Connect with us

INTERVIU

Narcisa Iorga: De ce ar trebui sancționată cu aceeași amendă

Published

on

 
Prev1 of 2

Narcisa Iorga este licenţiată în jurnalism și a ocupat funcțiile de redactor, şef departament politică internă, redactor-şef adjunct şi publicist-comentator, producător de emisiuni şi corespondent de război pentru Jurnalul Naţional şi Antena 1. A fost membru CNA din octombrie 2008 până în octombrie 2014. Aceasta a primit Premiul pentru Promovarea Valorilor Democraţiei din partea Clubului Român de Presă. 

Narcisa Iorga a acordat un interviu în exclusivitate pentru Radar de Media, în care ne-a vorbit de cariera domniei sale de jurnalist, starea presei în prezent, dar și activitatea CNA.

 

Ați avut parte de constrângeri în cariera dumneavoastră de jurnalist? Ne puteți da detalii?

Mi-am început cariera de jurnalist în 1993, la trustul Intact. Marius Tucă și Dan Diaconescu pregăteau apariția unui săptămânal editat la București, dar cu suplimente speciale pentru fiecare județ al țării. Era un proiect uriaș pentru vremea aceea. Am auzit la facultate că se lansează un ziar nou și ar angaja studenți la jurnalism.  Studenții au întotdeauna pretenții puține și muncesc mult. Sunt soluția optimă pentru astfel de proiecte.

Acum câțiva ani, l-am auzit pe Dan Diaconescu, pe când el conducea OTV, iar eu eram membru CNA, că m-a adunat de pe stradă. Eu spun că, prin munca mea, susținută și prost plătită, într-o echipă de tineri care astăzi sunt toți jurnaliști remarcabili, l-am ajutat pe Dan Diaconescu să se îmbogățească.

Și nu numai pe el. În schimb, niciunul dintre acei ziariști inimoși nu suntem bogați. Era în ianuarie 1993. Am venit când nici nu exista redacția, ci doar niște pereți despărțitori în actualul sediu al Antenelor din București- Ploiești. Eram împreună cu o colegă. Am rămas doar eu, ei nu i-a inspirat încredere. Am început să lucrez pentru Jurnalul de București, iar din iunie 1993, la Jurnalul Național. Am contribuit enorm la nașterea acestor două jurnale și am asistat la nașterea Antenei 1. Împărțeam același hol cu Radio Romantic și cu Prețul Succesului, de care se îngrijea Sorin Oancea. Am văzut cum s-a creat acest trust gigant. La vremea aceea, PDSR era partidul stat, iar patronul la vedere al trustului Intact, Dan Voiculescu, impunea teme în funcție de interesele economice pe care le avea. Ca să vă răspund într-un final, da: am avut parte de multe constrângeri de-a lungul celor șapte ani cât am lucrat în acel trust. Detalii mai multe decât cele legate de interdicția de a folosi cuvântul ”rege” în asociere cu Mihai de Hohenzollern, despre care am scris zilele trecute în Evenimentul zilei, nu aș vrea să dau deocamdată. Culmea, aveam voie să vorbim despre regele țiganilor, despre regele fotbalului, dar niciodată despre regele României.

 

Cum este starea presei în prezent?

Din punct de vedere economic, cât se poate de proastă și de aici pornesc toate relele. Dacă nu sunt bani într-o redacție, nu există nici independență a jurnaliștilor. Politicienii, la rândul lor, sunt interesați ca presa să fie cât mai slăbită pentru a o putea folosi, pe bani puțini, așa cum le poftește inima. Deci, ce poate fi mai rău? Dispariția totală, știu, dar sper să nu ajungem chiar atât de rău.

Libertatea presei este înțeleasă de unii jurnaliști în mod eronat: sunt agresivi și insultă în direct. Cum ar putea fi îndreptate aceste derapaje?

Orice derapaj se poate îndrepta dacă se aplică legea audiovizualului în mod constant și imparțial. Credeți că dacă șoferii nu s-ar teme că-și pierd permisele de conducere, ar respecta regulile de circulație? Eu știu că sunt unii membri ai CNA cărora le displace să fie asemuiți cu niște polițiști, dar CNA acest rol îl are: de reglementare și control în audiovizual. Așadar, fie că ne place, fie că nu, CNA trebuie să aplice și amenzi acelora care încalcă legea, nu doar să le mângâie creștetele părintește. Există în legea audiovizualului, limita minimă de 10.000 de lei și limita maximă de 200.000 de lei pentru sancțiunile pecuniare. Există însă și sancțiuni mai dure decât amenzile. Ei bine, în ultimii doi ani, CNA nu a aplicat decât o dată sau de două ori amenda maximă. Niciodată n-a aplicat alte sancțiuni mai grave decât amenda maximă, cum ar fi întreruperea emisie unui post pentru 10 minute, pentru trei ore sa înjumătățirea cu până la jumătate a termenului de valabilitate a licenței. Acest fapt arată că CNA a devenit o instituție extrem de slabă, de la care nu se mai poate pretinde să țină sub control derapajele din audiovizual.

 

Credeți că există echilibru în ceea ce privește acordarea amenzilor de către CNA?

Dublul standard pe care îl aplică CNA este atât de evident, încât aproape sunt tentată să cred că această întrebare a dvs. este una capcană. Glumesc, desigur! Amenzile CNA nu trebuie să fie echilibrate, trebuie să fie aplicate în funcție de încălcările legii comise de către radiodifuzori, adică de către posturile de radio și televiziune. Din primul an de mandat, am observat o grijă deosebită de a nu sancționa anumite posturi, indiferent de abaterile de la lege pe care le-ar avea și, în egală măsură, o atenție exacerbată față de alte posturi de televiziune. Ultimii doi ani însă au întrecut orice limită. Actualul CNA, prin majoritatea membrilor săi, susținuți de interesele PSD, își anunță public și în mod repetat dorința de a sancționa toate posturile la fel. Or, această atitudine este complet greșită. Dacă Antena 3 încalcă legea în fiecare oră, de ce ar trebui sancționată cu aceeași amendă ca Realitatea TV, de exemplu, care înregistrează o singură abatere pe săptămână? Eu nu găsesc altă explicație în afara aceleia că CNA dorește să ocrotească imaginea unui post anume, recunoscut ca fiind cel mai sancționabil post dintre cele de nișă de știri. Prin uniformizarea sancțiunilor, indiferent de gravitatea faptelor, se obține impresia că nici un post nu e mai presus decât altul. Prin felul în care aplică sancțiunile, CNA reușește să inducă ideea că toate posturile greșesc în egală măsură, ceea ce este complet fals.

 

Ce părere aveți de televiziunile de știri din România? Respectă vreuna dintre ele principiile fundamentale ale jurnalismului: obiectivitate, imparțialitate, echidistanță?

Există un post care respectă toate cele trei principii enunțate de către dvs., ceea ce este încurajator. Ne arată tuturor că se poate. Trist este însă că acest post a fost împiedicat tocmai de către CNA să fie preluat în grilele operatorilor de cablu, deși legea obligă la această preluare odată ce postul s-a declarat liber la retransmisie. În această situație, ce așteptări de obiectivitate să mai aibă publicul de la CNA? Ce autoritate mai poate avea această instituție pentru a impune principii? Din punctul meu de vedere, nu mai are nici un fel de autoritate, așa cum nici Laura Georgescu, președintele CNA, care a demonstrat un comportament inadmisibil pentru funcția pe care o ocupă, nu mai are nici un fel de autoritate în fața jurnaliștilor de televiziune sau radio pe care-i analizează pentru limbajul nepotrivit folosit în anumite emisiuni. Este incompatibilă cu funcția de membru CNA, dar politicienii care au propus-o o susțin, în continuare, cu fermitate, ca și când ar fi indispensabilă.

 

Printre cele mai râvnite subiecte de către televiziuni se numără înmormântările, divorțurile în direct. Ce ar putea face CNA în acest caz?

Subiectele alese de către televiziuni țin de decizia lor editorială, iar CNA nu are nici un fel de drept să intervină în politica editorială a unui post, ca de altfel nicio autoritate publică sau privată. Există însă norme pentru protecția minorului, respectarea dreptului persoanei la propria imagine care ar trebui respectate de către posturi atunci când își aleg programele și orele lor de difuzare. Din păcate însă, lipsa de intervenție a CNA în situații concrete și grave, apatia acestei instituții față de sancționarea grobianismelor difuzate de televiziuni nu a făcut decât să încurajeze perpetuarea unor astfel de programe, nocive pentru publicul minor, dar nu numai. Deciziile CNA se iau cu minimum șase voturi din 11. Cât am fost membru al Consiliului, am constatat adeseori că este imposibil să strângi șase voturi când vrei să sancționezi un post protejat politic cu sume mai mari decât limita minimă a amenzilor prevăzute de lege, oricât de grave și frecvente ar fi abaterile acestuia. Majoritatea membrilor CNA sunt vinovați pentru degradarea audiovizualului, nu neapărat televiziunile. Acestea au un scop comercial, în primul rând, dar Consiliul trebuie să aplice legea în interes public, nu pentru a răspunde intereselor private ale posturilor sau patronatului acestora.

 

“Sparg un cvorum absurd (…) Asta e o instituţie de grădiniţă, pe care o giraţi”, a spus Valentin Jucan la ședința de marți (n.r. 20.01.2015). Cum vedeți atitudinea sa?

Domnului Valentin Jucan îi transmit un singur mesaj: să-și respecte promisiunea făcută în luna septembrie și să transmită online, pe pagina proprie de Facebook, ședințele publice ale CNA. Atât! Dacă nu se ține de cuvânt, devine complice al celorlalți membri, interesați de lipsa de transparență a deciziilor lor.

 

Un grup de parlamentari ai PDL şi PNL propun interzicerea cenzurii pe radio și TV. Cum vedeți această inițiativă?

Nu am văzut proiectul, ci doar știrile despre acest proiect. Mă bucură inițiativa, cu atât mai mult cu cât, personal, în numeroase rânduri, am sesizat public, chiar și în cadrul comisiilor parlamentare de cultură, faptul că cenzura este interzisă de legea română, dar nu este sancționată persoana care o înfăptuiește. Astfel, cenzura este posibilă în mediul audiovizual, patronatul posturilor știind că nu pierd nimic comițând acte de cenzură. Nu înseamnă că după introducerea sancțiunii, cenzura nu va mai fi posibilă, dar măcar se oferă posibilitatea jurnaliștilor să atragă atenția autorităților când se exercită asupra lor presiuni în îndeplinirea profesiei. Inițiatorul modificării legii audiovizualului, care prevedea și sancționarea cenzurii era senatorul PNL Sorin Roșca Stănescu, înainte să fie condamnat, el consultându-se cu mai mulți membri CNA în această privință. Nu știu dacă este unul și același proiect. Știrile pe care le-am citit despre această inițiativă îmi relevă faptul că proiectul se suprapune în mai multe prevederi peste actuala lege a audiovizualului. Probabil că aceste inadvertențe vor fi corectate, dar se impune sancționarea cenzurii și a intervențiilor în politica editorială a posturilor.

Prev1 of 2

Lasa un comentariu aici!

Click to comment

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

INTERVIU

Interviu, Tony Adam: Un astfel de proiect implica toate ingredientele artistice – actorie, muzica live, coregrafie speciala

Published

on

FOTO CREDIT: FABRICA DE PR
 

Tony Adam îl interpretează pe Harry, prietenul lui Alfred Doolittle în My Fair Lady, musical care se va juca în șase spectacole, pe scena sălii Epika de la Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City, pe 21 martie de la ora 20:00, pe 22 martie de la ora 20:00 și pe 23 și 24 martie, de la ora 15:00 și 20:30, în câte două reprezentații pe zi.

 

  1. Musicalul „My Fair Lady”. Ce înseamnă acest proiect pentru tine? În ce moment al vieții tale a venit spre tine propunerea?

Sunt sigur ca nimic nu este intamplator. „Coincidentele” sunt doar niste semnale care iti arata ce sa faci J In facultate am jucat in aceasta piesa, in rolul lui Pickering. Apoi, cu doar cateva luni inainte de anuntarea castingului pentru aceasta productie, ma intorsesem din Spania, unde ajutasem la montarea textului My Fair Lady, in limba engleza, la o celebra deja scoala de teatru – „ACT&PLAY”. Pot spune, intr-un fel, ca textul m-a urmarit J

 

  1. Ce îți aduce nou, din punct de vedere profesional, „My Fair Lady”? Cu ce se diferențiază de toate celelalte proiecte pe care le-ai avut acum până acum?

Este primul musical in care joc. Un astfel de proiect implica toate ingredientele artistice – actorie, muzica live, coregrafie speciala, etc. Este diferit de un spectacol de teatru obisnuit. Pentru mine este o experienta unica si minunata.

 

  1. Cand ai vazut prima data filmul My Fair Lady? Te-ai fi gandit atunci ca vei juca in poveste, in varianta musical?

Cred ca am vazut pentru prima data filmul la inceputul anilor 90 si nu, nu m-am gandit ca voi juca vreodata intr-un musical. J

 

  1. De ce ai invita spectatorii sa vina la My Fair Lady, la spectacolele care vor incepe din 21 martie?

E foarte simplu. In Romania musical-ul e inca la inceput. Nu avem o traditie pe acest segment. Faptul ca avem regizori care sunt in stare sa aduca in fata publicului romanesc astfel de productii, nu poate fi decat laudabil si publicul ar trebui sa incurajeze asemenea initiative. In plus, vor avea ocazia sa se bucure de un decor impresionant, de muzica live, de coregrafii  originale si, nu in ultimul rand, de niste interpretari actoricesti speciale.

 

  1. Ce îți place cel mai mult la profesia de actor? Cum ai ales-o?

Sa traiesti cu adevarat in circumstante imaginare! Cred ca asta este esenta profesiei de actor. Asta inseamna pentru mine a trai mai multe vieti intr-una singura. Cred ca, intuitiv, am inteles asta pe la 17-18 ani. Atunci am hotarat ca asta vreau sa fac – sa traiesc mai multe vieti intr-una singura.

 

  1. Ce îți doreai să devii, în copilărie?

Inca de mic, de la 4-5 ani, am stiut ca vreau sa devin cantaret. Am urmat toata copilaria cursuri de muzica, iar pe la 20 de ani ma pregateam pentru Festivalul Mamaia. Intre timp, pasiunea pentru teatru pusese deja stapanire pe mine si n-am mai avut „ochi” pentru muzica.

 

  1. Ce altă profesie ți-ai alege acum? Ce ți-ar plăcea să faci?

In urma cu 3 ani am regizat pentru prima data un spectacol de teatru si de atunci incerc sa ma perfectionez in arta regiei J De atfel, peste cateva luni am sa si absolv Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografica I.L Caragiale din Bucuresti- sectia Regie Teatru.

 

  1. Ce alte talente ai, mai puțin cunoscute celor din jur?

Am rabdare. J

 

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading

INTERVIU

Interviu Ionut Burlan, despre experienta din spectacolul My Fair Lady

Published

on

FOTO CREDIT: FABRICA DE PR
 

Ionuț Burlan – interpretul lui Alfred Doolittle în My Fair Lady, musical care se va juca în șase spectacole, pe scena sălii Epika de la Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City, pe 21 martie de la ora 20:00, pe 22 martie de la ora 20:00 și pe 23 și 24 martie, de la ora 15:00 și 20:30, în câte două reprezentații pe zi.

 

  1. Ce iti doreai sa devii în copilărie și cum ai descoperit actoria?

De cand eram foarte mic am vrut sa ma fac actor. La 3 ani eram cu bunicul meu la Casa Pionierilor, unde o asteptam pe sora mea sa termine cursurile de balet. Eu m-am desprins din mana bunicului si am intrat pe o usa… Usa aceea era intrarea catre cursul de teatru. Acolo am ramas timp de 15 ani. Apoi, la 18 ani, am intrat la U.N.A.T.C., la clasa profesorului Florin Zamfirescu, iar dupa absolvire am dat concurs la Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiesti. Aici am ramas in ultimii 19 ani.

 

  1. Ce roluri ai avut și cum ai făcut trecerea la musical? În câte musicaluri ai mai jucat?

Am jucat in peste 60 de spectacole de teatru, am cochetat si cu muzica și am avut chiar si un band rock, „Sedativ”. Am cantat intr-un quartet acapella și am jucat si in spectacole de revista. Prima mea experienta profesionala in teatru de musical a fost undeva prin anii 2003 cand Victor Ioan Frunza a montat la Ploiesti un spectacol „din viata insectelor”, unde interpretam vreo trei roluri. Acolo am cantat prima data intr-un spectacol live, cu band. Dupa aceea au urmat mai multe spectacole de musical: „Supermarket”, „Laught Story” si „Visul unei nopti de vara”, in regia lui Theo Herghelegiu, „My fair lady” in regia Alice Barb, „My Fair Lady” în regia lui Razvan Ioan Dinca, în „Zaraza”, „Sunetul muzicii” si „We will rock you” in regia lui Razvan Mazilu.

 

  1. Ai o poveste cu totul speciala cu „My Fair Lady” cu rolul lui Alfred Doolittle. Care este aceea?

În ceea ce priveste „My Fair Lady”, povestea este foarte frumoasa… La prima punere in scena, cea a regizoarei Alice Barb, s-a nascut fiul meu Damian. La cea de a doua, cea a lui Razvan Dinca, cu putin inainte de premiera s-a nascut fetita mea, Ozana. Nu stiu daca piesa este de vina sau rolul Alfred Doolittle pe care l-am jucat in ambele productii, asa ca nu voi mai accepta sa mai joc acest rol si aceasta piesa intr-o noua punere in scena… J Cel putin, nu in viitorul apropiat!:)

 

  1. Ce înseamnă pentru tine  reîntoarcea în My Fair Lady și reîntâlnirea cu personajul, pentru spectacolele de la finalul lui martie?

My Fair Lady este pentru mine unul dintre cele mai vizionate filme ale copilariei mele… Lucrul la acest spectacol a fost o reala placere, intalnirea cu cativa colegi cu care, dupa acest spectacol, am ramas prieten… Dar, un lucru deosebit a fost reintalnirea cu Razvan Dinca. Noi am fost colegi de facultate, eu eram la actorie, el la regie si in studentie am jucat intr-un spectacol de-al lui. Dupa o pauza de 17 ani, ne-am vazut la My Fair Lady mai batrani, mai intelepti si mai maturi profesional și acest lucru a fost o mare bucurie. Si, nu in ultimul rand, intalnirea cu coregrafa Violeta Dinca a fost de neuitat! Este cea care a reusit sa ma faca sa descopar ca am si un picior drept, nu doua picioare stangi, asa cum credeam eu! :)))

 

  1. De ce spectatorii ar trebui sa nu rateze My Fair Lady, in martie?

Pentru ca este bun. Este al naibii de bun. Si este 100% live. Restul motivelor le vor descoperi abia dupa ce il vor vedea și chiar merita! 🙂

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading

INTERVIU

INTERVIU EXCLUSIV, Teo Trandafir: Cultura este singura modalitate de a fi liber!

Published

on

Foto Credit: KANAL D
 

Teo a inceput un nou proiect la KANAL D, show-ul “Vrei sa fii milionar?”, unul dintre cele mai longevive formate tv la nivel mondial. In noua productie o vom descoperi pe Teo si intr-o alta ipostaza.

In continuare va prezentam un Interviu cu Teo Trandafir pe tema “Vrei sa fi milionar”

 

  1. Cat este stiinta, cat este noroc si cat este prezenta de spirit in gasirea/oferirea raspunsurilor corecte la “Vrei sa fii milionar?”

In primul rand, este vorba despre stiinta, apoi despre prudenta, pentru ca trebuie sa te folosesti de variantele ajutatoare, oferite in concurs, daca simti ca este ceva in neregula, si ai o sansa mai mare de 20% sa fii in eroare cu raspunsul. Apoi este vorba de strategie, pentru ca unii considera ca trebuie sa iti pastrezi o varianta ajutatoare pentru momentele grele, cand ajungi la sume mari. Se mai intampla insa, sa nu ajunga acolo si sa plece acasa cu varianta ajutatoare “in buzunar”, in ciuda strategiei. Fiecare “o joaca” asa cum simte.

 

  1. Ce temeri ai avut atunci cand “ti s-a dat pe mana” acest format?

Mi-a fost teama ca nu am sa tin minte toate “comenzile”, ca toata echipa va sta dupa mine sa spun “raspuns final” si “ok”. Mi-a fost teama ca oamenii nu vor sti sa raspunda la intrebari, mi-a fost teama sa nu inceapa sa planga vreun concurent, ceea ce s-a si intamplat.

  1. Ce inseamna sa fii, dupa parerea ta, cel mai slab concurent “Vrei sa fii milionar?”?

Sa nu treci de prima intrebare. Sa nu stii cate personaje centrale sunt in “Tom si Jerry”, in conditiile in care apar, de cele mai multe ori, numai ei …

 

  1. Exista vreun concurent care te-a uimit, in sens pozitiv/negativ, pur si simplu, la “Vrei sa fii milionar?”

Toti m-au uimit! Sunt multe lucruri pe care eu le aflu despre concurenti in timpul filmarilor; era o doamna tanara si foarte, foarte draguta, care era pensionata pe caz de boala si despre care am aflat atunci, in fata ei, ce boala avea … Si, nu prea era bine. Doar ca doamna o trata ca pe o situatie pasagera. Chiar Nicu Peroju a venit din alta tara ca sa participe la “Vrei sa fii milionar?”; un alt domn si-a dorit ca, in urma participarii la concurs, si a banilor pe care voia sa-i castige, sa-si aduca acasa copilul, aflat in strainatate. Fiecare concurent are povestea lui, iar unele pot fi spuse, altele nu J

 

  1. Exista o <tipologie> pentru a fi castigatorul concursului <Vrei sa fii milionar?> Cum poti ajunge, in viziunea ta, castigatorul “Vrei sa fii milionar?”

Ar fi bine sa fii bine pregatit, in primul rand. Probabil ca este si o chestiune de noroc, dar nu am dat peste o astfel de situatie, ci am intalnit doar concurenti bine pregatiti si carora nu le-a fost teama de munca, intr-un fel sau altul. Asta inseamna ca nu s-au intimidat in fata a ceea ce se numeste cultura generala. Cei mai multi oameni refuza cultura de orice fel pentru ca ii intimideaza. De fapt, cultura este singura modalitate de a fi liber. Poti sa te refugiezi in orice, in fizica, geografie, chimie, geologie, muzica, istorie, in ce vrei … .  Asa, daca nu vrei sa te refugiezi in nimic si vrei sa “treci” pe Facebook, chiar nu vrei sa fii milionar. Oamenii care au venit si pe care eu i-am cunoscut pana acum erau bine pregatiti. Au venit foarte multe femei, mai multe decat ma asteptam eu sa se incrie. Femeile mi se par un pic mai prudente, mai asezate, mai calculate, “cantaresc” mai mult; barbatii sunt mai “speriosi”, exact ca in viata reala. Vezi cum reactioneaza barbatul si femeia la spital sau cum reactioneaza barbatul care are guturai si femeia care are aceeasi boala! Exact asa este la “Vrei sa fii milionar?”.

“Vrei sa fii milionar?”, prezentata de Teo Trandafir, incepe in aceasta seara, de la 22:30.

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading
Advertisement

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Advertisement
Advertisement

Trending