Connect with us

Spectacole

Final de Stagiune cu Alexandru Tomescu, Tiberiu Soare si Orchestra Nationala Radio

Published

on

Finalul Stagiunii de concerte 2010-2011 readuce in fata publicului meloman una dintre cele mai de succes formule muzicale ale momentului, care transforma salile de concerte in spatii neincapatoare, la fiecare aparitie: Alexandru Tomescu si Orchestra Nationala Radio, dirijata de Tiberiu Soare. Acestia vor urca pe scena Salii Radio, in data de 17 iunie, ora 19.00, pentru ultimul concert din stagiunea acestui an.

Inspirati de inceputul de vara, cu vreme imprevizibila si atmosfera constant romantica, artistii vor oferi publicului o combinate inedita de compozitii muzicale variate, selectate din repertoriile mai multor artisti consacrati ai marii muzici: cele „Trei dansuri romanesti” ale dirijorului si pianistului roman Theodor Rogalski se vor intalni cu acordurile romantice ale „Poemului” lui Ernest Chausson. Tabloul muzical va fi intregit de compozitia lui Camille Saint-Saëns, Havanaise”, cunoscuta publicului larg si din filmul lui Roman Polanski – „A noua poarta” – in care a reprezentat coloana sonora.

Concertul se va incheia cu Simfonia a X-a in mi minor, op. 93 a compozitorului si pianistului rus Dimitri Sostakovici, lucrare pe care Orchestra Natonala Radio o va relua in turneul de saptamana viitoare de la Varna.

Solist concertist permanent al Orchestrei Nationale Radio, avand o cariera impresionanta, ce se intinde pe 4 continente si peste 30 de tari, Alexandru Tomescu se detaseaza net drept liderul tinerei generatii de violonisti romani. Palmaresul lui Alexandru Tomescu numara peste 100 de premii intai nationale si nu mai putin de 26 de distinctii internationale, la concursuri de prestigiu precum: „Niccolo  Paganini” (Italia), „Pablo Sarasate” (Spania), „Marguerite Long – Jacques Thibaud” (Franta) sau „George Enescu” (Romania). In ultimii ani tanarul violonist a fost invitat sa se alature pedagogilor celebri ai viorii in juriile unor concursuri internationale din Italia, Franta sau Romania. De-a lungul a peste 20 de ani de activitate concertistica acordurile viorii tanarului roman au rasunat in cele mai mari sali de concert ale lumii: Carnegie Hall – New York, Concertgebouw – Amsterdam, Berliner Philarmoniker, Théatre des Champs Élysées – Paris sau Metropolitan Arts Center – Tokyo, alaturi de orchestre de prestigiu dirijate de dirijori celebri: Kurt Masur, Valery Gergiev sau Christoph Eschenbach.

In mainile tanarului artist se gaseste celebra vioara Stradivarius Elder – Voicu din 1702, instrument de o inestimabila valoare, ce face parte din Patrimoniul National al Romaniei. Impreuna cu pianistul Horia Mihail a inceput in 2007 o serie de turnee nationale ce isi propun sa popularizeze muzica clasica si – in premiera – adauga demersului lor cultural o campanie sociala: strangerea de fonduri in scopuri caritabile. In urma turneului Stradivarius 2009, desfasurat in 14 orase din Romania, Alexandru Tomescu si Horia Mihail au strans peste 120.000 de euro pentru Asociatia Nevazatorilor din Romania.

„Romanian Piano Trio” – Alexandru Tomescu, Horia Mihail, Razvan Suma – este un ansamblu cameral ce s-a impus rapid pe scena romaneasca si internationala prin numeroase turnee, concerte si recitaluri. Activitatea trio-ului a fost recompensata cu numeroase premii, dintre care amintim: Premiul pentru Muzica al Radio Romania Cultural si premiul „Iosif Sava” al Uniunii Criticilor Muzicali.

Discografia violonistului Alexandru Tomescu a cunoscut o crestere exponentiala in ultimii ani: nu mai putin de 4 noi titluri au fost lansate in 2008. Discul inregistrat impreuna cu pianistul Horia Mihail, se numeste Virtuoso Stradivarius si cuprinde exclusiv lucrari de bravura: Paganini, Wieniawski, Sarasate, Ceaikovski. Simply Mozart by Alexandru Tomescu, cuprinde Concertele nr. 2, 3, 4, 5 pentru vioara si orchestra de W. A. Mozart, realizate alaturi de Orchestra de Camera Radio si maestrul Horia Andreescu.

 

Nascut in Bucuresti, Tiberiu Soare a absolvit in anul 2000 cursurile sectiei de interpretare (clasa tuba) si in anul 2001 pe cele de dirijat din cadrul Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti; intre anii 2001-2002 a urmat cursuri aprofundate de dirijat.  Distins cu premii la editiile din 1993, 1994 si 1995 ale Concursului National de interpretare instrumentala, Tiberiu Soare a obtinut, in anul 2003, Premiul Criticii Muzicale al Uniunii Criticilor, Redactorilor si Realizatorilor Muzicali din Romania „Mihail Jora”, iar in 2006 si 2010 a fost nominalizat finalist la marile premii „Prometheus” pentru tineri muzicieni. Intre 2002-2004 a fost dirijor al Filarmonicii din Giurgiu, din anul 2003 este dirijor al Ansamblului de Muzica Contemporana „Profil”, iar din anul 2005 este dirijor al Operei Nationale Bucuresti. Tiberiu Soare este deseori prezent la pupitrul unor prestigioase orchestre simfonice si al unor teatre de opera din tara, efectuand totodata si turnee de concerte in China, Elvetia, Germania, Israel, Polonia sau Ungaria.

 

Advertisement

In 2010, Tiberiu Soare a dirijat Orchestra Nationala Radio intr-un concert sustinut la Shanghai in cadrul Expozitiei Mondiale, si a fost invitat sa dirijeze London Philharmonic Orchestra, solista fiind Angela Gheorghiu. Din anul precedent, Tiberiu Soare a inceput o colaborare alaturi de „Kammerensemble N” din Stockholm.

 

Trei dansuri romanesti – una dintre bijuteriile repertoriului romanesc, prelucrare plina de maiestrie si bun gust a unor dansuri populare – a fost scrisa de Theodor Rogalski  (1901-1954) intr-o perioada in care populismul si folclorismul simplist dominau scena artistica romaneasca. Primul dans,  Din Ardeal – „un joc mandru de flacai voinici” cum a fost definit, dobandeste o orchestratie adecvata simplitatii sale viguroase. Cu rezonanta de stravechi ritual, Gaida, inspirata din folclorul macedonean este o hora batraneasca cu un caracter nostalgic careia invesmantarea armonica si orchestrala ii confera o poezie aparte  si o interesanta originalitate. Ultimul dans,  Hora din Muntenia al carui arc melodic larg, lansat dintr-un suflu, are certe ecouri lautaresti, rotunjeste  stralucitor  o miniatura simfonica plina de savoare.

 

Poemul  pentru vioara si orchestra, op. 25 este una dintre cele mai cunoscute compozitii ale lui Ernest Chausson (1855-1899), a carui muzica sa remarcat prin  rafinament, delicatete si sensibilitate, si a capatat ulterior si un ton elegiac si premonitoriu, prin prisma destinului tragic al artistului (a murit tanar intr-un stupid accident de bicicleta, intr-o vreme in care acestea erau considerate un fel de „bolizi”). Poemul se desfasoara fara intrerupere, ca o povestire in care se succed episoade misterioase,  dramatice sau chinuitoare, catre final impetuoase, incheindu-se intr-o atmosfera de pace.

Havaneza pentru vioara si orchestra, op. 83 este opera de cea mai mare popularitate a lui Camille Saint-Saëns (1835-1921), artist de autentica vibratie, care a semnat aproximativ 200 de lucrari din toate genurile, de la lied la piese de fanfara, si a carui muzica se situeaza la hotarul intre doua lumi, cea a muzicii clasice si  romantice. Saint-Saëns a militat pentru reinnoirea muzicii franceze, a fost unul dintre  virtuozii celebri ai pianului din epoca sa si si-a incheiat lunga si rodnica existenta  cu toate onorurile. Havaneza, scrisa in 1887, este una dintre cele mai populare piese ale repertoriului concertant de vioara, inspirata din acordurile muzicii hispanice. Ritmul leganat, elanurile lirice, pasajele de sclipitoare virtuozitate ofera violonistului solist ocazii abil diversificate  de a-si pune in valoare atat tehnica brilianta cat si fascinatia unei adresari sensibile si directe

Compozitor de tip  emotional, Dimitri Sostakovici (1906-1975 ), traduce  intensitatea trairilor sale  in pagini ale caror ton predominant ramane forta ciocnirilor dramatice, forta eruptiv-pasionala a comunicarii – in orice  forma a ei, lirica sau violenta. Opera lui este cunoscuta publicului pentru intensitatea trairii transpuse intr-un discurs in care tragismul partilor lente si pasionalitatea eruptiva a miscarilor navalnice sunt elementele dominante. Simfonia a X-a este un exemplu evident. Sostakovici incifreaza in scriitura muzicala a Simfoniei portrete, aluzii  biografice: debutul, este inspirat vizibil din tema sumbra a Simfoniei „Faust” de Liszt, ne introduce in ideea faustiana a singuratatii  artistului ce cauta esenta vietii (valsul lent al clarinetului, ecourile unor cantece taraganate rusesti) potentate pana la accente dramatice spectaculare, in timp ce finalul  este alcatuit din momente succesive: un andante ce reinvie framantarile trecute,   dansuri  zglobii, un mars de copii, imagini intunecate ca un remember sumbru, ce duc spre  iluminare, toate topindu-se intr-un iures voios.

 

Biletele se gasesc la Casa de Bilete a Salii Radio (Str. G-ral Berthelot nr. 60 – 64, sector 1) si prin reteaua Eventim, magazinele Germanos, Vodafone, librariile Carturesti, Humanitas si online pe www.eventim.ro.

 

Advertisement

Comentarii

comments

Powered by Facebook Comments

Advertisement
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.




MOTOR CAUTARE GOOGLE

ADVERTORIALE


www.creditrapid.ro

motocultor

pentru sufletul tau

Advertisement

Facebook

Advertisement

IN Trending