Connect with us

EVENTS

Contrabanda cu tigarete continua sa creasca

Published

on

Reclame

Piata neagra a  tigaretelor continua sa creasca, inregistrand un nivel de 15,8% in luna martie, conform  datelor companiei de cercetare Novel.

„Contrabanda cu tigarete loveste din nou regiunile nord-est (32,4%) si vest (30,8%), ambele inregistrand cresteri semnificative de 8,2 p.p., respectiv 9,7 p.p. si devenind astfel cele mai afectate de comertul ilegal. In regiunea sud, contrabanda creste pentru a treia oara consecutiv, ajungand la 7,6%, in timp ce Bucuresti inregistreaza o scadere de 7,2 p.p, situandu-se la 6,6%. Din punct de vedere al provenientei, conform timbrului aplicat pe pachet, produsele “Cheap Whites” detin cea mai mare pondere din piata neagra, si anume de 45,9%, continuand tendinta de crestere. De asemenea, produsele cu timbru de Ucraina si Moldova au intrat in martie pe un trend de crestere. Pe de alta parte, se inregistreaza scaderi importante pentru produsele cu timbru de Serbia (-5,8 p.p., pana la 0,7 %) si cele destinate Duty Free (-7 p.p., pana la 1,9%)”, a declarat Marian Marcu, Directorul Companiei de Cercetare Novel RESEARCH.

 „Faptul ca, in martie, contrabanda  a continuat sa creasca, dupa majorarea brusca din ianuarie, nu poate decat sa ne ingrijoreze, mai ales daca tinem cont ca  diferenta dintre preturile de pe piata legala si cele de pe piata neagra este de circa 5 lei. Suntem insa increzatori ca eforturile autoritatilor, sprijinite si de producatorii de tutun, vor reusi sa reduca piata neagra. Ponderea produselor traficate ilegal provenite din Serbia a scazut si datorita campaniei de informare a publicului in privinta efectelor profund negative ale contrabandei, derulata de Politia de frontiera, cu sprijinul JTI, in judete din sud-vestul tarii. O campanie similara, desfasurata in zona de nord-vest, in perioada noiembrie 2013- martie 2014, a contribuit, de asemenea, la scaderea pietei negre in regiune, de la aproximativ 22% la finele anului trecut la circa 11% in martie. Vom continua si pe viitor sa sustinem astfel de campanii, urmatoarea fiind programata sa demareze in aceasta luna pe granita de est, dat fiind ca este nevoie ca societatea in ansamblu sa fie informata cu privire la un fenomen care ne afecteaza pe toti”, a declarat Gilda Lazar (foto), Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova si Bulgaria.

„Aceasta crestere, chiar daca este vorba doar despre 0,1 p.p., reprezinta inca o dovada ca este mult mai dificil ca efectele in lant ale unei politici fiscale impredictibile sa fie oprite, decat sa fie prevenite prin coerenta si stabilitate. Decizia neplanificata de a indexa cursul de schimb stabilit pentru plata accizei, la care s-a adaugat majorarea anuala din aprilie, au avut ca efect marirea preturilor la tigarete, determinand adancirea diferentei dintre preturile produselor legale si ale celor ilegale. Ca urmare, dupa cum se vede, trendul crescator din luna ianuarie se pastreaza si in martie. Orice crestere a pietei negre cere eforturi si dotari suplimentare din partea autoritatilor competente in combaterea contrabandei. Acestor eforturi, care presupun  costuri, li se adauga pierderile la buget, rezultate din neplata accizelor si taxelor. Reamintesc ca un punct procentual recuperat din contrabanda inseamna incasari suplimentare de circa 35 de milioane de euro la bugetul de stat”, a declarat Adrian Popa, Director Corporate & Regulatory Affairs, BAT Romania.

„Dupa schimbarea cursului la care se calculeaza acciza si indexarea acestuia – modificari reflectate in pretul produselor din tutun in Romania – piata neagra a luat avant mult peste media europeana de aproximativ 10%. Cresterea rapida a nivelului contrabandei reflecta in mare masura sensibilitatea pietei la schimbari neprogramate de crestere a accizei si dificultatea corelarii politicii fiscale cu procesele complexe de reorganizare a autoritatilor responsabile de combaterea contrabandei. In ianuarie, imediat dupa aplicarea masurii s-a vazut un prim impact in majorarea contrabandei. In martie, am constatat ca trendul se mentine. Orice extindere a pietei negre determina reducerea vanzarilor legale si pierderi la bugetul de stat, in timp ce reducerea comertului ilegal cu tigarete nu se realizeaza usor si presupune eforturi sustinute, ale caror efecte, din pacate, nu sunt imediate”, a declarat Sorana Mantho, Director Corporate Affairs, Philip Morris Romania si Bulgaria.

In opinia celor trei producatori de tutun, in vederea reducerii pietei negre este necesara, pe langa reglementarea unitara, pe criteriu cantitativ, a infractiunilor de evaziune fiscala si de contrabanda cu tigarete, clarificarea situatiei la punctele de trecere a frontierei interne, cu Ungaria si Bulgaria si stabilirea unor atributii specifice pentru politia locala si jandarmerie, intrucat comertul ilegal cu tigarete se desfasoara in zona de competenta a acestora (piete, oboare, statii de metrou etc.).

Industria tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al Romaniei, dupa sectorul petrolier. In 2013, companiile de tutun au virat la buget peste 2,6 miliarde euro, reprezentand accize, TVA, taxe si contributii. Exporturile de produse din tutun si tutun brut au crescut cu 11,5%, de la 476 milioane euro in 2012 la 531 milioane euro in 2013, reprezentand circa 1,1% din totalul exporturilor. Importurile s-au mentinut in 2013 la acelasi nivel din 2012, de 260 milioane euro.

Advertisement
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ADVERTORIALE


www.creditrapid.ro

SEO

pentru sufletul tau

Advertisement
A-Z NEWS21 de ore ago

Amenzi pe banda rulanta oferite de Consiliul Național al Audiovizualului 

Reality Show22 de ore ago

Omid Ghannadi despre familia pe care o va cunoaște diseară, la Visuri la cheie: „Pentru mine, acestă întâlnire a fost dureroasă!”

A-Z NEWSo zi ago

One Hundred Years of Solitude (Un Veac de Singurătate) are premiera pe 11 decembrie 2024 la Netflix

Businesso zi ago

Blindspot și POS Media România democratizează comunicarea brandurilor cu publicurile prin soluția completă de digital OOH în retail marketing

CNAo zi ago

Dezmințire – CNA nu a primit și nu a dezbătut nicio plângere referitoare la clubul de fotbal „FK Csikszereda Miercurea Ciuc”

A-Z NEWSo zi ago

Poate că ești deja fericit și nu știi, cartea cu o abordare inovatoare și profund realistă asupra dezvoltării personale

Serialeo zi ago

Vasile vrea să-l facă profesor pe Giani: ”Tu ești bun pe școala vieții! Cum de atâția ani n-ai murit de foame, mă? Îți spun sincer, e chiar o minune!”

AUDIENȚE TVo zi ago

AUDIENȚE TV Ei sunt primii concurenți care au ajuns în bucătăria MasterChef! Cel mai intens show de cooking a fost lider absolut de audiență!

ENTERTAINMENT2 zile ago

Guess Who – *exemplu, un nou videoclip

A-Z NEWS2 zile ago

RADOR Radio România a primit premiul Francofoniei pentru fact-checking

Monden2 zile ago

Cât au strâns la nuntă Monica Bîrlădeanu și Valeriu Gheorghiță. Câțiva invitați au chefuit pe gratis, au mâncat și au băut, dar au lăsat plicurile goale

Facebook

Advertisement
Advertisement

IN Trending