Connect with us

Film

Mihail Hodorkovski, Bob Marley și filme multi-premiate – la TIFF 2012

Avatar

Published

on

O selecție atractivă de documentare și câteva dintre cele mai bune filme daneze și australiene din ultimii ani îi vor tenta pe cinefili, la TIFF 2012, în două dintre cele mai îndrăgite secțiuni ale festivalului: What’s Up Doc? / Ce se întâmplă, documentarule? și Focus.

 16 filme provocatoare, emoționante sau cutremurătoare îi așteaptă pe spectatori în secțiunea What’s Up Doc? / Ce se întâmplă, documentarule?. Dintre acestea, 7 au fost premiate deja în marile festivaluri internaționale și sunt aduse în premieră în România, iar 9 au fost selecționate de curatorul secțiunii, Ana Maria Sandu, din cele peste 100 de documentare înscrise oficial în festival.

 „Dacă ar fi să «tag»-uim tentant această secţiune, ea ar conține următoarele cuvinte cheie: club de noapte, Italia, fotbal, modă, politică, Bollywood, Charlotte Rampling, LSD, rasism, prostituţie, gastronomie, război, coridă, jocuri video, minerit şi reggae”, spune Mihai Chirilov, directorul artistic al festivalului. Pe lângă faptul că abordează subiecte atractive, documentarele sunt extrem de cinematice și ar merita distribuite pe marile ecrane, nu doar la TV.

 Recomandările lui Mihai Chirilov includ portrete incitante cum ar fi: Crazy Horse (Veneția 2011), al venerabilului Frederick Wiseman, documentar de tip observațional despre faimosul club parizian; A Man’s Story (r. Varon Bonicos), despre celebrul stilist de culoare Ozwald Boateng, care a îmbrăcat la crème de la crème de la Hollywood și care prin designul lui vestimentar a redefinit conceptul de masculinitate; Marley, regizat de Kevin Macdonald – al cărui Life în One Day a închis TIFF 2011 – dedicat icon-ului reggae Bob Marley și proaspăt adus de la Berlin, în premieră în România; The Look (r. Angelina Maccarone) – care retrasează cariera fascinantă a uneia dintre cele mai temerare actrițe în viață, Charlotte Rampling, și Hodorkovski (r. Cyril Tuschi), despre destinul celui mai bogat om din Rusia, Mihail Hodorkovski, și confruntarea lui cu Vladimir Putin.

 De neratat este și povestea spectaculoasă a două gemene în vârstă care practică prostituția, în Meet the Fokkens (r. Gabrielle Provaas), cutremurătoarea reconstituire a asaltului Leningradului din 900 Days (r. Jessica Gorter), istoria descoperirii drogului LSD – The Substance: Albert Hofmann’s LSD (r. Martin Witz), cocteilul Molotov despre jocurile de putere din spatele afacerilor din fotbal (The Other Chelsea – A Story from Donetsk, r. Jakob Preuss), în care apare și Mircea

Lucescu, și, nu în ultimul rând, investigația unui caz de crimă căruia i-au căzut victimă doi români în 1992, în Germania, caz nesoluționat până astăzi, în Revision (r. Philip Scheffner), care a avut premiera la Berlin 2012, în secțiunea Forum.

 De titluri alese pe sprânceană va avea parte publicul din Cluj și în secțiunile Focus Danemarca și Focus Australia. Un număr record de 12 filme daneze va fi proiectat la TIFF, în anul în care Danemarca deține președinția Uniunii Europene. Până la sfârșitul lui iunie, când se încheie acest mandat, Danish Film Institute a dezvoltat o serie de parteneriate din care face parte și selecția de titluri reprezentative pentru cinematografia acestei țări, la TIFF 2012. Danemarca va mai fi reprezentată și în Competiție, dar și în secțiuni tradiționale ca No Limit, EducaTIFF sau 3×3.

 În Focus Danemarca, publicul va avea ocazia să vadă, printre altele, A Funny Man (r. Martin Zandvliet), biografia actorului și comediantului Dirch Passer, în care Nikolaj Lie Kaas (văzut în edițiile anterioare ale TIFF în Reconstruction și Just Another Love Story) face un rol extraordinar pentru care a fost premiat la „Oscarurile” daneze. La capitorul highlight-uri figurează și documentarele The Invention of Dr. Nakamats (r. Kaspar Astrup Schröder), istoria uluitoare a excentricului inventator japonez în vârstă de 80 de ani, responsabil pentru 3.357 de invenţii, printre care şi discheta, și Ballroom Dancer (r. Andreas Koefoed, Christian Bonke), portretul unui fost campion ucrainean la dans, care revine în competiție după 10 ani de pauză.

 TIFF 2012 și-a concentrat atenția și pe una dintre cinematografiile în ascensiune, la ora actuală, în Focus Australia. Cele mai bune producții din 2010 încoace, când Animal Kingdom (r. David Michôd) – Marele Premiu al Juriului la Sundance, nominalizări la Oscar și Globul de Aur – a dat semnalul unei revigorări în filmul australian, vor putea fi vizionate de spectatorii din Cluj.

 Printre ele, deja celebrul Snowtown (r. Justin Kurzel), distins cu Premiul FIPRESCI la Cannes 2011 și elogiat de presa americană la premiera recentă de peste Ocean, Sleeping Beauty, debutul Juliei Leigh din competiția Cannes 2011, povestea experiențelor erotice bizare ale unei tinere cu bărbați din înalta societate, sau Shut Up Little Man! An Audio Misadventure (r. Matthew Bate), un documentar despre fenomenul pop de la începutul anilor 90, din San Francisco, când doi prieteni au înregistrat certurile vecinilor lor și le-au distribuit pe casete, creând un veritabil „viral”.

 Cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) va avea loc în perioada 1 – 10 iunie, la Cluj-Napoca.


Comentarii

Film

Trilogia Ardelenii continuă sâmbătă la TVR 1 cu „Artista, dolarii şi ardelenii”. Actorul Mircea Diaconu povesteşte întâmplări din culise

Avatar

Published

on

            Sâmbăta, 11 iulie, la TVR 1, ora 21.10, telespectatorii pot urmări a doua comedie-western din Trilogia ardelenilor, filmul Artista, dolarii şi ardelenii (România, 1978) cu o distribuţie de zile mari: Ilarion Ciobanu, Mircea Diaconu, Ovidiu Iuliu Moldovan, Victor Rebengiuc, Rodica Tapalagă, Mircea Albulescu şi Tania Filip. Dar până atunci, intrăm în culise, alături de actorul Mircea Diaconu. Este singurul în viaţă dintre actorii care au jucat rolurile fraţilor transilvăneni Brad, în cele trei producţii româneşti regizate de Dan Piţa şi Mircea Veroiu.

 

Publicul se va amuza vizionând aventurile fraţilor transilvăneni în America anilor 1880. În cel de-al doilea film, Artista, dolarii şi ardelenii, programat week-end-ul acesta la TVR 1, cei trei fraţi Brad – Traian, Romulus şi Ion – îşi continuă aventurile pe pământ american. Traian Brad, fratele cel mai mare, se îndrăgosteşte de o actriţă şi vrea să o ia de nevastă, fără să ştie că aceasta face parte dintr-o bandă de hoţi care jefuiesc trenurile cu care sunt transportaţi bani. Şi cel de-al treilea film al seriei – Pruncul, petrolul şi ardelenii – va putea fi văzut de telespectatorii TVR 1 sâmbătă, pe 18 iulie, de la ora 21.10. Seara de sâmbătă este dedicată de TVR 1 blockbuster-ului românesc.

 

 

Actorul Mircea Diaconu povesteşte cu multă bucurie despre „această joacă din cinematografia română”, cum numeşte el Trilogia ardelenilor, despre „cel mai bun scenarist pe care l-a avut România vreodată” şi ne lasă să pătrundem în culisele unei serii de filme care se bucură în continuare de succes la public.

 

„A fost o joacă, până la urmă, e singurul exemplu de acest tip din cinematografia română. Ne jucam cu toţii ca într-un basm, o poveste frumoasă: un western e, până la urmă, o poveste. Povestea celor trei fraţi în Vestul sălbatic a avut un succes năprasnic şi la vremea aceea şi, absolut miraculos, face şi astăzi, ceea ce ne bucură enorm ! Din păcate, dintre cei trei fraţi, numai eu mai sunt în viaţă…”, îşi începe actorul Mircea Diaconu povestea, provocat la amintiri despre filmările unuia dintre cele mai îndrăgite filme ale cinematografiei româneşti.

 

            „Îmi face o deosebită plăcere să vorbesc despre o perioadă frumoasă şi specială din viaţa noastră, a tuturor. De ce spun a noastră… Proiectul „Ardelenii în Vestul sălbatic” a pornit de la Titus Popovici, de departe cel mai bun scenarist pe care l-a avut România vreodată şi care s-a înconjurat de doi mari regizori, de Dan Piţa şi Mircea Veroiu, de operatori foarte buni şi de o echipă excelentă. Şi iată o poveste care a început în 1977, când s-a făcut prima serie, iar în ’80 s-a încheiat cu al treilea film… Nu e un serial, să înţeleagă lumea exact, în sensul de astăzi, ci sunt trei filme de lung metraj, deci o trilogie de fapt, regizată de doi mari regizori: Dan Piţa, Mircea Veroiu”, explică actorul.

Mircea Diaconu: „Mai erau, poate chiar scrise sau schiţate, încă două poveşti !”

„În vremea aceea, erau gândite aceste trei filme pe care le ştiţi, care s-au făcut, şi mai erau, poate chiar şi scrise sau schiţate, încă două poveşti. Şi anume, ei, cei trei fraţi plecau, se înscriau în legiunea străină, iar în ultimul film întoarcerea acasă, în Poplaca. Din păcate, vremurile s-au stricat în România (oricum, mai rău decât erau stricate…) şi au fost tăiate din bugetele anuale comediile, ceea ce era şi acest film, tocmai ca să rămână spaţiu şi finanţare pentru filme de linie, filmele de ideologie şi de propagandă, (erau anii ’80) şi, prin urmare, nu s-au mai făcut la vremea aceea. Se râdea chiar pe vremea aceea cum că cei trei fraţi au rămas în America şi nu s-au mai întors acasă… ceva de genul acesta…”, dezvăluie în continuare actorul Mircea Diaconu.

 

Filmări în condiţii foarte grele… De fapt, se schimbau călăreţii şi nu caii ! Pistoale de Buftea – vechi, stricate…

„Faptul că ne-am jucat cu toţii, că am făcut cu bucurie filmele acestea, se vede şi astăzi, deşi filmările s-au făcut în condiţii foarte grele. Vă dau doar un exemplu, ca să vă imaginaţi: primul film, dacă vă amintiţi, se termină cu o bătălie mare, într-un cerc, în care noi, cei buni, ne apăram, fiind atacaţi de răi, care erau călare. Trăgeau în noi şi noi în ei şi aşa mai departe. Acea scenă s-a făcut cu 8 cai, ca să vă imaginaţi, deşi parea că e plin de cai, care aleargă, cad, împuşcături ş.a.m.d. Atâţia aveam… De fapt Buftea avea 9 cai la vremea aceea şi în clipa în care călăreţul trecea prin spatele camerei, sărea de pe cal, urca altul şi calul continua să facă cercul acela, aşa încât păreau foarte mulţi. În fapt, se schimbau călăreţii şi nu caii…”, îşi aminteşte actorul Mircea Diaconu, Romi Brad, fratele cel mic în film, care ne împărtăşeşte secrete din culisele filmărilor pentru Trilogia ardelenilor.

„Îmi pare rău! Mi-e frică, pur şi simplu! Fă o probă… Ia, trage tu în creanga aceea…”

„Pistoale de Buftea – vechi, stricate… Vă mai povestesc o singură secvenţă, pe care n-o s-o vedeţi, nu o ştiţi. În ultimul film, e o scenă în care eu mă duc să iau apă de la un izvor. Şi nişte vecini, care nu voiau să mă lase să iau din apa lor, trăgeau cu puşca în mine şi îmi împuşcau găleata, mă speriau şi fugeau. Scena, în real, s-a făcut în felul următor: eram pe câmpul acela cu izvor şi ne pregăteam de filmare şi eu mă uitam după artificier… El era cel care trebuia să monteze în găleata mea, cea în care se trăgea, una-două artificii, ca să explodeze, să o găurească. Şi nu venea niciun artificier. Eu, impacientat: „de ce nu-l chemaţi pe omul ăsta să pună o capsă la găleată ?… Nu”, răspunde Dan Piţa, „pentru că o să tragă, pe viu şi direct, el” şi arată spre un coleg actor, mai mare cu patru ani decât mine. Marcel Roşca se numeşte. Marcel era şi cântăreţ de operă, şi actor… şi care fusese în tinereţe campion la tir – luase argint la tir, la Jocurile Olimpice, deci era un mare trăgător…”

 

„El juca un rol mic, era dintre cei răi, care ne împuşcau, ne atacau pe noi. Şi Marcel Roşca stătea undeva pe iarbă şi se întreba: „Cu ce o să trag?”, că avea nevoie de pistolul ăla, un pistol special, o armă bună, cu care poţi trage la ţintă, cu care, de altfel, el câştigase premiile. Nu, avea în mână un pistol de Buftea – un pistol de Buftea însemnând un pistol de epocă, cine ştie de cu câte războaie în urmă şi spune: „Cu ăsta trag!” Iar eu am zis: „Îmi pare rău! Mi-e frică, pur şi simplu! Fă o probă… Ia, trage tu în creanga aceea” – şi îi arăt înspre o creangă. Stând în fund, Marcel Roşca, mai ceva decât Clint Eastwood în filme, pur şi simplu trage, fără să ochească, fix în creanga aia. Şi în orice frunză, creangă îi spuneam, trăgea în ea stând în fund… trăgea uluitor! Totuşi, în clipa în care s-a filmat, s-a tras cu adevărat în găleata aia, care era la 10 centimetri de piciorul meu. S-a filmat de două sau de trei ori, după care, regizorul a zis „Stop”, am fugit peste deal, că era un deal acolo… Undeva în Dobrogea, pe lângă Munţii Măcin, făceam filmarea. Am fugit peste dealul acela… Aşa e, când filmezi pe coclauri, mănânci aiurea sau mai mult nu mănânci, aveam probleme la stomac. Ei, după această secvenţă, am fugit imediat peste deal şi am devenit un om normal”, mărturiseşte zâmbind actorul.

 

Artista, dolarii şi ardelenii – sâmbătă, 11 iulie, ora 21.10, la TVR 1

Mircea Diaconu spune că are numai amintiri frumoase şi plăcute legate de film, însă umbrite, din păcate, de o realitate destul de tristă: „dintre toţi fraţii am rămas singurul în viaţă, ceilalţi doi s-au dus şi e mare păcat că i-am pierdut! Oameni minunaţi, şi nu numai ei! De câte ori văd filmul ăsta, văd şi îmi aduc aminte de unul, de altul… Să vedeţi cu bine filmele şi să fiţi fericiţi şi mulţumiţi, şi bucuroşi!”, le transmite Mircea Diaconu tuturor celor care vor urmări filmele Trilogiei ardelenilor.

Comentarii

Continue Reading

Film

Filmul de artă continuă în iulie la TVR 2 cu creaţiile marca Claude Chabrol

Avatar

Published

on

            În fiecare duminică seară din iulie, TVR 2 aduce la Filmul de artă producţii semnate de Claude Chabrol, considerat precursorul cinematografiei franceze moderne, omul care a revoluţionat această industrie. Trei dintre aceste filme o au ca protagonistă pe soţia sa din acea perioadă, Stéphane Audran, actriţă reprezentativă pentru „noul val” al cinematografiei europene. În cel de-al patrulea film din serie, o putem vedea pe frumoasa şi sensibila Romy Schneider.

 

Cele patru filme în regia lui Claude Chabrol programate în luna iulie la TVR 2 sunt: Măcelarul (5 iulie), La căderea nopţii (12 iulie), Nunta roşie (19 iulie) şi Inocenţi cu mâini murdare (26 iulie). Chabrol a fost producător, actor, scenarist, scriitor sau regizor de teatru, însă lunga sa carieră, încununată de premii prestigioase, a fost marcată de colaborarea cu Stéphane Audran. 23 dintre cele 54 de filme de lung metraj ale acestuia sunt realizate împreună cu cea care i-a fost soţie.

 

 

Producţia „Le Boucher” (Franţa-Italia, 1970) cu Jean Yanne, Antonio Passalia şi Pascal Ferone în distribuţie, a obţinut mai multe premii importante: Premiul San Sebastian pentru cea mai bună actriţă în anul 1970, Premiul pentru Cel mai bun film european (1971) şi Premiul BAFTA în 1973, când Stéphane Audran a fost încă o dată nominalizată pentru rolul ei.

 

Comentarii

Continue Reading

Film

Crăciunul în iulie ?! Diva răcoreşte vara în după-amiezile cu filme speciale de Crăciun

Avatar

Published

on

            În mijlocul verii toride, Diva aduce telespectatorilor un strop din răcoarea iernii şi nostalgia sărbătorilor cu filme speciale de Crăciun. De luni, 6 iulie, ora 14:25, postul de televiziune difuzează îndrăgitele producţii timp de o săptămână, pentru toţi fanii sărbătorilor de iarnă.

 

A devenit deja o tradiţie ca în sezonul estival, Diva să răcorească vara şi să-şi surprindă telespectatorii cu o serie de filme emoţionante dedicate Crăciunului. De săptămâna viitoare, de la orele după-amiezei, urmăriţi câte două producţii cu parfum de sărbătoare şi lăsaţi-vă purtaţi în timpul Crăciunului.

Luni, 6 iulie, de la 14:25, vedeţi o poveste sensibilă de dragoste în Coincidență de Crăciun (A Godwink Christmas, 2018), cu Kimberly Sustad, Paul Campbell şi Kathie Lee Gifford. Crăciunul se apropie, iar Paula acceptă cu reticență cererea în căsătorie de la iubitul ei Daniel, un avocat concentrat pe carieră. Mătuşa Jane simte că nepoata sa are sentimente amestecate în privinţa mariajului, aşa că o invită la casa din Nantucket. La sosire, Paula plănuiește o excursie în insula din apropiere, unde îl întâlnește pe Gery, un fermecător proprietar de han. În continuare, de la ora 16:15, Vanessa Lachey, Brendon Zub şi Corina Akeson întră într-o Încurcătură de Crăciun (A Twist of Christmas, 2018). Jucăriile cumpărate de doi părinţi singuri sunt inversate într-un magazin aglomerat şi ei trebuie să colaboreze pentru a salva Crăciunul.

Alături de Vara filmelor preferate ale Moşului, postul TV Diva a pregătit publicului şi alte surprize. Din 13 iulie, de luni până joi, ora 20:00, Evadaţi în Hawaii, iar din 24 iulie, ora 21:00, serile de vineri sunt mai amuzante cu filmele de comedie.

 

Comentarii

Continue Reading
Advertisement

Facebook

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Trending

google.com, pub-4886972132153269, DIRECT, f08c47fec0942fa0