Connect with us

INTERVIU

Interviu Exclusiv – IULIAN COMĂNESCU: După câteva sezoane în care a testat diferite formate, Antena 1 pare să devină un challenger tot mai serios la PRO TV

Redactia Radar de Media

Published

on

 

Dar despre Vocea României? Crezi că romanii s-au plictisit de astfel de emisiuni? Show-ul nu a excelat in audienta!

 

S-ar putea ca talent show-urile să se „fumeze”, pur și simplu – cel puțin așa e și pe afară. „Românii au talent” e o excepție fiindcă cuprinde și melodramă, și numere de circ deghizate, și multe altele. Iar în România talent show-urile specializate în muzică au o problemă, aceea că nu există piață muzicală care să le susțină. Asta înseamnă artiști-aspiranți, dar și juriu. Vă mai amintiți că la primul sezon de X Factor Adi Sână de la Ackent a făcut cea mai bună impresie? Nu îl știa nimeni după nume, dar omul avea antecedente de producție muzicală care s-au simțit.

 

Game show-ul Jocuri de Celebritate cu Bobonete prezentator cu ti s-a parut?

 

Un fel de reîntoarcere în anii ‘90, cu rele, dar și cu bune. Butaforia din platou se vede cu ochiul liber, totul e simpluț, ai senzația că e făcută în vechiul format, 4:3. Cam în aceeași situație e “Ce spun românii”, a lui Cabral. Într-un sens, asta e rău, fiindcă e exact downshifting-ul TV despre care mi-e teamă că se va produce în următoarele sezoane, după kixul Supraviețutorul. Dar într-altul nu e atât de rău, fiindcă înseamnă un anumit gen de bun simț audiovizual, pe care nu îl găsești în formatele de dată mai recentă, oricum bizare și pe de altă parte produse aiuristic. Și pe plan global există tentative de revenire la “good old television”. NBC și BBC se gândeau chiar să reinventeze matusalemicul gen variety, bunicul tuturor formatelor de divertisment TV. Care poate fi descris destul de bine cu cuvântul acela de la televiziunea lui Ceaușescu, Varietăți.

 

Să trecem la Antena 1, în luna octombrie au avut cea mai mare creştere în audienţe pe zona de prime time, în condiţiile în care CHEFI LA CUŢITE  a fost singura emisiune de la Antena 1 care a înregistrat cifre record de audienţă. Cum poate fi explicat succesul lor? Lipsa concurenţei (n.r. Masterchef) sau un concurent care nu a fost pe placul romanilor? (n.r. Supravieţuitorul).

 

Ambele explicații sunt adevărate. O parte din public vine de la PRO TV, o alta, de aiurea. Dar mai e și o a treia, mai importantă: după câteva sezoane în care a testat diferite formate, Antena 1 pare să devină un challenger tot mai serios la PRO TV. Faptul că a crescut în octombrie e simptomatic, din septembrie încolo intră în grile toate emisiunile „grele”, la fel ca primăvara. Nu e ca și cum s-ar lăuda cu o lună bună în mijlocul verii, când nimeni nu prea investește în programe, fiindcă ratingurile și cheltuielile de publicitate sunt oricum mici.

 

 

O altă producţie de la Antena 1 care a fost aproape cu fiecare ediţie peste PRO TV – iUmor. Ce ne poţi spune?

 

Nu mi s-a părut mare scofală – în primul rând din cauza concurenților, care sunt cum sunt. iUmor consumă o mulțime de glume și glumeți la fiecare ediție, iar asta dă cumva nivelul umorului din România, cantitativ și calitativ. Diferența față de „Last Comic Standing”, originalul, e mare. Și cu toate acestea, publicul a apreciat show-ul. După părerea mea, asta arată că decesul emisiunilor de umor profesionist de pe TV a fost prematur. Divertisul (adică Distractis și SRC-ul lui Toni Grecu) e într-o pauză, Florin Călinescu a strălucit în primele faze de la „Românii au talent”, dar revenirea cu „Chestiunea zilei” nu s-a mai produs. La Gala TV mania, emisiunea de satiră premiată s-a numit Apropo TV, de fapt un format de pop-cultură și publicitate. Toate acestea sunt simptome că televiziunile ar trebui să investească cu adevărat în umor, lucru care nu se întâmplă.

 

Dacă PRO TV încă nu a găsit un show care să-l producă de 2 ori pe an, Antena 1 are formatul Te cunosc de undeva, care practice este emblematic pentru staţie. Cât timp va mai dura succesul transformărilor?

 

„Te cunosc de undeva” are deja 10 sezoane, mult pentru România, dar nu atât de mult raportat la ce se întâmplă prin piețele dezvoltate. Funcționează în continuare ca ratinguri și cred că va mai dura o vreme, mai ales că mă aștept ca piața TV să intre într-o fază conservatoare după ceea ce s-a întâmplat cu „Survivor”.

Faptul că Antena 1 va emite de la sfârşitul lunii în format HD va influenţa cumva asta?

 

Da, cu siguranță. Sper să le iasă bine, fiindcă emisia HD nu înseamnă numai camere și lanț de emisie HD, ci și o grijă specială pentru toate detaliile din cadru, de la decor la machiaj. Dacă ceva e urât, scorojit, prost luminat în platou, HD-ul se întoarce împotriva televiziunii mai tare decât cețosul și încă omniprezentul în România SD. Dintotdeauna, Antena 1 s-a văzut mai prost decât PRO TV, deci HD-ul era necesar. Televiziunea – sau divertismentul TV – e totuși strălucire.

Nu am studiat răspândirea HD-ului pe alte piețe, dar pun pariu că România e în urmă din acest punct de vedere. Gândiți-vă că orice mobil mai sofisticat poate filma HD. Am făcut astă vară teste cu un iPhone 6, dacă-i pui o lavalieră poți face orice e necesar pentru filmare de teren pentru televiziune, în condiții normale de lumină. Există live-uri HD pe Facebook, chiar de amator, care arată foarte bine. Problema e că la noi majoritatea televiziunilor emit pe echipamente de acum 10 ani, or în 10 ani au avut loc schimbări tehnologice radicale. Televiziunile românești rămân în SD 4/3 ca și cum cineva ar insista să dea filme alb-negru la cinematograf: cine s-ar mai duce? Mai ales că sunt la competiție cu Netflix și cu orice clip contemporan de YouTube, pe care găsești chiar și 4K.

 

După succesul din industria muzicală a solistului de la Carla’s Dreams, Antena 1 l-a cooptat în echipa show-ului X FACTOR. Cum vezi acest aspect. În audienţe nu s-a văzut o creştere… wow.

 

Există o ruptură de vârstă între publicul muzicienilor dance-pop-r’n’b-hip-hop din România și publicul de TV. Asta se vede și din faptul că jurații care „prind” sunt dintre cei cu state mai vechi – Delia, Chirilă, Bittman, Bănică, Brenciu. Majoritatea au prins explozia dance de la sfârșitul anilor ‘90,  dacă nu cumva sunt chiar optzeciști, ca Bittman, ceea ce se asortează cu vârsta publicului de TV. Azi, există oameni care rup YouTube-ul, ca Ruby sau Alex Velea, dar nu au roluri dominante pe TV. Acestea fiind zise, a investi în ei – sau în Carla’s Dreams – e totuși o mutare inteligentă pentru o televiziune, fiindcă cumva tinzi să îți întinerești targetul, chiar dacă performanțele de rating nu sunt „wow”. Ar fi nevoie de mai mult sânge proaspăt în jurii și nu numai. Și nu e vorba numai de vârstă. S-a văzut ce-a făcut PRO TV cu Chirilă, un outsider, în locul lui Brenciu, la Vocea României, după ce Brenciu venise și el de niciunde, nu mai era de ani de zile pe post, și se impusese. Asta în situația în care PRO-ul avea acea lume închisă în care vedetele erau mutate de la un format la altul, creând un soi de impresie de consangvinitate TV. Lângă deja eternii Cabral și Bobonete ar trebui așezați și nou-veniți cărora să li se dea o șansă. PRO TV a făcut asta cu Dragoș Bucurenci, care a decontat nemeritat o mare parte din eșecul Supraviețuitorul. Prezentatorul e mai puțin important în formatele de acest gen, nu le poate ridica sau îngropa ca un realizator de late night show. Dar, sigur, publicul neavizat tinde să pună orice greșeală pe seama prezentatorului.

 

Comentarii

comments

Pagini: 1 2 3 4 5

MENIU

pentru sufletul tau

Facebook

IN Trending