Connect with us

ALL MEDIA

Degringolada pe piata de publicitate din Romania: Guvernul a publicat OUG care modifica piata de publicitate TV (explicatii si reactii)

Avatar

Published

on

Ordonanta de Urgenta, nr.208, publicata vineri, 12 aprilie, in Monitorul Oficial anunta modificarea Legii Audovizualui, in baza careia funcioneaza CNA pe piata audiovizuala din Romania, anunta HotNews. 

Update: Agentiile de publicitate cer Parlamentului respingerea OUG care schimba radical regulile publicitatii TV

Vezi aici : Goverment Ordinance Amending the Audiovisual Law

Una dintre prevederile ordonantei aparute vineri seara obliga orice agentie de publicitate sa intermedieze cumpararea de spatiu publicitar pe TV doar daca este imputernicita de postul respectiv de televiziune sa o reprezinte.

Alte prevederi incluse in ordonanta de azi arata ca cei care solicita licenta audiovizuala trebuie sa depuna certificate din care sa rezulte ca societatea nu inregistreaza obligatii restante la bugetul de stat, cu exceptia societatilor care beneficiaza de inlesniri sau reesalonari, iar licenta audiovizuala poate fi cedata doar cu acordul CNA si nu mai devreme de un an de la data intrarii in difuzare, atat timp cat nici societatea cedenta, nici cea cesionara nu au restante la bugetul de stat.

Practic, OUG-ul scoate rebate-ul (o parte insemnata din venituri agentiilor de publicitate) din bugetul agentiilor si il muta pe relatia directa post de televiziune – client de publicitate, ceea ce inseamna ca, in teorie, vor ramane mai multi bani in contul producatorilor de content.

Iata ce scrie textul OUG:

  • “Orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate” trebuie “obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul”.
  • Obiectul achizitionarii (de spatiu publicitar – n.red.) va fi platit direct de catre beneficiarul final al publicitatii televizate radiodifuzorului, in baza facturii ce va fi emisa de radiodifuzor catre beneficiarul final al publicitatii televizate. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate
  • Intermediarii … nu pot sa primeasca alta plata sau cotraprestatie decat cea care le este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului.

Surse din randul publicitarilor au explicat pentru Radar de Media cum s-a ajuns la aceasta situatie!

Acesta text al Ordonantei de Urgenta nu a stat in dezbatere publica, iar Ministerul Telecomunicatilor (cel care a initiat aceasta Ordonanta) a cerut un punct de vedere (avize) de la CNA, ANCOM si Consiliul Concurentei. In afara de CNA care a recomandat consultarea industriei de publicitate, rstul autoritatilor au avizat pozitiv textul Ordonantei de Urgenta publicat vineri in Monitorul Oficial.

Reprezentantii Agentiilor de Publicitateu au trimis in mai multe randuri , catre SGG, Cabinetul Primului Ministru, Ministerului Justitiei, Ministerului Economiei, Ministerului Comunicatilor, Comisiei de Arta Cultura si Mass Media din Parlement, documente de pozitie prin care au invitat la dialog reprezentantii acestor institutii. Tot ei au venit cu propunerea de clarificare prin argumente si competente in vederea obtinerii unui act normativ care sa ajute industria si pentru stopa OUG in aceasta forma.

Acestia au depus studii de impact, studii juridice comparative si explicatii asupra legii Sapin din Franta – care era invocata ca si precedent european pentru ca statueaza ceva asemanator, dar din cu totul si cu totul alte motivatii, etc. A fost un efort urias din partea asociatiilor industriei, au explicat acestia pentru Radar de Media.

In Decembrie 2012, UAPR si IAA am trimis note de informare si catre Comisia Europeana – Comisariatele pentru Competitie (Joaquin Almunia), Justitie (Vivianne Redding) si Afaceri (Olli Rehn)  dar si Europarlamentarilor Romani din Parlamentul European.Forurile de toate marimile si culorile au fost informate.

Insa, avand in vedere cele ce s-au intamplat in noiembrie-decembrie 2012, inclusiv faptul ca desi initial aprobasera OUG si, mai apoi au reinitiat procedura de consultare pe internet si prin Ministerul Comunicatiilor care a cerut avizele, nu s-a putem invoca faptul ca proiectul nu a fost in dezbatere publica. 

 Mai mult decat atat, in decembrie 2012, reprezentantii asociatilor de publicitate au obtinut o intrevedere cu Ministrul Comunicatiilor, acestia uu primit asigurari ca textul va fi amendat corespunzator. Insa modificarile propuse de ei atunci, nu se regasesc in textul publicat in vineri in OUG.

In acest moment avem de a face cu un text de lege in vigoare. E nevoie sa refacem studiile de impact, reargumentam sustinerile legislative, identificam organisme cu drept de initiativa legislativa, sa le cerem ajutorul, sa identificam in Parlament potentiali sustinatori, sa avem audieri in comisii si sa propunem amendamente, etc.”, au declarat pentru Radar de Media surse din industria publicitatii.

Reactia oficiala a Directorului IAA catre membri organizatiei!
Stimati membri IAA Romania,Va informez ca in seara zilei de vineri 12 Aprilie, in Monitorul Oficial a
fost publicat textul unei Ordonante de Urgenta de modificare a Legii
Audiovizualului care afecteaza grav industria de marketing si comunicare.
Este vorba de acea ordonanta din Decembrie in care au fost pastrate doar
prevederile referitoare la industria de marcomm.Acest lucru s-a intamplat fara consultarea industriei de marketing si
comunicare, in pofida tuturor solicitarilor de dialog manifestate in
nenumarate randuri de toate asociatiile industriei.Consiliul Director IAA va analiza de urgenta situatia si va lua toate
masurile pentru a ataca OUG si pentru a limita pe cat posibil efectele
produse.Victor Dobre, Director Executiv IAA Romania

Comentarii

comments

Advertisement
2 Comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

MENIU

pentru sufletul tau

SHOW MAGAZINE

IN Trending