Connect with us
Bianca Bujor - Editor Coordonator

Published

on

Se spune că muzica are propriul ei limbaj, ne emoţionează, ne inspiră şi ne uneşte. Muzica este un element important al culturii şi poate deveni un simbol pentru ţara de origine, un adevărat mijloc de promovare a identităţii culturale. Cel mai bun exemplu este fenomenul k-pop, originar din Coreea de Sud. Numele genului muzical este o abreviere de la korean pop” sau pop coreean, care continuă să câştige popularitate la nivel internaţional.

 

          Din punct de vedere muzical, k-pop înseamnă o fuziune între pop bineînţeles, dar şi alte stiluri, ca hip-hop, muzică dance şi electronică, R&B sau rock. Adolescenţii şi tinerii sunt cuceriţi de beat-urile moderne, însă nu doar sud-coreenii. K-pop-ul are tot mai mulţi fani internaţionali, iar limba coreeană nu reprezintă deloc un impediment, din contră. Datorită muzicii, ascultătorii din alte ţări manifestă interes pentru învăţarea limbii coreene şi a alfabetului coreean numit „hangul”. Şi merită efortul, deoarece versurile spun întotdeauna o poveste, transmit mesaje puternice, motivaţionale sau pline de emoţie.

Interpreţii sud-coreeni sunt artişti complecşi care scriu piese, cântă, dansează, sunt modele pentru diferite branduri şi activează ca actori, iar uneori toate acestea la un loc. Un alt aspect specific culturii pop sud-coreene este accentul pus pe trupele muzicale, mai mult decât pe carierele solo. Desigur, sunt artişti independenţi foarte apreciaţi de către public, dar formaţiile rămân cele mai populare. Grupurile sunt formate fie doar din băieţi sau doar din fete, cu un număr variat de membri: patru, cinci, şapte, nouă, uneori chiar mai mulţi. În trupă, fiecare membru are rolul său: lider, dansator, vocalist principal, raper, etc. şi debutează la vârste foarte tinere, după antrenamente intense în artele spectacolului.

Şi totuşi, de ce sunt atât de populare trupele k-pop ? Nu există un singur răspuns, dar cu siguranţă sunt multe argumente. Alături de vizualul lor şi talentele artistice multiple, lansările noi înseamnă resurse din partea agenţiilor de divertisment, multă muncă şi creativitate. Fiecare formaţie are un nume şi un concept reprezentativ care va influenţa ulterior stilul abordat: inocent şi romantic, misterios şi elegant, matur, care promovează imaginea femeii independente, mesaje profunde, care vorbesc despre diferite probleme sociale şi lista poate continua. Pe măsură ce au evoluat, trupele au surprins de multe ori cu schimbări de concepte care le-a adus popularitate. Altele au rămas fidele alegerilor iniţiale. Cert este că ideea de bază trebuie să se regăsească până în cele mai mici detalii, de la versuri, la sunet, dans şi ţinutele scenice spectaculoase, pline de culoare. Cât despre dans, fanii k-pop ştiu că orice apariţie nouă pe scenă este însoţită de o coregrafie complexă care arată şi mai bine unitatea trupei. De aceea, fiecare reprezentaţie este un spectacol în sine, un alt motiv pentru care fenomenul pop coreean este aşa de popular.

Social media este pentru noua generaţie k-pop un instrument puternic de promovare, ce îl face cunoscut peste graniţe. Cântăreţii sud-coreeni au început să aibă tot mai multe colaborări de succes la nivel internaţional, cu artişti de top sau să fie invitaţi în cadrul celor mai populare emisiuni de divertisment din străinătate. În octombrie 2018, cântăreaţa de origine britanică Dua Lipa colaborează cu BlackPink, una dintre cele mai îndrăgite trupe de fete din Coreea de Sud. Single-ul „Kiss and Make Up” a fost premiat cu argint şi aur în ţări din Europa şi cu discul de platină în Australia.

Nici băieţii nu se lasă mai prejos. Un alt exemplu este trupa Monsta X care a debutat în anul 2015, a cucerit inimile fanilor japonezi, iar apoi următoarea oprire a fost America. Cei şapte membri au colaborat cu producătorul muzical Steve Aoki pentru piesa „Play it Cool”, iar pe albumul „All About Luv” lansat anul acesta, îi putem asculta cântând în limba engleză alături de French Montana, Pitbull sau will.i.am. La final de 2019, Monsta X surprinde publicul cu o altă colaborare unică pe scena k-pop. Împreună cu artistul de origine columbiană Sebastián Yatra, ei ne atrag ca un magnet cu single-ul „Magnetic”, un mix exploziv între stilul k-pop şi cel latin.

Monsta X invitaţi speciali în platoul emisiunii The Ellen DeGeneres Show

Dacă ar fi să găsim un sinonim pentru genul k-pop, acela cu siguranţă ar fi BTS. Bangtan Boys sau pe scurt BTS sunt cea mai de succes trupă pop coreeană a momentului, care doboară record după record în muzică. Ei au o adevărată „armată” de fani în toată lumea, iar fan-clubul lor poartă numele de Army. Trupa este formată din şapte membri: Jin, Suga, J-Hope, RM, Jimin, V şi Jungkook, cu vârste cuprinse între 22 şi 27 de ani. Vedetele agenţiei Big Hit Entertainment au debutat în vara anului 2013 cu piesa „No More Dream”. Încă de la debut, trupa nu a trecut neobservată, câştigând mai multe premii la cele mai importante festivaluri de muzică din Seul. De pildă au luat trofeul Best New Artist of the Year 2013, o categorie râvnită de cântăreţii novice.

Cel de-al doilea album complet „Wings”, lansat în 2016, le-a adus locul 26 în faimosul top american Billboard 200, o adevărată performanţă pentru genul k-pop. Dar BTS a surprins din nou în 2017 cu noua lansare „Love Yourself: Her” care a ajuns pe locul 7 în acelaşi binecunoscut top. Prezenţa celor de la BTS în Billboard a început să devină o obişnuinţă şi a fost doar o chestiune de timp până când au obţinut prima poziţie. Asta s-a întâmplat în 2018 cu cel de-al treilea album de studio „Love Yourself: Tear” care s-a vândut în milioane de copii peste tot în lume. Şi anul 2019 a fost unul plin pentru cei şapte membri, cu multe concerte în ţară, dar şi în străinătate, cu nominalizări, premii şi apariţii TV la principalele emisiuni de divertisment din ţară, dar şi de pe continentul american. Cât despre colaborări, Nicki Minaj, Halsey sau Sia sunt doar câteva nume, alături de care BTS au lansat adevărate hit-uri.

În cadrul ceremoniei EMA 2019 de la MTV, BTS au câştigat trei premii: Best Live, Biggest Fans şi Best Group. Şi nu este de mirare că sunt cel mai bun grup, pentru că prestaţiile live sunt impecabile, coregrafiile au un sincron perfect, iar asta presupune talent, dar şi lungi antrenamente, spirit de echipă, muncă şi implicare.

 

K-pop nu mai este demult doar un gen muzical popular în Asia. Muzica sud-coreenilor a cucerit fani din întreaga lume şi chiar dacă piesele în limba engleză sunt o bucurie pentru ascultătorii internaţionali, ei continuă să promoveze valorile ţării de origine, fapt ce a ajutat la răspândirea culturii coreene în lume, o cultură a frumosului, unică, plină de emoţie şi culoare.

 

REDACTOR: Bianca Bujor

Comentarii

comments

Facebook

IN Trending