Connect with us

INTERVIU

Narcisa Iorga: De ce ar trebui sancționată cu aceeași amendă

Published

on

 
Prev1 of 2

Narcisa Iorga este licenţiată în jurnalism și a ocupat funcțiile de redactor, şef departament politică internă, redactor-şef adjunct şi publicist-comentator, producător de emisiuni şi corespondent de război pentru Jurnalul Naţional şi Antena 1. A fost membru CNA din octombrie 2008 până în octombrie 2014. Aceasta a primit Premiul pentru Promovarea Valorilor Democraţiei din partea Clubului Român de Presă. 

Narcisa Iorga a acordat un interviu în exclusivitate pentru Radar de Media, în care ne-a vorbit de cariera domniei sale de jurnalist, starea presei în prezent, dar și activitatea CNA.

 

Ați avut parte de constrângeri în cariera dumneavoastră de jurnalist? Ne puteți da detalii?

Mi-am început cariera de jurnalist în 1993, la trustul Intact. Marius Tucă și Dan Diaconescu pregăteau apariția unui săptămânal editat la București, dar cu suplimente speciale pentru fiecare județ al țării. Era un proiect uriaș pentru vremea aceea. Am auzit la facultate că se lansează un ziar nou și ar angaja studenți la jurnalism.  Studenții au întotdeauna pretenții puține și muncesc mult. Sunt soluția optimă pentru astfel de proiecte.

Acum câțiva ani, l-am auzit pe Dan Diaconescu, pe când el conducea OTV, iar eu eram membru CNA, că m-a adunat de pe stradă. Eu spun că, prin munca mea, susținută și prost plătită, într-o echipă de tineri care astăzi sunt toți jurnaliști remarcabili, l-am ajutat pe Dan Diaconescu să se îmbogățească.

Și nu numai pe el. În schimb, niciunul dintre acei ziariști inimoși nu suntem bogați. Era în ianuarie 1993. Am venit când nici nu exista redacția, ci doar niște pereți despărțitori în actualul sediu al Antenelor din București- Ploiești. Eram împreună cu o colegă. Am rămas doar eu, ei nu i-a inspirat încredere. Am început să lucrez pentru Jurnalul de București, iar din iunie 1993, la Jurnalul Național. Am contribuit enorm la nașterea acestor două jurnale și am asistat la nașterea Antenei 1. Împărțeam același hol cu Radio Romantic și cu Prețul Succesului, de care se îngrijea Sorin Oancea. Am văzut cum s-a creat acest trust gigant. La vremea aceea, PDSR era partidul stat, iar patronul la vedere al trustului Intact, Dan Voiculescu, impunea teme în funcție de interesele economice pe care le avea. Ca să vă răspund într-un final, da: am avut parte de multe constrângeri de-a lungul celor șapte ani cât am lucrat în acel trust. Detalii mai multe decât cele legate de interdicția de a folosi cuvântul ”rege” în asociere cu Mihai de Hohenzollern, despre care am scris zilele trecute în Evenimentul zilei, nu aș vrea să dau deocamdată. Culmea, aveam voie să vorbim despre regele țiganilor, despre regele fotbalului, dar niciodată despre regele României.

 

Cum este starea presei în prezent?

Din punct de vedere economic, cât se poate de proastă și de aici pornesc toate relele. Dacă nu sunt bani într-o redacție, nu există nici independență a jurnaliștilor. Politicienii, la rândul lor, sunt interesați ca presa să fie cât mai slăbită pentru a o putea folosi, pe bani puțini, așa cum le poftește inima. Deci, ce poate fi mai rău? Dispariția totală, știu, dar sper să nu ajungem chiar atât de rău.

Libertatea presei este înțeleasă de unii jurnaliști în mod eronat: sunt agresivi și insultă în direct. Cum ar putea fi îndreptate aceste derapaje?

Orice derapaj se poate îndrepta dacă se aplică legea audiovizualului în mod constant și imparțial. Credeți că dacă șoferii nu s-ar teme că-și pierd permisele de conducere, ar respecta regulile de circulație? Eu știu că sunt unii membri ai CNA cărora le displace să fie asemuiți cu niște polițiști, dar CNA acest rol îl are: de reglementare și control în audiovizual. Așadar, fie că ne place, fie că nu, CNA trebuie să aplice și amenzi acelora care încalcă legea, nu doar să le mângâie creștetele părintește. Există în legea audiovizualului, limita minimă de 10.000 de lei și limita maximă de 200.000 de lei pentru sancțiunile pecuniare. Există însă și sancțiuni mai dure decât amenzile. Ei bine, în ultimii doi ani, CNA nu a aplicat decât o dată sau de două ori amenda maximă. Niciodată n-a aplicat alte sancțiuni mai grave decât amenda maximă, cum ar fi întreruperea emisie unui post pentru 10 minute, pentru trei ore sa înjumătățirea cu până la jumătate a termenului de valabilitate a licenței. Acest fapt arată că CNA a devenit o instituție extrem de slabă, de la care nu se mai poate pretinde să țină sub control derapajele din audiovizual.

 

Credeți că există echilibru în ceea ce privește acordarea amenzilor de către CNA?

Dublul standard pe care îl aplică CNA este atât de evident, încât aproape sunt tentată să cred că această întrebare a dvs. este una capcană. Glumesc, desigur! Amenzile CNA nu trebuie să fie echilibrate, trebuie să fie aplicate în funcție de încălcările legii comise de către radiodifuzori, adică de către posturile de radio și televiziune. Din primul an de mandat, am observat o grijă deosebită de a nu sancționa anumite posturi, indiferent de abaterile de la lege pe care le-ar avea și, în egală măsură, o atenție exacerbată față de alte posturi de televiziune. Ultimii doi ani însă au întrecut orice limită. Actualul CNA, prin majoritatea membrilor săi, susținuți de interesele PSD, își anunță public și în mod repetat dorința de a sancționa toate posturile la fel. Or, această atitudine este complet greșită. Dacă Antena 3 încalcă legea în fiecare oră, de ce ar trebui sancționată cu aceeași amendă ca Realitatea TV, de exemplu, care înregistrează o singură abatere pe săptămână? Eu nu găsesc altă explicație în afara aceleia că CNA dorește să ocrotească imaginea unui post anume, recunoscut ca fiind cel mai sancționabil post dintre cele de nișă de știri. Prin uniformizarea sancțiunilor, indiferent de gravitatea faptelor, se obține impresia că nici un post nu e mai presus decât altul. Prin felul în care aplică sancțiunile, CNA reușește să inducă ideea că toate posturile greșesc în egală măsură, ceea ce este complet fals.

 

Ce părere aveți de televiziunile de știri din România? Respectă vreuna dintre ele principiile fundamentale ale jurnalismului: obiectivitate, imparțialitate, echidistanță?

Există un post care respectă toate cele trei principii enunțate de către dvs., ceea ce este încurajator. Ne arată tuturor că se poate. Trist este însă că acest post a fost împiedicat tocmai de către CNA să fie preluat în grilele operatorilor de cablu, deși legea obligă la această preluare odată ce postul s-a declarat liber la retransmisie. În această situație, ce așteptări de obiectivitate să mai aibă publicul de la CNA? Ce autoritate mai poate avea această instituție pentru a impune principii? Din punctul meu de vedere, nu mai are nici un fel de autoritate, așa cum nici Laura Georgescu, președintele CNA, care a demonstrat un comportament inadmisibil pentru funcția pe care o ocupă, nu mai are nici un fel de autoritate în fața jurnaliștilor de televiziune sau radio pe care-i analizează pentru limbajul nepotrivit folosit în anumite emisiuni. Este incompatibilă cu funcția de membru CNA, dar politicienii care au propus-o o susțin, în continuare, cu fermitate, ca și când ar fi indispensabilă.

 

Printre cele mai râvnite subiecte de către televiziuni se numără înmormântările, divorțurile în direct. Ce ar putea face CNA în acest caz?

Subiectele alese de către televiziuni țin de decizia lor editorială, iar CNA nu are nici un fel de drept să intervină în politica editorială a unui post, ca de altfel nicio autoritate publică sau privată. Există însă norme pentru protecția minorului, respectarea dreptului persoanei la propria imagine care ar trebui respectate de către posturi atunci când își aleg programele și orele lor de difuzare. Din păcate însă, lipsa de intervenție a CNA în situații concrete și grave, apatia acestei instituții față de sancționarea grobianismelor difuzate de televiziuni nu a făcut decât să încurajeze perpetuarea unor astfel de programe, nocive pentru publicul minor, dar nu numai. Deciziile CNA se iau cu minimum șase voturi din 11. Cât am fost membru al Consiliului, am constatat adeseori că este imposibil să strângi șase voturi când vrei să sancționezi un post protejat politic cu sume mai mari decât limita minimă a amenzilor prevăzute de lege, oricât de grave și frecvente ar fi abaterile acestuia. Majoritatea membrilor CNA sunt vinovați pentru degradarea audiovizualului, nu neapărat televiziunile. Acestea au un scop comercial, în primul rând, dar Consiliul trebuie să aplice legea în interes public, nu pentru a răspunde intereselor private ale posturilor sau patronatului acestora.

 

“Sparg un cvorum absurd (…) Asta e o instituţie de grădiniţă, pe care o giraţi”, a spus Valentin Jucan la ședința de marți (n.r. 20.01.2015). Cum vedeți atitudinea sa?

Domnului Valentin Jucan îi transmit un singur mesaj: să-și respecte promisiunea făcută în luna septembrie și să transmită online, pe pagina proprie de Facebook, ședințele publice ale CNA. Atât! Dacă nu se ține de cuvânt, devine complice al celorlalți membri, interesați de lipsa de transparență a deciziilor lor.

 

Un grup de parlamentari ai PDL şi PNL propun interzicerea cenzurii pe radio și TV. Cum vedeți această inițiativă?

Nu am văzut proiectul, ci doar știrile despre acest proiect. Mă bucură inițiativa, cu atât mai mult cu cât, personal, în numeroase rânduri, am sesizat public, chiar și în cadrul comisiilor parlamentare de cultură, faptul că cenzura este interzisă de legea română, dar nu este sancționată persoana care o înfăptuiește. Astfel, cenzura este posibilă în mediul audiovizual, patronatul posturilor știind că nu pierd nimic comițând acte de cenzură. Nu înseamnă că după introducerea sancțiunii, cenzura nu va mai fi posibilă, dar măcar se oferă posibilitatea jurnaliștilor să atragă atenția autorităților când se exercită asupra lor presiuni în îndeplinirea profesiei. Inițiatorul modificării legii audiovizualului, care prevedea și sancționarea cenzurii era senatorul PNL Sorin Roșca Stănescu, înainte să fie condamnat, el consultându-se cu mai mulți membri CNA în această privință. Nu știu dacă este unul și același proiect. Știrile pe care le-am citit despre această inițiativă îmi relevă faptul că proiectul se suprapune în mai multe prevederi peste actuala lege a audiovizualului. Probabil că aceste inadvertențe vor fi corectate, dar se impune sancționarea cenzurii și a intervențiilor în politica editorială a posturilor.

Prev1 of 2

Lasa un comentariu aici!

Click to comment

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

INTERVIU

INTERVIU: Eda Marcus, prezentatoarea Festivalului Cerbul de Aur: „Este momentul meu de maximă glorie!”

Published

on

 

În luna august, vedeta TVR își va aniversa ziua de naștere pe scena Festivalului Cerbul de Aur 2019. Despre șansa de a prezenta un eveniment atât de important, experiența pe care o are în televiziune și vedetele mari pe care le-a cunoscut, Eda Marcus a vorbit pe larg într-un interviu.

 

Pentru prezentatoarea Eda Marcus, Televiziunea Română înseamnă acasă. Primii pași i-a făcut la TVR alături de mama sa, care lucra în televiziune. Era copil și a rămas fascinată de această lume. A început să lucreze de la 19 ani și spune cu mândrie că a parcurs toate etapele: de la omul bun la toate în colectivul unei emisiuni, până la muncă de prezentator și realizator, așa cum o vedem în Telejurnalul matinal, de la TVR 1. Cel mai mare vis i se va împlini în luna august, când, deși va fi ziua sa de naștere, Eda spune că nu se gândește la petrecere pentru că va fi pe ultima sută de metri cu pregătirile la Cerbul de Aur.

 

De 25 de ani visezi să prezinți „Cerbul de Aur”. Cum a început pasiunea pentru festival de la Brașov?

 

M-am născut și am crescut cu Cerbul de Aur pentru că mama mea a lucrat pe parcursul carierei sale la foarte multe festivaluri, în mod special la Cerb. Am prins toate edițiile de la Brașov, fiind alături de ea, jucându-mă pe scenă, prin culise, printre cei mai mari artiști care au venit la festival, printre oameni de televiziune de mare valoare. Și așa am înțeles ce înseamnă acest eveniment, din toate unghiurile posibile. Am fost cucerită pe viață de atmosfera unică, de emoțiile puternice pe care le trăiam alături de concurenți, de tensiunea aceea de ,,direct” și de amploarea fenomenului.

 

Cum au reacționat cei dragi când le-ai spus că anul acesta vei prezenta Cerbul de Aur? Cine s-a bucurat cel mai mult?

Pentru că nimeni nu se aștepta, bucuria a fost mult mai intensă. Cred că încântarea lor a fost la fel de mare ca a mea. Știau cât de mult îmi doream o astfel de provocare. Toată familia a fost extrem de fericită la aflarea veștii.

 

Am înțeles că îți vei aniversa ziua de naștere chiar în perioada festivalului. Te gândești și la o mică petrecere alături de colegi? Se vor află prietenii și familia alături de tine?

Voi împlini 37 de ani pe 20 august, chiar în săptămâna cea mare, a pregătirilor. Nu mă gândesc la petrecere pentru că mă voi concentra pe ceea ce voi avea de făcut. Când sunt preocupată de ceva nu îmi stă mintea la distracție, însă voi fi înconjurată de oamenii dragi, fetița mea, parinții și colegi frumoși iar acest aspect mă împlinește pe deplin.

 

Povesteai că ți-ai petrecut copilăria la TVR, unde mama ta, Nicoleta Păun, era unul dintre realizatorii apreciați. Ce sfat ți-a dat când i-ai spus că ți-ai ales o carieră în televiziune?

Că nu voi reuși niciodată să realizez ceva, dacă nu iubesc această meserie suficient și dacă nu voi munci pe măsură. Ea a fost un profesionist în adevăratul sens al cuvântului, chiar dacă nu a fost ,,vizibila” pe micul ecran. În schimb, eu mi-am dorit fix acestă zonă pe care ea nu a îmbrățișat-o. Mama a fost cel mai aspru critic al meu dar și cel mai sincer și obiectiv privitor. Și asta mi-a prins extrem de bine. Nu am primit niciodată laude nemeritate și chiar și atunci când făceam o treabă bună, nu primeam toate confirmările pe care mi le-aș fi dorit din partea ei.

 

Ce amintiri te leagă de perioadă copilăriei în TVR. Ce vedete ai cunoscut?

Am trăit multe în lumea acesta fascinantă. Și am atâtea amintiri care pornesc din copilărie și ajung până în punctul în care am devenit și eu om de televiziune ,,cu acte”. Am avut oportunitatea de a crește printre vedete, artiști mari din toate domeniile, din țară dar și din străinătate. Sunt mândră că am avut ocazia pe parcursul carierei mele în televiziune, să intervievez câțiva oameni importanți. Am cunoscut prin intermediul emisiunilor la care am lucrat, de la oameni politici marcanți până la artiști mari ai scenei muzicale sau teatrale. La Cerb am avut ocazia să-i văd în carne și oase pe Joe Cocker, Kylie Minogue, Ricky Martin, Christina Aguilera, Ray Charles și mulți alții. Și îmi aduc aminte că tot la Cerb, copil fiind, găsisem în spatele scenei un apărat prin care se ținea legătură cu regizorul din Carul de transmisiune, iar eu mă prinsesem că dacă era apăsat, se auzea în cabina acestuia. Și îl apăsam ca să cânt porțiuni din melodiile interpretate la repetiții de concurenți. La un moment dat, din aparat se aude vocea regizorului: ,,Va rugăm să încetați!”. Așa că…am amintiri legate și de mici năzdrăvănii pe care le făceam.

 

Povesteai că ai urmărit în fiecare an Cerbul de Aur și chiar ai fost redactor la acest festival… Au fost multe momente pe care le-am trăit din perspective diferite, prin ochii de copil și apoi prin cei ai omului de televiziune. Dar un anume moment m-a marcat cu adevărat. Îmi aduc aduc aminte cu multă emoție de momentul în care Cerbul de Aur era câștigat de Monica Anghel, în anul 1996, iar eu, în vârstă de 14 ani, eram în public. Eram atât de emoționată și plângeam de fericire, gândindu-mă timid la ideea că poate cândva, când voi crește mare și poate voi avea ocazia să fiu și eu parte din ceea ce înseamnă Cerbul de Aur. Și dorință mi s-a împlinit

 

Știu că fiică ta are doar câțiva ani. Va veni și ea la Brașov? Cum reacționează când te vede la televizor?

Da, Aria, fetiță mea de 4 ani, va fi acolo cu mine. Și pentru că voi fi ocupată, îi voi avea alături pe părinții mei care vor avea grijă de ea. Pentru că a avut ocazia să mă vadă zilnic la jurnalul de sport i se pare ceva firesc. Nu e impresionată în nici un fel de aparițiile mele :))

 

Vei prezenta festivalul alături de Elvin Dandel. Ați avut ocazia să va mai întâlniți?

Am avut ocazia să îl cunosc cu ani în urmă, când mi-a fost invitat într-o emisiune, alături de tatăl sau. Și l-am tot la Cerb l-am văzut când eram copil. Însă sunt sigură că nu își mai amintește. Poate îmi face o surpriză 🙂 și își va aminti.

 

Ai început să te gândești la toaletele pentru serile festivalului?

Da! Mă gândesc într-una la acest aspect. Vreau să strălucesc la propriu. Este momentul meu de maximă glorie și îmi doresc să se reflecte și în acest mod. Și am încredere în echipa desemnată pentru acest capitol că vor face tot posibilul să mă pună în valoare.

 

Ce dorință îți vei pune la Cerbul de Aur 2019?

Să iasă totul așa cum îmi doresc să îi am pe cei dragi alături de mine!

 

e

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading

INTERVIU

INTERVIU EXCLUSIV, Teo Trandafir: Cultura este singura modalitate de a fi liber!

Published

on

Foto Credit: KANAL D
 

Teo a inceput un nou proiect la KANAL D, show-ul “Vrei sa fii milionar?”, unul dintre cele mai longevive formate tv la nivel mondial. In noua productie o vom descoperi pe Teo si intr-o alta ipostaza.

In continuare va prezentam un Interviu cu Teo Trandafir pe tema “Vrei sa fi milionar”

 

  1. Cat este stiinta, cat este noroc si cat este prezenta de spirit in gasirea/oferirea raspunsurilor corecte la “Vrei sa fii milionar?”

In primul rand, este vorba despre stiinta, apoi despre prudenta, pentru ca trebuie sa te folosesti de variantele ajutatoare, oferite in concurs, daca simti ca este ceva in neregula, si ai o sansa mai mare de 20% sa fii in eroare cu raspunsul. Apoi este vorba de strategie, pentru ca unii considera ca trebuie sa iti pastrezi o varianta ajutatoare pentru momentele grele, cand ajungi la sume mari. Se mai intampla insa, sa nu ajunga acolo si sa plece acasa cu varianta ajutatoare “in buzunar”, in ciuda strategiei. Fiecare “o joaca” asa cum simte.

 

  1. Ce temeri ai avut atunci cand “ti s-a dat pe mana” acest format?

Mi-a fost teama ca nu am sa tin minte toate “comenzile”, ca toata echipa va sta dupa mine sa spun “raspuns final” si “ok”. Mi-a fost teama ca oamenii nu vor sti sa raspunda la intrebari, mi-a fost teama sa nu inceapa sa planga vreun concurent, ceea ce s-a si intamplat.

  1. Ce inseamna sa fii, dupa parerea ta, cel mai slab concurent “Vrei sa fii milionar?”?

Sa nu treci de prima intrebare. Sa nu stii cate personaje centrale sunt in “Tom si Jerry”, in conditiile in care apar, de cele mai multe ori, numai ei …

 

  1. Exista vreun concurent care te-a uimit, in sens pozitiv/negativ, pur si simplu, la “Vrei sa fii milionar?”

Toti m-au uimit! Sunt multe lucruri pe care eu le aflu despre concurenti in timpul filmarilor; era o doamna tanara si foarte, foarte draguta, care era pensionata pe caz de boala si despre care am aflat atunci, in fata ei, ce boala avea … Si, nu prea era bine. Doar ca doamna o trata ca pe o situatie pasagera. Chiar Nicu Peroju a venit din alta tara ca sa participe la “Vrei sa fii milionar?”; un alt domn si-a dorit ca, in urma participarii la concurs, si a banilor pe care voia sa-i castige, sa-si aduca acasa copilul, aflat in strainatate. Fiecare concurent are povestea lui, iar unele pot fi spuse, altele nu J

 

  1. Exista o <tipologie> pentru a fi castigatorul concursului <Vrei sa fii milionar?> Cum poti ajunge, in viziunea ta, castigatorul “Vrei sa fii milionar?”

Ar fi bine sa fii bine pregatit, in primul rand. Probabil ca este si o chestiune de noroc, dar nu am dat peste o astfel de situatie, ci am intalnit doar concurenti bine pregatiti si carora nu le-a fost teama de munca, intr-un fel sau altul. Asta inseamna ca nu s-au intimidat in fata a ceea ce se numeste cultura generala. Cei mai multi oameni refuza cultura de orice fel pentru ca ii intimideaza. De fapt, cultura este singura modalitate de a fi liber. Poti sa te refugiezi in orice, in fizica, geografie, chimie, geologie, muzica, istorie, in ce vrei … .  Asa, daca nu vrei sa te refugiezi in nimic si vrei sa “treci” pe Facebook, chiar nu vrei sa fii milionar. Oamenii care au venit si pe care eu i-am cunoscut pana acum erau bine pregatiti. Au venit foarte multe femei, mai multe decat ma asteptam eu sa se incrie. Femeile mi se par un pic mai prudente, mai asezate, mai calculate, “cantaresc” mai mult; barbatii sunt mai “speriosi”, exact ca in viata reala. Vezi cum reactioneaza barbatul si femeia la spital sau cum reactioneaza barbatul care are guturai si femeia care are aceeasi boala! Exact asa este la “Vrei sa fii milionar?”.

“Vrei sa fii milionar?”, prezentata de Teo Trandafir, incepe la KANAL D.

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading

INTERVIU

INTERVIURI VIDEO EXCLUSIVE: Palatul Noblesse Life Style

Published

on

 

Radar de Media va prezinta o serie de interviuri cu  participantii la evenimentul organizat de Palatul Noblesse Life Style.

Multumiri echipei RADAR DE MEDIA, Mihai Mitrea, Director Video. 

 

Daca doriti sa va luam un interviu va rog sa ne contactati pe mail: contact@radardemedia.ro, treceti la subiect – interviu.

 

Multumiri echipe RADAR DE MEDIA:

Reporter: CODRUT MOLDOVAN

Director de productie: MIHAI MITREA

Director de vanzari: MIHAELA BUTOI

REDACTOR-SEF: DORIN HUNTAI 

Lasa un comentariu aici!

Continue Reading
Advertisement

Facebook

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Advertisement

Trending

%d blogeri au apreciat: