Connect with us

Emisiuni

Documentarul “Cel mai mare vas din lume”, la Discovery Channel (descriere episoade)

Published

on

Ca umare a unui parteneriat în exclusivitate cu compania maritimã Maersk Line, Discovery Channel a putut asista la construcţia celui mai mare vas din lume, din stadiul de proiect şi până la prima sa călătorie. Întregul proces va fi prezentat într-un documentar unic, intitulat Cel mai mare vas din lume, începând din 8 decembrie, de la ora 20.00. 

Descrierea episoadelor:

Episodul 1: Carena colosală

Uriaşul vas din clasa Triple-E va avea o carenă enormă, de 400 metre lungime, asamblată din 50.000 de tone de oţel împărţite în 24 de piese prefabricate, numite ‘Megablocks’. Suficient de mare ca să primească la bord 18 000 de containere şi suficient de robust ca să reziste unor furtuni cumplite, cu valuri înainte de 25 de metri, acest goliat de oţel va fi cel mai mare vas din largul oceanului. În portul sud-coreean Okpo facem cunoştinţă cu echipa internaţională de ingineri şi designeri a căror misiune este să construiască şi să livreze vasul Triple E în doar 38 de săptămâni. Iată însă că pe parcursul lucrărilor, probleme provocate de condiţiile meteo şi de subcontractorii proiectului ajung să creeze întârzieri serioase.

Episodul 2: Motorul masiv

Pentru a crea cel mai eficient vas de transport de containere din lume, proiectanţii acestui Triple E au luat o decizie radicală: vasul va fi echipat nu cu unul, ci cu două motoare Diesel enorme, conectate la o pereche de elice gigantice, fiecare costând un milion de dolari. Îi urmărim pe inginerii care construiesc şi instalează acest sistem de propulsie extrem de performant. La topitoria din Germania unde se toarnă palele elicelor, echipa foloseşte un proces chimic ingenios pentru a se asigura că în interiorul palelor nu se vor forma bule de hidrogen, care ar putea ulterior să producă fisuri. În Coreea de Sud, motoarele gemene ale vasului Triple E, fiecare de mărimea unei mici case, sunt testate pentru prima dată, înainte de a fi instalate pe vas.

Episodul 3: Comandă & Control

Construirea blocului cu opt etaje în care se vor afla spaţiile de cazare şi puntea de comandă este o misiune surprinzător de complexă. Spre deosebire de vasele-container tradiţionale (unde puntea de comandă se află în spate), puntea noului Triple-E va fi situată mai aproape de partea din faţă a vasului. În acest mod, containerele vor putea fi încărcate pe o înălţime mai mare în spatele acestei zone de comandă, fără a-l încurca pe căpitan şi fără a-i îngusta câmpul vizual. De asemenea, inginerii trebuie să plaseze pâlniile de evacuare a gazelor de eşapament tot spre partea din spate a vasului, la distanţă sigură de puntea de comandă şi de turnul unde vor fi cazaţi membrii echipajului. Îi urmărim pe inginerii care verifică acest proiect făcând teste cu fum într-unul dintre cele mai mari tuneluri aerodinamice din lume. Cum va afecta această poziţie traiectoria gazelor de eşapament eliberate de pâlnii ? Creşte cumva riscul ca fumul evacuat să pătrundă în sala motoarelor sau chiar în cabinele membrilor echipajului ?

Episodul 4: Gabarit gigantic

Vasele cargo pierd aproximativ 2 500 de containere pe an. Multe dintre ele cad peste bord sau sunt distruse în timpul furtunilor sau în perioadele când oceanul este mai agitat. Valurile mari pot face un vas să se încline sau să se rostogolească periculos de mult, afectând încărcătura şi accidentând membri ai echipajului. Urmărim echipa a cărei misiune este să se asigure că fiecare dintre cele 18 0000 de containere încărcate la bordul vasului Triple E va rezista fără probleme. În acest scop, containerele sunt supuse mai multor teste dure. De exemplu, în portul Okpo, câte un container este aşezat mai jos pe fiecare rând, în fiecare zonă, pentru a verifica dacă toate dimensiunile şi marjele de toleranţă respectă specificaţiile tehnice, iar în Danemarca un container este lăsat să cadă dintr-o macara telescopică. În plus, urmărim o echipă de pompieri extrem de bine pregătiţi, care se instruiesc în mod special pentru a face faţă celui mai crunt coşmar al oricărui marinar: un incendiu puternic, izbucnit în zona containerelor.

Episodul 5: Lansarea la apă

Cum lucrările se construcţie se apropie de final, echipa care a realizat cel mai mare vas din lume se pregăteşte pentru ultima etapă a proiectului: pe exteriorul carenei de 400 de metri se vor pulveriza aproximativ 10 000 de litri de vopsea. Abia după ce carena va fi complet vopsită, vasul va fi gata să părăsească pentru prima dată zona docurilor. Însă înainte de a se avânta în larg, echipa de ingineri şi proiectanţi trebuie să testeze fiecare piesă de echipament de la bord. În sala motoarelor de la bordul acestui Triple E îi urmărim pe maşiniştii care se pregătesc să pornească pentru prima dată uriaşul motor de 40 000 de cai-putere. Testele sunt în plină derulare când unul dintre motoare începe să se supraîncălzească în mod periculos. Vor reuşi inginerii să remedieze la timp această defecţiune ?

Episodul 6: La drum !

După 32 de săptămâni de construcţie, primul vas din clasa Triple E – noua “specie” de vase-container ale companiei Maersk Line – pleacă în sfârşit din port pentru a-şi începe primul voiaj în larg: un traseu impresionant de 20 000 de kilometri lungime, din Busan, Coreea de Sud, până la Rotterdam, cel mai mare terminal pentru vase de mărfuri din Europa. Îl urmărim pe noul căpitan al vasului alături de echipajul său, supervizând primele containere care se încarcă la bord, apoi pilotând uriaşul vas pe câteva dintre cele mai aglomerate rute maritime din lume. Însă abia a fost îndeplinită cu succes o misiune că apare alta, la fel de dificilă: echipajul trebuie să înfrunte vânturi de 100 km/h şi să se pregătească să facă faţă pericolului piraţilor care stau la pândă în largul coastelor Somaliei.

 

Comentarii

comments

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Locuri de muncă în România

Locuri de muncă în România

MENIU

pentru sufletul tau

Facebook

IN Trending