Julien Ducarroz, CCO Orange România: “Alfabetizarea digitală a devenit o necesitate, nu doar un hobby sau o pasiune”

0
1781

 Julien Ducarroz, CCO Orange România, vorbește într-un interviu acordat Radar De Media despre inițiativa educațională #parintilascoala.

Radar De Media: Povestiți-ne câteva lucruri despre campania #parintilascoala…

Julien Ducarroz: #parintilascoala este o inițiativă educațională pe care am demarat-o la începutul acestui an și care se adresează persoanelor care nu sunt inca familiarizate cu noile tehnologii. Este un pas firesc în strategia noastră de a susține accesibilizarea digitală pentru toate categoriile de clienți, de la cei mai mici la cei mari.

Urmărim în permanență nevoile clienților noștri si comunicam cu ei în shopuri, online prin chat sau la telefon prin departamentul de relații cu clienții. De asemenea, am fost foarte atenți la discuțiile din mediul online și la problemele cu care se confruntă chiar și specialiștii în comunicare digitală în relația cu părinții. Acesta este un motiv care ne-a confirmat că este nevoie de un program special pentru părinți prin care să-i ajutăm să depășească dificutățile pe care le au în utilizarea tehnologiilor digitale. Ne-am luat foarte în serios rolul de digital coach pentru toate categoriile de clienți și de aici a pornit ideea proiectului #parintilascoala.

Vrem să oferim soluții pentru situațiile dificile întâmpinate zilnic în utilizarea laptopului, smartphone-urilor sau rețelelor sociale. Într-o primă etapă am lansat o provocare publicului larg.  Pe parcursul a 3 săptămâni de campanie, am invitat tinerii să ne povestească experientele părinților în era digitalizării. S-au înscris peste 100 de povești care ne-au ajutat să înțelegem îndeaproape dificultățile părinților în raport cu tehnologia și să ne conturăm o direcție clară despre cum îi putem ajuta si pe viitor. Utilizarea telefonului mobil, a email-urilor sau accesarea internetului sunt printre cel mai des întâlnite provocări ale părinților în lumea digitală. Prima parte a campaniei #parintilascoala, tabăra digitală oferită celor 10 câștigători, se va transforma ulterior într-un program de care sa beneficieze un număr cât mai mare de clienți.

Cum a apărut ideea unei astfel de inițiative?

Proiectul a pornit de la nevoile pe care le-am identificat în rândul clienților noștri. În ultimii ani a devenit tot mai evident că digitalizarea face parte din viaţa noastră, a tuturor, indiferent de vârstă sau locul unde ne aflăm, de jobul pe care-l avem.

O dată cu evoluția terminalelor mobile, utilizarea la scară largă a smartphone-urilor și a tabletelor, comunicarea intensă pe rețelele sociale, am observat că există categorii de public unde e nevoie de sprijinul nostru pentru ca fiecare persoană să se familiarizeze și să aibă acces la noile tehnologii. Iar părinții noștri, ne referim aici la persoane de peste 45 de ani în general, au nevoie de ajutor în acest sens.

Radar De Media: Este o initiațivă implementată la nivel local sau există și în alte țări în care Orange activează? Va avea un caracter anual?

Proiectul #parintilascoala este o inițiativă locală, care a primit susținere la nivelul grupului Orange. Ne dorim ca în continuare să extindem programul și să-l aducem mai aproape de clienții noștri, astfel încât să aibă acces la el un număr cât mai mare de persoane.

#parintilascoala

Câte povești au fost înscrise în competiție?

Pe platforma #parintilascoala au fost înscrise în concurs peste 100 de povești și citindu-le am descoperit multe situații în care ne regăsim sau pe care le întâlnim la apropiații noștri. Cum ar fi:

„… l-am sunat pe tata, care în graba lui, în loc să-mi răspundă mi-a dat mesaj prestabilit: sunt în ședință! Tata fiind pensionar”

„S-a-ntâmplat că nu găsesc arondul. Am nevoie de el și nu-l găsesc. Nu mai râde! Să știi că înainte să te sun chiar l-am căutat pe toată tastatura, ca să nu te sun degeaba”

“De fiecare dată când Google schimbă imaginea, tata se ceartă cu mama pentru că i-a stricat calculatorul’”

“…tata s-a trezit invadat într-un final de spambots. Pentru că dă click pe toate chestiile care sclipesc, probabil.”  

Câți părinți vor beneficia de acest program?

Cei 10 câștigători ai competiției de pe platforma #parintilascoala vor merge timp de trei zile într-o tabără digitală unde vor învăța despre utilizarea internetului, wifi, trafic de date, contul de Gmail, Facebook sau Skype. Intenția noastră este să ducem acest proiect mai departe, în etapa a doua, învățarea fiind un proces pe termen lung.

Care sunt așteptările trainerilor în privința celor selectați?

Să pună multe întrebări! ☺ Din chestionarul campaniei #parintilascoala a reieșit că patru din cinci părinți cer ajutorul copiilor atunci când nu știu cum să gestioneze diverse situații în mediul digital. Așadar ne așteptăm să fie curioși, interesați, foarte pragmatici și, de ce nu, să vină cu o listă de întrebări și situații de clarificat. Și cu un carnețel unde să își noteze răspunsurile trainerilor.

Care sunt necesitățile în materie de tehnologie ale parinților?

Suntem martorii unei adevărate „revoluții” digitale, tehnologia a devenit parte din viața noastră cotidiană. Asta înseamnă că rolul nostru este atât să le oferim clienților cele mai performante produse și servicii, cât și acces la noile tehnologii, iar asta se traduce inclusiv în programele noastre de educație digitală.

O parte dintre clienți sunt deja familiarizați cu zona digitală, folosesc servicii online, plătesc pe internet cu cardul, au un stil de viaţă care include aceste servicii, au gadgeturi. În acelaşi timp există persoane din această categorie de vârstă care nu fac parte din universul digital, în sensul că nu folosesc astfel de tehnologii. Și aici putem interveni noi pentru a-i ajuta să depășească barierele de utilizare a noilor tehnologii ca să descopere beneficiile acestora, ceea ce le va face viața mult mai ușoară.

Vă rugăm să ne prezentați și alte date disponibile în privința comportamentului părinților față de tehnologie.

Dacă ne uităm la statistici vedem că cel puțin o dată pe săptămână, persoanele adulte caută informații prin motoare de căutare (27%), transmit email-uri (21,9%), citesc știri online (19,8%) sau utilizează instant messaging (17,3%), în timp ce doar 18,5% au cel puțin un cont pe o rețea socială sau platformă de blogging/microblogging (conform Studiului Național de Audiență Focus – SNA-Focus realizat în perioada august 2012 – august 2014).

Ce alte inițiative de educare a publicului în domeniul tehnologiei a întreprins Orange?

Alfabetizarea digitală a devenit o necesitate, nu doar un hobby sau o pasiune. În acest context, rolul nostru de digital coach este de a dezvolta constant proiecte de educație și accesibilizare digitală. Avem un focus educațional specific pentru fiecare categorie de public: de la inițiative de programare și proiecte de siguranță pe internet pentru copii, la programe de internship și burse pentru elevii de liceu și studenți, până la proiecte dedicate adulților și seniorilor.

De altfel, primul nostru proiect de responsabilitate socială în România este unul educațional pornit în parteneriat cu Universitatea Politehnică din București ce a evoulat și a devenit Orange Educational Program. De-a lungul anilor, programul s-a extins și a ajuns să cuprindă mai multe componente dedicate studenților și masteranzilor care doresc să își consolideze cunoștințele dobândite în timpul facultății: Orange Educational Program Engineering, Orange Educational Business Administration și Orange First Step.

Pentru elevii de liceu, derulăm programe de orientare în carieră, acțiuni în cadrul programului „Școala Altfel” sau inițiative precum Orange 4G Discovery Tour în care am oferit elevilor de liceu o experiență de învățare și relaționare inovatoare, într-un tur al lumii digitale din care au aflat informații despre tehnologia 4G și utilizarea responsabilă a internetului.

Anul trecut am lansat pentru copiii cu vârste între 10-13 ani programul SuperCoders, o serie de ateliere de programare unde aceștia învață să codeze.

În toate aceste inițiative angajații noștri au un rol foarte important și se implică adesea ca voluntari. Un astfel de proiect este Orange App Week în cadrul căruia colegii noștri îi învață pe clienți cum pot utiliza aplicațiile Orange.

Foto credit: Orange Romania

Comentarii