Munca în echipă este un proces dinamic și necesită o comunicare optimă. De multe ori, relațiile cu superiorul ierarhic sau colegii de echipă influențează calitatea muncii și parcursul personal în carieră. Astfel, a comunica eficient la locul de muncă reprezintă o abilitate extrem de apreciată de către angajatori. Comunicarea este catalogată de către companii drept un soft skill care poate face diferența, atât la angajare, cât și pe parcursul colaborării.
Totuși, în multe dintre situații, o comunicare eficientă nu depinde în totalitate de abilitățile tale. Pentru că într-un proces de comunicare sunt implicate cel puțin două persoane, un schimb optim de informații se bazează pe abilitatea și efortul tuturor participanților. Prin urmare, iată cum poți să-ți îmbunătățești relația cu superiorul și colegii, comunicând mai eficient.
Comunicarea cu superiorul ierarhic și cum poate fi aceasta îmbunătățită
Relația cu șeful direct depinde în mare măsură de felul în care acesta alege să-și conducă echipa. Diferite stiluri de leadership au diferite efecte asupra dinamicii echipei și asupra progresului afacerii. Totuși, există o serie de lucruri pe care trebuie să le respecți, pentru a te asigura că modul în care comunici cu superiorul este unul eficient.
O bună comunicare este strâns legată de capacitatea individuală de a transmite mesaje în mod asertiv, de a asculta activ și de a fi empatic. În plus, într-o relație de muncă sănătoasă, sesiunile de feedback au un rol extrem de important. Dacă acestea nu sunt integrate în politica organizației, poți solicita superiorului să programeze periodic sesiuni de feedback în care să analizeze performanța și progresul tău în cadrul companiei.
Atât feedbackul punctual, referitor la diferitele sarcini pe care le primești, cât și cel general, care tratează performanța în ansamblul său, nu ar trebui trecute cu vederea. Acestea te ajută nu doar să-ți îmbunătățești munca, ci și să fii la curent cu felul în care superiorul tău percepe contribuția ta în cadrul echipei și la atingerea obiectivelor organizaționale.
Pe lângă sesiunile de feedback, în comunicarea cu șeful ierarhic este important și modul în care sunt adresate problemele sau neclaritățile. Este recomandat să alegi o abordare deschisă, să oferi soluții într-o manieră constructivă și să adresezi întotdeauna neclaritățile. Anumite neînțelegeri neclarificate pot duce la erori de execuție, la acumularea unor tensiuni și, în cele din urmă, la diminuarea eficienței echipei.
Comunicarea în cadrul echipei – aspecte de care să ții cont
Pentru ca o echipă să funcționeze optim, procesul de comunicare trebuie, la rândul lui, optimizat. Precum în cazul comunicării cu superiorul ierarhic, interacțiunea la nivel de echipă necesită o abordare atentă. Un sfat important în comunicarea cu ceilalți colegi din echipă este adaptarea stilului de comunicare, astfel încât acesta să fie potrivit înțelegerii nevoilor celorlalți. Nu toți membrii echipei au același stil de comunicare, iar ajustarea modului în care te exprimi poate fi esențială în transmiterea și receptarea corectă a mesajului.
În plus, feedbackul este important și pentru colegi, nu doar în relația cu superiorul. Esențial de precizat este că feedbackul se acordă în mod constructiv, evitând critica negativă și acuzatoare și concentrându-se pe îmbunătățirea muncii și a proceselor de lucru.
În perioadele încărcate și cu un volum mare de muncă, atunci când interacțiunea poate deveni tensionată, transmiterea clară a mesajului, dar și ascultarea activă sunt două dintre tehnicile care ușurează și îmbunătățesc procesul de comunicare. Totodată, este relevantă alegerea cu atenție a mijloacelor de comunicare. Dacă unele informații necesită o discuție față în față, altele pot fi transmise eficient prin e-mail sau alte mijloace scrise. În orice caz, pentru a evita neclaritățile, este important ca informațiile de însemnătate să fie comunicate în scris.
Pe lângă respectul și empatia de care este important să dai dovadă în relaționarea cu ceilalți membrii ai echipei, integritatea este o altă calitate imperativă. Dacă în cadrul echipei apar conflicte, acestea trebuie abordate în mod calm și constructiv. Esențial este ca soluțiile găsite să-i favorizeze pe toți cei implicați, iar deschiderea spre dialog este crucială în astfel de situații.
Comunicarea este indispensabilă într-un mediu organizațional sănătos. Unul dintre cele mai importante aspecte de care orice angajat ar trebui să țină cont, indiferent dacă este vorba despre comunicarea pe verticală sau pe orizontală, este deschiderea înspre a asculta activ, a aborda fiecare problemă și a oferi feedback constructiv în orice circumstanță.
- Cognition prezintă „Clubul de Loialitate” – soluția inteligentă de marketing pentru creșterea afacerilor
- Skin Research Peptides: Insights into Functional Impacts and Research Implications
- Alen White special guest on RADIO DEEA – vineri 17 ianuarie ora 11.00 – Enjoy_The_Music!
- Bianca Tilici lansează piesa „Să mă las” in colaborare cu SHIFT
- Piața terenurilor, dominată de investitorii români, se adaptează unui climat incert