Connect with us

Emisiuni

Marian Voicu ne aduce la TVR 1 „Breaking Fake News” sau pledoaria pentru adevăr

Avatar

Published

on

            „Breaking Fake News” sau pledoaria pentru adevăr vine din 14 iunie, în fiecare duminică, ora 16.30, la TVR 1. Jurnalistul Marian Voicu și invitații săi deosebesc adevărul de minciună, știrile reale de cele fabricate, în prima emisiune din audiovizualul românesc dedicată dreptului de a fi informat corect.

 

Conceptul emisiunii a pornit de la ideea că de câțiva ani, în spațiul public apar tot mai multe știri false, ce duc la dezinformare. Rețelele sociale se radicalizează, iar „dieta informațională zilnică” este din ce în ce mai dificilă. Ce e adevărat și ce e fals în jur ? Fiecare poate crede ce vrea, își poate construi realitatea pe care o dorește, din informațiile pe care le selectează. Trăim în camere cu ecou, suntem alimentați cu fake news care ne sunt livrate constant, mai ales în online.

În prima ediţie a emisiunii, Marian Voicu îi are ca parteneri de discuție pe Sorin Ioniță, directorul organizației Expert Forum, respectiv pe Armand Goșu, analist, politolog și conferențiar la Facultatea de Științe Politice de la Universitatea din București. Alături de ei, jurnalistul va dezbate câteva dintre cele mai de impact fake news apărute în ultima perioadă, legate de actuala pandemie.

„Distincția între „false news” și „fake news”, între „misinformation” și „disinformation” nu operează în limba română – ambele sunt traduse, în mod ambiguu, prin „știri false”. „False news” este informația care nu corespunde faptelor, generată fără intenție sau cu intenție pentru a crește vânzările, sau traficul web. „Fake news” implică o strategie, un buget și o ideologie, servește o narațiune, are un lexic propriu și e parte a unei campanii îndreptate împotriva unui individ sau unei comunități…”, explică Marian Voicu. Când au apărut știrile fake ? „Ce este nou ? Rețelele sociale au schimbat totul. Narațiunile sunt declinate specific culturii, tradiției, istoriei, etosului fiecărui popor. Există așadar și un lexic propriu, un idiolect”, mai spune jurnalistul TVR.

Fake news au devenit motorul unei noi realități, expresia unei noi epoci, cea „a post-adevărului”, cum o numește realizatorul. Campaniile de fake news sunt gândite pentru a semăna neîncredere și confuzie, pentru a adânci faliile socio-culturale folosind tensiunile etnice, rasiale și religioase. Studiile științifice demonstrează că expunerea la fake news, duce la alterarea percepției și decizii în consecință.

Odinioară, liantul social în configurarea comunităților și societăților omenești îl constituiau miturile. În absența lor, apar antimiturile. „Ceea ce contează astăzi, în epoca post-adevăr, nu mai este informația, ci emoția”, este de părere Marian Voicu. „Ecosistemul informațional contemporan nu a fost creat pentru a produce dezinformare, însă structura platformelor sociale permite capitalizarea răspunsului emoțional, în defavoarea celui rațional…”, mai spune jurnalistul.

Marian Voicu este jurnalist, realizator de filme documentare și scriitor. Printre documentarele realizate pentru Televiziunea Română, se numără „Război și pace în Ucraina” (2019), „Breaking Fake News ! Războiul de după războiul rece ?” (2017) și „Torna, torna, fratre ! Povestea aromânilor spusă de ei înșiși” (2015). În 2018 a publicat volumul „Matrioșka mincinoșilor: Fake News, manipulare, populism”, prima apariție editorială în România pe această temă. A primit mai multe premii naționale și internaționale, cel mai recent fiind Medalia de aur din partea Asociaţiei Corespondenţilor Organizaţiei Naţiunilor Unite în 2015. A fost decorat cu Ordinul Național Serviciul Credincios în grad de Cavaler (2014).

Comentarii

Emisiuni

Despre situaţia gărilor litoralului românesc, duminică la „Asta-i România!”

Avatar

Published

on

            Duminica aceasta, de la ora 14:30, la Kanal D, o nouă ediţie Asta-i România !” intră în casele românilor. În plin sezon estival, echipa emisiunii ne prezintă situaţia dezastruoasă din  gările litoralului românesc. Imagini surprinse în vagoanele care duc la mare, cu peroane prin care am putea ajunge, ne sperie, iar acestea reprezintă din păcate, o realitate.

 

Vagoanele arată exact ca acum 30 de ani, nimic schimbat.  „Nostalgicii” pot fi fericiţi că au parte de o călătorie cu acelaşi tren cu care au mers în copilărie. Mai grav este că, deşi există risc de îmbolnăvire, iar virusul care a blocat o lume întreagă încă îşi face simţită prezenţa, călătorii nici nu se pot spăla pe mâini, pentru că nimic nu funcţionează.

Vara îşi intră în drepturi, iar gările de pe litoral îşi aşteaptă călătorii români şi străini. Gara din Constanţa, poarta de intrare în cel mai vizitat oraş în sezonul estival, trebuia să fie demult renovată, măturată măcar, şi pusă pe o hartă turistică europeană. Gara e un şantier, iar turiştii care vin la mare, fac un adevărat test de echilibristică pentru a coborî din vagoane, printre materialele de construcţii, ori ca să ajungă la peron.

 

Unul dintre exemple este Tuzla, loc care „ascunde” una dintre cele mai frumoase plaje sălbatice, cu nisip fin şi apă verde turcoaz, cum nu mai găseşti pe litoralul românesc. Locul este un adevărat paradis căutat de turişti de pretutindeni. Din păcate, cine soseşte cu trenul în Gara Tuzla, are parte de o imagine şocantă. Gările Eforie şi Costineşti au peroane care arată ca după război, iar aceste imagini îi poartă pe vizitatori mai degrabă înapoi în timp.

Murdăria din gări şi vagoane, lipsa condiţiilor de călătorie şi biletele scumpe, raportat la aceste condiţii de drum sunt motivele pentru care românii merg tot mai rar cu trenul. Urmăriţi duminică, de la ora 14:30, un material inedit la Asta-i România !”, emisiune prezentată de Mihai Ghiţă, la Kanal D.

 

Comentarii

Continue Reading

Emisiuni

George Mihai, gazda „ROventura”, uluit de frumuseţile unui sat din România

Avatar

Published

on

            Sâmbătă de la ora 15:00, la Kanal D urmăriţi o nouă ediţie ROventura”. George Mihai, gazda emisiunii, a fost impresionat de unul dintre locurile mai puţin ştiute din ţara noastră, o destinaţie ideală de vacanţă.

 

Cu toate că a străbătut ţara în lung şi-n lat şi se poate mândri că a văzut locuri pe care mulţi dintre noi nu am reuşit încă să le vedem, călătorul nostru a ajuns la o destinaţie care l-a cucerit iremediabil. După 10 zile petrecute în Delta Dunării, în zona Clisurii, aproape de intrarea în ţară a „Amazonului Europei”, George Mihai are o perspectivă completă asupra turismului din jurul acestui curs de apă absolut fabulos.

„Cu adevărat uluit am fost, odată ce am ajuns la Berzasca, în Caraș-Severin. Nu prea bătusem zona asta, vă mărturisesc. Deşi albia Dunării nu e la fel de spectaculoasă ca în zona Eselnisa – Dubova, din Mehedinţi, aveam să descoperim că oamenii locului fac eforturi să ţină pasul şi au investit enorm în dezvoltarea turismului. Am petrecut noaptea în singurul complex hotelier lacustru din România. Să pescuieşti de pe terasa bungalow-ului tău privat, să deschizi fereastra şi să priveşti direct în altă ţară vecinii sârbi, acestea nu sunt lucruri pe care le poţi trăi oriunde. Am trăit o experienţă cu adevărat fabuloasă!” mărturiseşte  George Mihai despre călătoria sa.

„Tot la Berzasca m-am bucurat şi de, probabil, una din cele mai frumoase piscine infinite din România. O experienţă de neuitat care mi-a marcat întreaga călătorie din Clisura Dunării şi pe care abia aştept să v-o dezvălui, sâmbăta aceasta, la „ROventura!”, a mai adăugat prezentatorul emisiunii.

 

Aşadar, nu rataţi mâine, de la ora 15:00, o nouă ediţie „ROventura”, prezentată de George Mihai şi Andreea Stravoiu, la Kanal D.

Comentarii

Continue Reading

Emisiuni

Au început preselecţiile pentru show-ul iUmor. Se caută numere de comedie care să doboare noi recorduri

Avatar

Published

on

            iUmor a început preselecțiile pentru sezonul cu numărul nouă, la Antena 1, iar înscrierile se pot face deja pe http://casting.a1.ro/iumor/.

 

De-a lungul celor opt sezoane de până acum, umoriști de peste tot i-au făcut pe Delia, Cheloo și Mihai Bendeac să râdă, i-au uimit sau i-au șocat cu numere de stand up, magie, mimă sau improvizație, iar cei care vor să participe în noul sezon se pot înscrie pe adresa casting.a1.ro. Indiferent dacă au sau nu experiență pe scenă, oricine crede că le poate demonstra juraților că nu le-au văzut încă pe toate, se poate înscrie la castingul pentru următorul sezon.

 

iUmor este singura emisiune TV din România cu aproape două milioane de abonați pe canalul de YouTube care „savurează” din plin clipurile concurenților și invitaților, ce au făcut senzație pe scenă. Canalul de YouTube iUmor a acumulat peste 1,3 miliarde de vizionări, iar în continuare, cel mai apreciat număr de până acum rămâne cel al lui Ionuț Rusu, din sezonul cu numărul 2, cu peste 14 milioane de vizualizări.

 

Cei opt câștigători de până acum au fost Vlad Grigorescu (sezonul 1), Maria Popovici (sezonul 2), Doina Teodoru (sezonul 3), Ana Maria Calița (sezonul 4), Andrei Cojocaru (sezonul 5), Irena Boclincă (sezonul 6), Mukinka (sezonul 7) și Edi Văcariu (sezonul 8).

 

Comentarii

Continue Reading
Advertisement

Facebook

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Trending

google.com, pub-4886972132153269, DIRECT, f08c47fec0942fa0