Spread the love

Întrunit în ședința publică din data de 30.04.2025, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de Direcția Control ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni:

– amendă de 10.000 de lei postului România TV pentru încălcarea prevederilor art. 40 alin. (1) și ale art. 66 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual în emisiuni informative difuzate în data de 04.04.2025 (orele 08.00 – 14.00, 15.00), în ediția din 12.04.2025 a emisiunii „România te vede” și în „Știrile România TV” din 12.04.2025 (interval orar 15.00 – 16.00). Printre titlurile afișate: „Scandal: Nicusoroş râde şi umileşte oamenii cu dizabilităţi”; „Tupeul şi aroganţa lui Nicusoroş, bolnavii batjocoriţi”; „Anchete şoc: Simion şi Nicuşor, banii obscuri din campanie”; „Banii luaţi de Simion prin şantaj şi ameninţări”; „Câţi bani a încasat Simion prin combinaţii obscure”; „Ancheta jongleriilor financiare făcute de Simion”; „De ce-i ascunde Nicusoroş pe milionarii care-l finanţează”; „Bogdan Popescu toacă milioanele PSD pe minciuni şi falsuri”; „Bogdan Popescu l-a pus pe Ciolacu să-i înşele pe membrii PSD”; „Scandalul morţilor din spital, implicarea lui Nicuşor”;

– somație publică postului România TV pentru ediția din 15.04.2025 a „Știrilor România TV”  (interval orar 14.00 – 15.00)în cadrul cărora a fost difuzat un material în care apare candidatul la alegerile prezidențiale Victor Ponta,fără a fi respectate dispozițiile art. 8 alin. (1) din Decizia CNA nr. 86/2025 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul 2025;

– somație publică postului România TV pentru încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) în emisiunile „Cutia Neagră” (04.04.2025, ora 21.00)și „România în 60 de minute”  (13.04.2025), în care marcajul „Dezbatere electorală”  nu este afișat în mod vizibil.

De asemenea, Consiliul hotărât să emită decizie privind ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal pentru un material audiovizual identificat pe platforma TikTok, contul @oliverbaccu2 – o scenă în care o femeie este prinsă de poliția din Germania, cu textul afișat: „Asta este Europa Ursulei / Nicușor Dan SRI / Bolojan / Ciolacu / Ăsta sigur va fi omorât și el și toată familia lui și restul de polițiști ce asistă la așa ceva”. Materialul încalcă dispozițiile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.

Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire:

Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002

Art. 3 – (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.

Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual

Art. 40 – (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt.

Art. 66 – În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie asigurate imparţialitatea şi echilibrul şi să fie favorizată libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.

DECIZIA nr. 86 din 25 februarie 2025 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul 2025

Art. 5 – (1) În timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaţilor, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni: (…) b) de dezbatere electorală – în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor lor, precum şi a jurnaliştilor, analiştilor, consultanţilor politici şi altor invitaţi; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate prin marcajul „dezbatere electorală”, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune;

Art. 8 – (1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot difuza spoturi publicitare electorale, care îndeamnă electoratul să voteze un anumit candidat, numai în cadrul emisiunilor electorale prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b), cu respectarea următoarelor condiţii: a) spoturile publicitare electorale vor fi difuzate numai însoţite de un marcaj corespunzător.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.