Cristi Cretan, directorul general al Grayling Romania, una din cele mai mari companii de relatii publice de pe piata locala considera ca agentiile de comunicare care au renuntat la profit si au practicat preturi foarte mici vor esua, scrie Wall-Street
Fee-urile din consultanta a Grayling Romania au adunat in jur de 1.3 milioane de euro, din cifra de afaceri a companiei de aproximativ 1,6 miilioane de euro pe anul trecut, restul fiind sume realizate din evenimente ori diverse activitati de PR.
Veniturile Grayling din servicii de consultanta au fost constante in ultimii ani si vor fi similare si in 2013.
In timp ce businessul agentiei generat de fee-uri a ramas constant, marja de profit a variat, pentru ca, daca inainte de criza, profitabilitatea putea ajunge si la 40% din cifra de afaceri, acum este intre 20-30%. De altfel, aceste procente de profitabilitate sunt valabile pentru Europa de Est, in restul lumii marjele fiind in jurul a 18-20%.
„In aceasta parte a lumii nu poti sa mergi pe marjele de profit din tarile mult mai dezvoltate, pentru ca businessul nu este la fel de predictibil, contractele sunt pe perioade mai mici si sunt mai putine pitch-uri. Criza a diminuat marjele deoarece clientii au avut mai putini bani dar au existat si exista si companii care au renuntat aproape complet la profitabilitate pentru a castiga cota de piata si clienti. Exista competitori care merg pe preturi de dumping si cred ca pe termen scurt, mediu si lung vor da chix. Pentru ca daca vei calcula costurile cu salariile consultantilor, costurile de operare poti sa observi ca nivelul de activitati propus de o agentie unui client este imposibil de sustinut la fee-ul cerut. Criza a impins foarte mult preturile in jos si cred ca firmele care au ales strategia unor preturi de dumping vor fi pierzatoare”, explica Cretan.
El a adaugat ca agentiile care practica preturi foarte mici pentru serviciile oferite fie renunta la profit fie au costuri care nu sunt fiscalizate, prin angajarea de consultanti part-time, „la negru” ori pe drepturi de autor.
Managerul mai spune ca agentiile care propun tarife sub nivelul pietei sunt acelea care au cifre de afaceri de sute de mii de euro sau chiar milioane de euro, iar profitul este de cateva zeci de mii de euro.
“O astfel de companie trebuie ori sa isi creasca costurile si sa ceara mai multi bani clientului ori isi reduce din activitate…practic, consultantii ii vor raspunde clientului mai putin la telefon. Am avut la un moment dat un client care a venit la noi, i-am cerut un fee care era destul de mic, dar care ne-a zis ca trebuie sa renunte la noi pentru a merge la o companie care ii oferea preturi sub de doua ori mai mici. Dupa care anul urmator ne-a sunat, iar la discutii a fost un moment in care ne-a intrebat << Dar voi ne oferiti un om dedicat, da? Si ne va raspunde la telefon?>>. Nu poti sa platesti putin si sa obtii eficienta extraordinara. Cat platesti, atat primesti”, afirma seful Grayling Romania.