Connect with us

Emisiuni

Marele jaf comunist”, un film realizat de Alexandru Solomon şi comentat, la „Digipedia”, de analistul politic Emil Hurezeanu

Avatar

Published

on

Sambata, 26 martie, de la ora 21.00, la Digi24 HD, analistul politic Emil Hurezeanu îşi invită telespectatorii să intre în universul “Digipedia” şi să descopere un film-document despre cel mai cunoscut jaf din perioada comunistă.

În august 1959, şase foşti membri ai nomenclaturii comuniste şi colaboratori ai securităţii fură o maşină a Băncii Naţionale în care se aflau 1,6 milioane de lei. După arestarea lor, li se cere să reconstituie furtul şi ancheta în faţa aparatului de filmat. Apoi sunt condamnaţi la moarte şi împuşcaţi.

Lansat în septembrie 2005,  filmul „Marele Jaf comunist” al lui Alexandru Solomon, difuzat sâmbătă, de la 21.00, la “Digipedia”,  încearcă să elucideze misterul din spatele acestui jaf celebru din perioada comunistă. Autorii furtului, cinci bărbați și o femeie, foşti demnitari comunişti, toți – evrei, au fost prinși de Securitate, au fost forțați să-și joace propriile roluri într-un film care reconstituia jaful la care au luat parte – intitulat chiar Reconstituirea – și, apoi, condamnați la moarte (bărbații) sau la muncă silnică (femeia). La mai puţin de un an, pe ecrane este prezentat filmul “Reconstituirea”, perceput ca o ameninţare la adresa regimului. Filmul stârneşte senzaţie şi multe întrebări.

Pe parcursul celor 75 de minute ale filmului realizat în 2004, Alexandru Solomon prezintă interviuri cu câţiva miliţieni şi securişti care au lucrat la acest caz, dar sunt intervievaţi şi cei care au avut de pătimit în urma anchetei brutale a “organelor”. “Victimele colaterale” în ancheta de două luni din 1959 povestesc care au fost metodele de “aflare  a adevarului”: bătăi şi ameninţări.

Analistul politic Emil Hurezeanu consideră că filmul lui Alexandru Solomon, este replica documentarului de propagandă şi intimidare “Reconstituirea”, cu făptaşii pe post de actori, şi cu oamenii muncii de la oraşe şi sate pe post de spectatori timoraţi. Dincolo de dramatismul unui episod atipic din comunism, reputatul jurnalist Emil Hurezeanu observă cum filmele par să fi fost, în acest caz, material de anchetă şi judecată, în sala de tribunal, si  material de întrebări şi reevaluari noi, în teatrul de vară abandonat şi timid defrişat, al istoriei comunismului.Digi24_Oradea

Comentarii

comments

MENIU

pentru sufletul tau

Facebook

IN Trending