Connect with us

Reportaj

Cum a ajuns CFR un monument al eşecului în România – serie de reportaje Observator

Published

on

Foto Credit: ANTENA 1
Reclame

 20.077 kmde liniiare România. La fel de multe ca acum 100 de ani. 19.000 de vagoane ruginesc în triajele CFR Marfă, 200 de vagoane ale CFR Călători nu s-au clintit de un deceniu numai din depoul Basarab. Unealta de bază a angajatului CFR, chiar și în 2022, rămâne târnăcopul. Este un „monument al nepăsării naționale” pe care reporterii Observator l-au dezgropat.

            CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior

            Vagoanele care ar putea căra cereale şi alte mărfuri zac pline de rugină, iar triajul Valu lui Traian pur şi simplu nu mai există. După 30 de ani de nepăsare, autorităţile şi-au adus aminte că Portul Constanţa este un dezastru. Şi asta doar pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România. Asta dacă nu ne-am împiedica într-un sistem feroviar care pare din altă epocă. CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior – o arată, negru pe alb, un raport al Curţii de Conturi. Şi o întăreşte crunta realitate pe care o descoperi dacă mergi de-a lungul drumului de fier.

            CFR Călători, „mamă” pentru un cimitir de fiare vechi

            Un cimitir de fiare vechi al CFR Călători se află la doi pași de cea mai importantă gară din ţară – Gara de Nord din București. Peisajul e dezolant – gunoaie cât vezi cu ochii, vagoane incendiate și buruieni înalte cât fotoliile celor care s-au perindat pe la conducerea companiei.

            Infrastructura CFR, ca „după război”

            Unealta de bază a angajatului CFR este, şi în 2022, tot târnăcopul. Pe şine mâncate de rugină, cu traverse rupte şi şuruburi lipsă circulă trenuri de-o seamă cu noi. Cu viteza melcului, că siguranţa e mai importantă decât respectarea unui grafic. „80-90 la sută dintre gările şi haltele din România arată ca după război” decretează ministrul Transporturilor. Să pună un diagnostic ştie orice român. Să găsească o soluţie, însă, e o cu totul altă poveste. Cam aşa şi cu gările CFR, pe care ministrul se gândeşte acum să le transfere către autorităţile locale, poate au ele bani de investiţii.

            Reporterii Observator, despre dezastrul CFR

            „Rugina, degradarea și nepăsarea sunt, de câteva decenii, parte din peisajul CFR. Infrastructura feroviară și trenurile de călători s-au transformat în monumente ale nepăsării naționale.” – Greta Neagu, reporter Observator

            “Dezastrul din Portul Constanţa, pe care autorităţile se chinuie, după 30 de ani de nepăsare, să îl repare, pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România e doar prima verigă dintr-un lung lanţ al slăbiciunilor. Promisiunile șefilor din transporturi nu se pot transforma în realitate, iar lucrul acesta este întărit de imaginea cruntă din teren. Sute de vagoane abandonate, care nu pot fi clintite, zac și blochează calea ferată. Și asta nu e tot. O altă realitate, cea pe care miniștrii par că nu o văd de zeci de ani, este că și următoarea <<stație>> este șubredă. Toate stațiile tehnice ale CFR sunt la pământ, la propriu.” – Andreea Filip, reporter Observator

            „Am făcut solicitări la CFR pentru că încercam să aflăm ce e cu miile de vagoane lăsate în paragină la Craiova, Brașov și București. Am descoperit un raport al Curții de Conturi în care se arată că, în timp ce CFR Marfă își lasă vagoanele de izbeliște, e nevoită să închirieze, de la privați, vagoane. Pe ale ei nu le repară. Vechimea medie a parcului rulant al CFR Marfa e de 32 de ani. Durata de viață a unui vagon poate fi prelungită, prin revizii tehnice, până la 40 de ani.” – Cristina Oprea, reporter Observator.

            „Am luat la pas calea ferată și am văzut atâta ignoranță de-a lungul și de-a latul șinelor și atâta rugină care se scurge dintr-un sistem feroviar obosit încât nici nu-i de mirare că glasul roților de tren nu-l mai aude nimeni. Oficialii CFR sau cei de la Transporturi sunt mai mereu în vreun demers de imagine. Reparații serioase pe magistrala București – Timișoara nu s-au făcut în ultimele decenii, iar restricțiile de viteză sunt singura soluție pentru a evita o tragedie.” – Iulia Pop, reporter Observator.

E dezolant cum sunt lăsate în paragină sute de vagoane. E dezolant cum un punct pitoresc de pe harta feroviară a României, așa cum e cel mai lung tunel feroviar, cel dintre Teliu şi Întorsura Buzăului zace nefolosit de ani de zile după ce un pod a fost luat de viitură. Și, în patru ani, abia abia se văd pilonii de la viitorul pod. Oamenii simpli din aceste locuri se luptă mai mult decât autoritățile pentru ca șuieratul locomotivei să se audă din nou.” – Claudiu Loghin, reporter Observator           

            Seria de reportaje a fost difuzata de Observator, Antena 1, în perioada 15-17 aprilie.

OBSERVATOR. Despre oameni. Știrile așa cum trebuie să fie

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *




MOTOR CAUTARE GOOGLE

ADVERTORIALE


www.creditrapid.ro

SEO

pentru sufletul tau

Advertisement

Facebook

Advertisement
Advertisement

IN Trending