Spread the love

Intrunit în ședința publică din data de 19.11.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite pentru emisiuni de știri și dezbateri difuzate în luna septembrie 2024 de România TV. Constatând încălcări ale prevederilor Codului de reglementare a conținutului audiovizual,  CNA a decis să aplice postului următoarele sancțiuni:

– amendă de 100.000 de lei pentru încălcarea prevederilor art. 139, art. 40 alin. (1), (2) și art. 67 la difuzarea emisiunilor „România Te Vede” (08, 21, 22.09.2024), „Punctul Culminant” (11, 12, 17, 23.09.2024), „România de Poveste” (14, 15.09.2024), „Știrile România TV” (17, 23, 24, 28.09.2024), „Ediție Specială” (19.09.2024), „România în 60 de minute” (28 și 29.09.2024). Printre titlurile afișate pe ecran s-au regăsit: „Becali va fi candidatul partidului condus de Simion”, „Simion le prezintă bogățiile și anunță cum se dau case oamenilor” („România Te Vede” – 08.09.2024); „Simion descinde la primăria lui Lasconi după scandal”, „Noi documente, demascarea mincinoasei care vrea la Cotroceni” („Punctul Culminant” – 12.09.2024); „Materiale de construcții și haine pentru românii năpăstuiți”, „Operațiune fără precedent: George Simion, susținut de Becali”, „Becali îi demască pe contracandidații lui Simion” („România Te Vede” – 22.09.2024); „Investigație: Ilegalitățile primăriței care vrea la Cotroceni; Ancheta matrapazlâcurilor de pe moșia lui Lasconi” („Punctul Culminant” – 23.09.2024 „George Simion descinde la casele lui Iohannis”, „Anchetă: Cine se află în spatele lui Geoană și Lasconi” („România în 60 de minute” – 28.09.2024);

– amendă de 5.000 de lei, deoarece la difuzarea emisiunii „Punctul Culminant” din 04.09.2024, radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 40 alin. (1) și (2)Printre titlurile afișate: „Mercenarul Ucrainei, membru Rezist l-a pus pe Ciutacu pe listă”;

– amendă de 5.000 de lei pentru emisiunea „România Te Vede”, ora 21:00, din 07.09.2024, și „Știrile România TV”, ora 12:00, din 08.09.2024, în cadrul cărora nu s-a ținut cont de dispozițiile art. 40 alin. (1) și (2). Titluri: „Cine sunt păpușarii lui Geoană și Lasconi”, „Imediat; Geoană și Lasconi, candidații lui Soros și ai lui Coldea„, respectiv, „Banii amărâților, sustrași de firmele de casă ale Lenuței USR”;

– somație publică, pentru că nu a respectat prevederile art. 65 lit. c) la difuzarea știrii cu titlul „Interzicerea cărnii la nivel european, ce ne pregătesc” („Știrile România TV” din 06.09.2024);

– somație publică pentru încălcarea dispozițiilor art. 40 alin. (1) și (2) în cadrul emisiunii „România Te Vede”, ora 16:00, din 07.09.2024. Printre titluri s-a regăsit: „Lasconi, tupeul hoției, prostiei și incompetenței useriste„;

– somație publică, pentru că nu a respectat prevederile art. 40 alin. (2) și  art. 64 alin. (1) lit. b) la difuzarea știrii cu titlul „Inculparea lui Raed Arafat pentru morții de la inundații” („Știrile România TV” din 22.09.2024).

În aceeași ședință, după analizarea rapoartelor întocmite de Direcția Monitorizare pentru spoturile publicitare aferente unor campanii de promovare, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru:

– Fat Burner X10, difuzat cu încălcareaprevederilor art. 120 alin. (3) și ale art. 133 alin. (1) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, potrivit cărora „Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă”, respectiv, „Publicitatea şi teleshoppingul la produsele şi tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră şi scrisă: „Consultaţi medicul înainte de a urma dieta” (monitorizare: 06.09.2024 – Radio ZU);

– Urimil Forte Max, spot TV difuzat cu încălcarea prevederilor art. 94 din Codul audiovizualului, potrivit căroraÎn scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri: a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie; b) să fie redată la viteză normală de citire” (raportul a fost întocmit pentru perioada 09-15.09.2024);

– Yong Kang, pentru nerespectarea dispozițiilor art. 126 alin. (1) din Cod, conform cărora „Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru medicamente şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente” (monitorizare: posturi TV în perioada 23-29.09.2024);

– Totogaming (TOTOGAMING, DESTINATIA CAMPIONILOR, SPORTURI – 15 SEC )transmisfără a se ține cont de prevederile art. 89 alin. (3) din Codul audiovizualului. Spotul a fost difuzat în intervalul orar 06:00-23:00, înainte, în pauza sau la finalul difuzării în direct a unor evenimente sportive de posturile de televiziune Digi Sport 1 (3 difuzări), Digi Sport 2 (8 difuzări), Digi Sport 3 (4 difuzări), Prima Sport 1 (5 difuzări), Prima Sport 2 (24 de difuzări). Monitorizarea s-a întocmit pentru perioada 23-29.09.2024.

Totodată, CNA a decis să sancționeze cu somație publică postul Atomic TV, deoarece în perioada 23-29.09.2024, în intervalul orar 06:00-23:00, a difuzat spotul publicitar „TOTOGAMING, DESTINATIA CAMPIONILOR, SLOTURI – 15 SEC”, fără a ține cont de prevederile art. 89 alin. (3) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual (Cu excepţia spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate şi în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri se supun condiţiilor de protecţie a minorilor prevăzute în cap. II „Clasificarea programelor în vederea protecţiei minorilor” din titlul II „Protecţia minorilor”).

Serviciul Comunicare și Relații Publice

Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire:

Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual

Art. 40 – (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.

Art. 64 – (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: (…) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.

 Art. 65 – În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: (…)  c) titlul afişat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment;

Art. 67 – În exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii.

Art. 139 – Publicitatea, pozitivă sau negativă, în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.