Connect with us

ADVERTORIALE

Dosarul prețurilor de transfer: Pași esențiali pentru conformitate fiscală

Published

on

Reclame

Existența unei mari companii, cu societăți afiliate, este supusă unor reglementări fiscale complexe, care impun respectarea unor reguli clare ale concurenței, însoțită de o documentație riguroasă. În cadrul acesteia, prețurile de transfer reprezintă o adevărată provocare pentru mediul de afaceri. Ce prețuri să stabilești pentru a păstra o marjă de profit convenabilă și care este limita dincolo de care ai putea să te situezi în afara legii?

O perspectivă din interiorul problemei poate să nu ofere cele mai bune soluții, de aceea multe companii apelează la experți pentru întocmire dosar, când intervine necesitatea stabilirii prețurilor de transfer și a justificării acestora în fața autorităților fiscale. NOA Group oferă servicii în acest domeniu, consultanță, asistență la întocmirea dosarului, studii de comparabilitate și asistență la inspecțiile fiscale.

Ce prevede legislația prețurilor de transfer?

Legislația prețurilor de transfer prevede ca tranzacțiile între entitățile afiliate să se desfășoare la tarife similare cu cele practicate între entitățile independente, astfel încât să respecte principiul prețului de piață. Toate societățile care desfășoară tranzacții cu afiliații au obligația de a respecta regulile de stabilire a prețurilor de transfer, astfel, unele societăți comerciale sunt obligate să întocmească anual dosarul prețurilor de transfer și să prezinte documentația în termenele prevăzute de inspectorii ANAF, iar altele au obligația , de a prezenta acest dosar in timpul inspecțiilor fiscale la soliciatarea inspectorilor fiscali.

Însă, toate societățile sunt pasibile de penalități și, atunci când există tranzacții cu societăți afiliate, în cadrul unei inspecții ANAF se poate cere documentația prețurilor de transfer și justificări cu privire la modul în care acestea au fost stabilite. De aceea, fie că legislația te include pe lista marilor contribuabili, publicată periodic de ANAF, și ești obligat să ai dosarul prețurilor de transfer pregătit până la data depunerii situațiilor financiare, fie că ți se cere documentația cu ocazia unui control, este recomandat să apelezi la specialiști, experți imparțiali din afara companiei, care îți pot propune cele mai bune soluții pentru conformitate fiscală, ținând cont și de marja de profit.

În România, cadrul normativ al prețurilor de transfer este reprezentat de Ordinul nr. 442/2016, privind cuantumul tranzacţiilor, termenele pentru întocmire, conţinutul şi condiţiile de solicitare a dosarului preţurilor de transfer şi procedura de ajustare/ estimare a preţurilor de transfer; Codul Fiscal, cu reguli generale și principii de calculare a prețurilor de transfer, obligații și autorități fiscale competente pentru control și Codul de procedură fiscală, care reglementează procedura de control și inspecție fiscală cu privire la prețurile de transfer.

Cum stabilești prețuri de transfer corecte și conforme cu legislația?

Corectitudinea prețurilor de transfer este o problemă complexă prin faptul că acestea nu reflectă doar îndeplinirea unei obligații legale, ci și interesul propriu al companiei în profitabilitatea tranzacțiilor. Trebuie efectuată o analiză de comparabilitate cu prețurile între entitățile independente.

Însă, pe lângă acest pas strict necesar în stabilirea prețurilor de transfer, există metode de analiză utilizate pentru a putea determina care este cel mai convenabil preț pentru fiecare entitate implicată în tranzacție. Analiza funcțională implică evaluarea rolurilor fiecărei părți implicate în tranzacție, incluzând funcțiile îndeplinite, riscurile asumate și activele utilizate. Aceasta ajută la înțelegerea contribuțiilor fiecărei entități și la determinarea unei remunerații corespunzătoare.

Există mai multe criterii după care se stabilesc prețurile de transfer, în urma unor metode de calcul asupra cărora specialiștii NOA Group se pot pronunța în termeni de oportunitate, alegând-o pe cea mai convenabilă pentru client.

Etapele în întocmirea dosarului prețurilor de transfer

În întocmirea dosarului prețurilor de transfer, experții NOA Group urmăresc puncte clare structurate în etape de lucru bine organizate. În primul rând, se identifică toate tranzacțiile relevante între părțile afiliate, aici incluzându-se vânzări de bunuri, prestări de servicii, împrumuturi, transferuri de active intangibile și altele. Pentru a preveni penalitățile și procesele ulterioare de ajustare fiscală, se ține cont de legislația aferentă și de termenele de depunere a documentației la ANAF.

După un model al tranzacțiilor între companii independente, se procedează la identificarea unor limite pentru prețurile de transfer, spre exemplu: cât costă un produs, cât costă un serviciu între compania principală și o filială. Mai departe, este aleasă metoda cea mai convenabilă pentru client, care poate fi metoda cost plus, metoda marjei nete sau metoda împărțirii profitului în funcție de condițiile în care a fost derulată fiecare tranzacție.

Se face apoi ajustarea pentru diferențele de comparabilitate. În această etapă se pot face ajustări pentru volumul tranzacțiilor, termeni de plată, riscuri asumate și alte variabile relevante. Dosarul prețurilor de transfer trebuie să includă descrierea detaliată a tranzacțiilor, analiza funcțională, metodologia utilizată, datele de comparabilitate și ajustările efectuate.

Prețurile de transfer trebuie monitorizate și actualizate periodic pentru a reflecta schimbările în condițiile de piață și în operațiunile companiilor. Actualizarea documentației și a politicilor de prețuri de transfer ajută la menținerea conformității și la evitarea ajustărilor fiscale.

Advertisement
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ADVERTORIALE


www.creditrapid.ro

SEO

pentru sufletul tau

Advertisement

Facebook

Advertisement
Advertisement

IN Trending