Industria de Publicitate
Media Fact Book 2022, Initiative: Valoarea pieței locale de media va depăși 640 de milioane de euro

În 2021, al doilea an de pandemie, piața de media din România a ajuns la valoarea de 601 de milioane de euro, în urma unei redresări dinamice de +26%. Evoluția uimitoare a pieței a fost alimentată de relaxarea restricțiilor de mobilitate a populației și de activitatea economică fluidă. Analiza Media Fact Book estimează că, până la finalul lui 2022, piața totală de media va ajunge la 640 de milioane de euro, cu o creștere de 6% față de 2021, incluzând o creștere de +20% estimată în digital media.
„Mă bucur să văd că România depășeste ritmul de creștere al industriei de advertising globale. Anul 2021 a fost de-a dreptul spectaculos atât global (+23%), cât și în România (+26%), piața de media a depășit considerabil estimările inițiale. Ne așteptăm ca acest ritm să fie încetinit seminificativ în 2022 datorită reacției industriei noastre la criza din Ucraina, dar și a recesiunii globale. Cea mai spectaculoasă creștere în ultimii ani se înregistrează în digital – cu o dinamică de dublare a volumelor între 2019 și 2022 – accelerată de creșterea nivelului de adopție a comerțului online în rândul consumatorilor”, a spus Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative România.
La finalul lui 2021, digitalul a ajuns la o valoare estimată de 186 de milioane de euro, reprezentând aproape o treime (31%) din totalul pieței de media locale. Procesul de digitalizare început în 2020 a fost susținut și în 2021 de creșterea utilizării dispozitivelor mobile, astfel că dinamica zonei de digital s-a menținut la un nivel foarte ridicat (+56%). 2021 este anul tendințelor consolidate și al digitalizării pentru noi teritorii și categorii de consumatori. Decalajul dintre mediul urban și cel rural în ceea ce privește accesul la internet este din ce în ce mai mic, de doar 4%, potrivit Institutului Național de Statistică. Segmentul senior al populației (55 – 74 de ani) a înregistrat o creștere de 8% a utilizării internetului față de anul precedent. Ne așteptăm ca în anul 2022 digitalul să înregistreze o nouă creștere de 20%, atingând astfel 35% din volumul de media din România. În continuare suntem mult în urma pieței globale care atinge anul acesta un share de 65% în digital. Așadar, este suficient spațiu pentru digital să crească și în anii care urmează peste evoluția generală a pieței.
Audiența posturilor TV în anul 2021 s-a menținut într-un trend descendent, cu un rating mediu de -8% comparativ cu 2020, în timp ce bugetele investite au revenit pe un trend crescător, aducând o cerere crescută în piață și punând sub presiune inflaționistă costul expunerii. Această tendință a fost susținută și de evenimentele sportive emblematice, precum Euro 2020 și Jocurile Olimpice de vară, care au fost suspendate în 2020 și reprogramate pentru 2021. Valoarea netă a publicității TV in 2021 a avut o creștere de 16%, ajungând la 350 de milioane de euro și reprezentând 58% din totalul pieței de media. Ne așteptăm ca anul 2022 să aducă o plafonare a bugetelor investite în TV pe fondul faptului că există o lipsă de predictibilitate la nivelul departamentelor de marketing pentru evoluția economică și o amenințare constantă asupra nivelului de consum al populației alimentată de un val inflaționist fără precedent.
În ceea ce privește piața de OOH, după ce, în 2020, aceasta a fost foarte afectată de lockdown și de restricțiile continue de mobilitate, în 2021 și-a revenit semnificativ. Segmentul a înregistrat venituri de publicitate de 30 de milioane de euro, +23% față de 2020, reprezentând 5% din piața de media.
Stațiile radio și-au adaptat cu ușurință programele și au trecut de la o structură de difuzare mai mult factuală în 2020, la un conținut relaxat, axat pe entertainment & leisure. Anul 2021 a reflectat o redresare remarcabilă pentru industria radio, care a crescut cu 21% față de 2020, la o valoare netă estimată la 29 de milioane de euro.
În anul 2022 estimăm că piața va înregistra o nouă creștere de 6% bazată în mod special pe creșterea din digital – creșterea este mult încetinită în contextul unui mediu economic cu o creștere mai mică decât în anul 2021, dar și cu o inflație galopantă care erodează din puterea de cumpărare a populației.
Categoriile care vor contribui în continuare la menținerea pieței de media pe un trend pozitiv sunt: betting, e-commerce, retail, construcții și financiare. În vreme ce FMCG, healthcare, auto vor fi sub presiunea creșterii costurilor de aprovizionare și a inflaței generale – înregistrând creșteri mai mici sau chiar scăderi.
Informațiile au fost extrase din Media Fact Book, singurul raport de analiză a pieței românești de media și publicitate, ghid editat anual de agenția Initiative, începând din 1997. Studiul integral poate fi vizualizat și descărcat în formă digitală la www.mediafactbook.ro.
###
Despre Initiative
Initiative este una din cele mai mari reţele independente de media din lume, asigurând servicii specializate de planificare şi cumpărare de media, de strategie, consultanţă de media şi new media.
Initiative este membră a Interpublic Group of Companies şi este afiliată reţelei internaţionale Initiative Worldwide. În România, Initiative este membră a grupului de companii din care mai fac parte agenţiile MullenLowe, Golin și Medic One.
- Câți bani a câștigat MIHAI BOBONETE în 2022?
- Programul KANAL D pentru săptămâna 05 – 11 iunie 2023
- Programul PRIMA TV pentru săptămâna 05 – 11 iunie 2023
- Programul PRO TV pentru săptămâna 05 – 11 iunie 2023
- Deep Forest Fest: Un festival muzical de neratat pentru iubitorii de muzică electronică
-
Grila de programe2 săptămâni ago
Modificări urgente în grila de programe PRO TV. Este vizată FINALA reality show-ul SURVIVIOR ROMÂNIA
-
ENTERTAINMENT2 săptămâni ago
Fraudă la Survivor România? Mama Ștefaniei Stănilă, acuzații bombă la Măruță: „Nu am primit confirmare la niciun vot”
-
ENTERTAINMENT2 săptămâni ago
Asta e suma reală: Câți bani a câștigat Alexandra Porkolab la Survivor. Zeci de mii de euro în câteva săptămâni: Românii de rând nu fac atât în câțiva ani
-
ENTERTAINMENT3 săptămâni ago
Concurentul de la Survivor România acuzat că a încălcat regulile show-ului. S-ar fi lăsat cu amenințări: ”Te dăm în judecată!”
-
Reality Show3 săptămâni ago
Survivor 2023, 16 mai. Ce a declarat Andrei Krișan după ce a pierdut jocul cu Dan Ursa
-
Reality Showo săptămână ago
ACUM LIVE – DAN URSA câștigă MAREA FINALĂ SURVIVIOR ROMÂNIA
-
Vedete2 săptămâni ago
Dan Pavel prezentatorul SURVIVOR ROMÂNIA a fost părăsit de soție
-
Vedete2 săptămâni ago
Cine va câștiga Survivor, în viziunea lui Jorge. ”Știe deja” cine va ajunge în finala de la PRO TV: ”E un caracter foarte frumos și am rezonat cel mai bine!”
-
ENTERTAINMENT3 săptămâni ago
Un fost concurent de la Survivor România așteaptă un copil
-
ENTERTAINMENT3 săptămâni ago
”O să fie în finala Survivor 2023 și are chiar toate șansele să câștige”. Ce a dezvăluit Majda Aboulumosha
-
Reality Show2 săptămâni ago
VIDEO Cea mai dureroasă eliminare de la Survivor. Toată lumea a izbucnit în lacrimi: „Mă doare și simt că ceva încă rămâne aici”
-
Monden4 zile ago
Ce mesaj ia trimisi Ștefania Stănilă „Domnului Dan” după ce s-a terminat SURVIVIOR
-
Mondeno săptămână ago
VIDEO O concurentă de la SURVIVIOR a rămas fără sutien pe traseu
-
Monden5 zile ago
O cunoscuta vedeta de la noi a întrat în direct, în stare avansată de ebrietate. Ce a urmat apoi de pune pe gânduri
-
ENTERTAINMENT3 săptămâni ago
”Și-a arătat adevărata față”. Concurentul care i-a scos din sărite pe unii dintre fanii Survivor 2023
-
ENTERTAINMENT2 săptămâni ago
INCREDIBIL Schimbare pe ultima sută de metri în semifinala SURVIVOR ROMÂNIA de astăzi