8 și 9 mai, orele 20.00, pe scena Teatrului Național București, spectacolul „Kaash” (cuvântul hindus pentru „dacă”), în cadrul celei de a XVI-a ediții a Întâlnirilor JTI. Am luat și eu parte la videoconferința cu Akram Khan, directorul artistic, care a avut loc la Grand Cinema Băneasa.

Radar De Media vă prezintă principalele declarații ale coregrafului. L-am simțit pe Khan ca pe un om cald, vibrant și comunicativ.

„Iubesc cu adevărat ideea de a vorbi cu oamenii folosindu-mi corpul. Când am oportunitatea să mă exprim prin intermediul corpului, simt că trăiesc, că stabilesc o legătură și că așa le pot spune povești oamenilor”.

„Steaua întunecată a dansului”, așa cum a fost numit Akram Khan de critici, a vorbit despre întâlnirea sa cu dansul contemporan, întâlnire care a dus la creația „Kaash”: „La 22 de ani, am decis să studiez dansul contemporan. Era prima oară când intram în contact cu dansul contemporan, nu știam ce înseamnă, așa că am mers la bibliotecă și am căutat filme. Am ales, la întâmplare, Pina Bausch, cu „Rite of spring” și DV8, cu „Physical Theatre”. Le-am vizionat și am fost uimit. Nu avusesem niciodată experiența dansului contemporan. Acela a fost momentul în care corpul meu a început să devină confuz – nu era vorba de dans clasic, nici de dans contemporan, ci de o „confuzie” între cele două. Și din acea confuzie a rezultat spectacolul „Kaash”, una dintre primele mele opere, o adevărată investigare a limbajului mișcării, a acestei combinații de dans clasic indian și dans contemporan”.

La București va fi prezentată noua versiune a „Kaash”, care a avut premiera anul trecut. Regia artistică și coregrafia spectacolului sunt realizate de Akram Khan, compozițiile muzicale sunt semnate de Nitin Sawhney, iar scenografia aparține Anish Kapoor.

„Kaash este, într-un fel, o operă abstractă, narativă și totodată ambiguă. Ceea ce îmi place când e vorba de corpuri diferite, din culturi diferite, este faptul că dansul devine ambiguu. Cuvintele sunt certe, clare, dar mișcarea poate fi ambiguă, pentru ca noi să putem pune propria poveste în acele corpuri. Ceea ce înseamnă un gest pentru mine, poate însemna ceva diferit pentru altcineva. Cu „Kaash” nu am vrut să spun o poveste ca în baletul clasic sau în dansul clasic indian, ci una mult mai deschisă. Totul a pornit de la mitologia hindusă. Zeul Shiva este cel care creează, conservă și distruge. Cele trei elemente ale vieții sunt creația, conservarea și distrugerea. Atunci când distrugi ceva, în același timp, creezi. Din spargerea unui bol de sticlă se creează o mulțime de fragmente mai mici, cioburile. Și dacă pe acestea le spargi din nou, creezi fragmente și mai mici. Este o repetiție: viață-moarte, moarte-viață. Din distrugere vine creația, din creație vine distrugerea. În mitologia hindusă, timpul e ciclic. În „Kaash” am fost fascinat de energie, de univers, de universuri diferite în timpuri diferite. Este o mare onoare să prezint acest spectacol, primul pe care l-am creat, în 2003, pornind de la dorința de a lucra cu idei mari: zeul Shiva, mitologia hindusă, fizica. Pentru că știința și mitologia sunt legate”, a explicat coregraful.

Tocmai pentru că farmecul dansului e ambiguitatea, Akram Khan transmite publicului din România: „Îmi doresc ca oamenii să rămână cu ceva după vizionarea „Kaash”, dar nu cu ceva specific, impus de mine. Sper și mă rog ca publicul să simtă că se poate conecta cu „Kaash”, cu ceea ce se întâmplă pe scenă. E vorba despre conexiune si experiență, care e foarte intensă”.

Inaugurate în anul 2000, de celebra companie de balet “Bejart Ballet Lausanne”, Întâlnirile JTI  au găzduit dansatori, coregrafi și companii de balet celebre: Nacho Duato și Compania Nacional De Danza, Cullberg Ballet, Joaquin Cortes, Alvin Ailey American Dance Theater, Tango Pasion, Les Ballets de Monte-Carlo, Sylvie Guillem și Russell Maliphant, Gigi Căciuleanu și Baletul Național din Chile, Alonzo King Lines Ballet din San Francisco, Vortice Dance Company, Maria Pagés și Sidi Larbi Cherkaoui.

Evenimentul Întâlnirile JTI este organizat și în acest an de Fundația Art Production, beneficiind de consilierea artistică a Silviei Ghiață.

Foto credit: Lucian Tudose

CITESTE SI:

Akram Khan Company la Întâlnirile JTI Kaash – “spectacolul care a zguduit lumea”

Comentarii