Connect with us

Business

Gamificarea – utilizarea unor elemente specifice jocurilor în medii non-gaming

Avatar

Published

on

Gamification, mai bine spus gamificare pentru că sună bine și în limba română, reprezintă o metodă prin care se pot utiliza elementele specifice jocurilor în situații și domenii non-gaming.

Termenul ”gamification” a apărut în 2002, inventat de Nick Pelling. Ideea gamificării constă în încercarea strategică de a îmbunătăți serviciile, organizațiile, peforamnțele și activitățile prin experiențe similare cu practicarea jocurilor în contexte non-joc.

Sună complicat, dar în realitate nu este chiar așa. Jocurile fac parte din viața noastră și reprezintă o modalitate de relaxare. Dar în cadrul jocurilor se pot dezvolta competiții, pot apărea mizele, inevitabil va exista dorința de a fi mai bun față de competitor. Userii vor căuta metode de auto-depășire a performanțelor în cadrul jocurilor favorite.

În acest context, gamificarea folosește elemente de desing asemănătoare cu jocurile pentru a îmbunătăți interacțiunea utilizatorilor, productivitatea organizațională, ritm și învățare, aptitudini și multe altele.

Gamificarea poate fi folosită în diferite domenii și contexte. Înainte de a dezvolta modul în care se poate folosi gamificarea, mai e de lămurit un lucru. Gamificarea nu e un joc, nu reprezintă un proces de învățare baza pe joc, nu confundați cu jocurile video de tip simulatoare.

Așa cum am menționat și mai sus, gamificarea utilizează elemente specifice jocurilor în situații non-gaming. De exemplu, se poate folosi gamificarea în formarea și educarea personalului, în marketing, în corectarea unor componente din cadrul companiei.

Gamificarea valorifică tendințele naturale ale oamenilor spre competiție, realizare, colaborare. Instrumentele folosite în proiectarea jocurilor, cum ar fi recompensarea utilizatorilor pentru realizări și câștigarea unor badge-uri, sunt transpuse în viața reală pentru a motiva indivizii să își atingă obiectivele sau pentru a spori performanțele.

Gamificarea oferă posibilitatea companiilor de a-și crește performanțele prin stimularea angajaților în procesul tehnologic cotidian, dar și prin implicarea directă a potențialilor clienți. Totodată, se poate obține feedback proactiv prin mecanica jocului și dinamica jocului care duce la realizarea obiectivelor de business.

Mecanica jocului reprezintă acele reguli și recompense implementate într-un program pe o platformă digitală. Pot include puncte, niveluri, misiuni, clasamente. Este modul în care participanții interacționează cu programul de gamificare și primesc feedback cu privire la realizări.

Dinamica jocului se referă la emoții, comportamente și dorințe găsite în mecanica jocului. Aici avem mai multe exemple cum ar fi concurența prin clasamente, colaborarea în echipă pentru a finaliza misiunile, colectarea de premii și recompense și surpriza prin deblocarea de noi misiuni. Dinamica jocului este utilizată cu mecanica jocului pentru a stimula și încuraja implicarea participanților.

Cu alte cuvinte, activitățile din lumea reală făcute ca un joc, cu scopul de a motiva oamenii să își atingă obiectivele, înseamnă gamificare.

Există numeroase exemple unde a fost implementată gamificare, însă cele mai cunoscute sunt programale de loialitate și recompense dezvoltate de companiile aeriene. Succesul gamificării se poate deduce din loialitatea userilor față de brand, de implicarea și influența acestora asupra altor indivizi, timpul petrecut în conexiune cu programul de loialitate în vederea atingerii de noi performanțe.

Nu toate acțiunile de gamificare în marketing au ca scop direct să încurajeze oamenii să cheltuiască. Nike+ este o aplicație care încurajează utilizatorii să facă mișcare, transformând activitatea de fitness personal într-un joc.

Implementarea gamificării la locul de muncă, poate crește productivitatea angajaților. Prin introducerea elementelor de joc la locul de muncă, angajatorii pot sprijinii angajații să-și urmărească propriile performanțe și chiar să le depășească, să stabilească noi obiective și chiar să se angajeze într-o competiție prietenoasă.

Gamificarea poate fi implementată și în educație. Google Forms oferă instrumente de gamificare pentru diferite tipuri de utilizatori. Google a invitat profesorii să implementeze gamificarea în lecțiile predate pentru a spori implicarea elevilor.

Chiar și în cazinourile clasice și online au adoptat tehnica de gamificare pentru a stimula jucătorii să fie mai responsabili, să fie mai competitivi, să se implice în diferite cazuri sociale. Totodată, există o acțiune de gamificare prin intermediul căreia jucătorii pot primi bonusuri și recompense. Vă recomandăm să vizitați acest operator de cazinou, dacă îți place să joci jucând la ruleta online, fiecare user poate contribui la fondul unei acțiuni non-profit. Sau poate fi recompensat cu diferite bonusuri.

Gamificarea este utilă și în majoritatea cazurilor se bucură de un real succes. ”Profită” de psihologia umană care îi determină pe oameni să se bucure de câștig și să nu le placă eșecul.

Însă poate avea și unele dezavantaje. Alegerea mecanismelor și valorile potrivite reprezintă o provocare. Este important ca elementele jocului să încurajeze comportamentul dorit.

Procesul de gamificare slab conceput și implementat, poate devia de la targeturile țintite și poate duce la o competiție fără valoare sau chiar cu impact negativ. Oricare dintre aceste rezultate poate însemna timp și bani pierduți.

În concluzie, gamificarea este productivă atâta timp cât conceperea și implementarea sunt executate foarte bine. Gamificarea poate aduce feedback în timp real, iar cei ce contabilizează acest feedback pot lau măsuri pentru a îmbunătăți performanțele. Aici putem vorbim de firme sau de persoane fizice.

Gamificarea îmbunătățește experiența de învățare. Fie că vorbim de elevi sau de angajații unei companii, prin joc se poate învăța mai repede și mai bine.

Prin gamificare, rezultatele se văd imediat în lumea reală. Elevii, angajații unei companii, pasagerii unei companii aeriene, fanii unui brand, cu toții pot culege roadele muncii lor în raport cu o acțiune gamificată. Pot primi recompense în puncte, insigne sau chiar sub formă materială.

Interacțiunea devine mult mai distractivă în contexul gamificării. Indiferent de public sau subiect, gamificarea poate ajuta la crearea de conținut interesant, educativ și distractiv. Nu transformă munca într-un joc, dar jocul poate transforma munca într-o acțiune mai plăcută.

Comentarii

comments

Redactor-sef | dorin.huntai@radardemedia.ro

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

MENIU

pentru sufletul tau

SHOW MAGAZINE

IN Trending