Connect with us

BAZAR

Nazanine Hozar: „Comparația romanului Aria cu Dr. Jivago e uimitoare, nu mi-a venit să cred!”

Avatar

Published

on

Aria, romanul de debut al scriitoarei canadiene de origine iraniană Nazanine Hozar, a fost primit ca o revelație de lumea literară. Publicată inițial în Canada, cartea a apărut la scurt timp în Statele Unite, unde s-a bucurat de succes, apoi în alte zece țări europene, printre care și România.

 

Publicat de Editura Trei, Aria este un roman de ficțiune istorică, bine documentat, la care autoarea mărturisește că a lucrat vreme de zece ani, o saga impresionantă care urmărește destinele personajelor pe o perioadă de 30 de ani.

 

Câștigătoarea Man Booker Prize, Margaret Atwood a fost profund impresionată de acest roman, despre care spunea: „Este o saga cuprinzătoare despre momentul izbucnirii revoluției iraniane spusă de la nivelul cel mai de jos până în centrul haosului, un Dr. Jivago al Iranului”. Aprecierea celebrei scriitoare nu a rămas fără ecouri și chiar autoarea romanului Aria a spus: „Comparația cu Dr. Jivago e una uimitoare, nu mi-a venit să cred când am auzit!

 

De altfel, observația lui Margaret Atwood este cât se poate de exactă. Unul dintre atuurile romanului scris de Nazanine Hozar este faptul că evenimentele istorice sunt prezentate prin ochii unei fetițe orfane, găsită și crescută de un șofer militar și de soția acestuia, Zahra. Cititorii descoperă astfel viața de zi cu zi în societatea iraniană, atât de exotică pentru europeni, chiar de la nivelul de bază, familia. Modul în care sunt tratate femeile într-o lume oarecum misogină, după cum spune chiar autoarea, într-o societate dominată de bărbați, este observat în detaliu de Nazanine Hozar.

 

Povestea de viață a Ariei, care acoperă o perioadă de 30 de ani, ne poartă prin diferitele straturi ale societății iraniene, ceea ce oferă o perspectivă mai amplă asupra acestei lumi. Iar evenimentele din viețile personale se împletesc cu cele istorice, astfel încât cititorii din orice colț al lumii pot empatiza cu personajele. Ce a însemnat concret revoluția iraniană la nivelul vieții fiecărui individ, cum s-au adaptat femeile iraniene constrângerii de a-și acoperi chipurile și de a purta doar haine în trei culori, negru, maro și albastru, sunt aspecte detaliate pe larg în romanul Aria.

 

În ciuda faptului că istoria vieții Ariei este una dramatică, personajul este unul puternic, care oferă cititorilor un sentiment tonic. De altfel, în romanul său, Nazanine Hozar conferă numelor unora dintre personaje o semnificație simbolică.

 

Aria este numele pe care orfana îl primește de la Behrouz, șoferul militar care o găsește, un nume masculin care face referire la întreg poporul iranian. Totodată, după cum explică autoarea romanului într-un interviu pentru CBC Canada, numele personajului are o legătură și cu muzica, mai exact cu acele piese muzicale compuse pentru o singură voce, ca și când personajul Aria ar descrie prin vocea sa drama întregului popor iranian.

 

Aria este purtată de evenimente în mai multe familii și este crescută de mai multe mame. Văduva bogată Fereshteh îi poate oferi o educație și stabilitate, dar relația emoțională cu Aria este una limitată, fapt sugerat și de nume. Tânăra alege să îi spună „Mana” și nu „Mama”, ca o aluzie la faptul că legătura lor sufletească nu poate merge mai departe.

 

Numele unui personaj e foarte important”, spune Nazanine Hozar, iar ca dovadă a acestui fapt este și ultimul personaj care apare în carte, fiica Ariei, Ghermez, adică Roșu, culoarea interzisă de regim, care putea duce la arestarea femeii care o purta.

 

Aproape fiecare personaj al romanului are un secret, ascunde ceva și sfârșește prin a fugi de acesta. Planul personal ale vieții și cel politic sunt strâns legate între ele, iar personajele trăiesc frământări intense, la fel ca națiunea însăși. În interviul pentru CBC Canada, Nazanine Hozar mărturisește că ceea ce-și dorește de la cititorii Ariei este să reacționeze empatic cu oamenii din Orientul Mijlociu, pentru că drame precum cele descrise în roman se pot întâmpla, din păcate, oriunde pe fața pământului.

 

 

 

Comentarii

Muzica

Actorii din serialul „Moldovenii” au lansat piesa „Laila”

Avatar

Published

on

            Actorii din „Moldovenii” se bucura de un real succes atat in mediul online, prin intermediul clipurilor de pe canalul de YouTube, care numara peste 1.2 milioane de fani, cat si pe micul ecran, in serialul de comedie difuzat in fiecare sambata, de la ora 20:00, la Kanal D!

 

Protagonistii serialului au pregatit o surpriza muzicala fanilor, lansand recent, in online, o piesa originala. Melodia a fost foarte bine primita de public, la doar trei zile de cand s-a lansat, aceasta a primit aproape un sfert de milion de aprecieri.

 

 

Piesa „Laila” este o colaborare cu Alexander Maxim si este compusa de Petronel Gabriel Gongeanu, cel care il interpreteaza in serialul „Moldovenii” pe padurarul Mitica. Single-ul cu influente latino transmite buna dispozitie inca de la primele acorduri. Veti recunoaste in clip personajele preferate din „Moldovenii”, Spagoveanu (Radu Tibulca), Preotul (Vasile Pantiru), Aurica (Andreea Lodba) chiar in mijlocul petrecaretilor.

 

Petronel Gabriel Gongeanu, cel care a scris versurile melodiei, spune ca aceasta este o dedicatie pentru fata de la tara care face eforturi  sa se integreze perfect in viata urbana. Este o viziune tandra, dar si foarte amuzanta, asupra unei realitati cu care se confrunta actorii din „Moldovenii”, dupa cum sustine Petronel Gabriel Gongeanu.

 

Si eu tot de la tara am plecat si colegii mei tot de la tara au plecat. Cumva ne regasim in aceasta melodie. Vom mai lansa videoclipuri muzicale in viitor, lumea ne incurajeaza sa facem acest lucru”, a spus acesta.

 

 

 

Comentarii

Continue Reading

Muzica

Anamaria Petrişor îşi surprinde fanii cu un cover neaşteptat

Avatar

Published

on

             Anamaria Petrișor a făcut un cover emoţionant după piesa „Iartă!” a Mihaelei Runceanu.

 

„Pentru mine, muzica este foarte importantă pentru mesajul pe care îl poartă, iar piesele Mihaelei Runceanu au un mesaj puternic, inspiraţional. Mă fascinează de fiecare dată când le ascult, pur şi simplu îi ador vocea şi modul unic de interpretare”, a spus Anamaria.

 

Piesa tribut a fost înregistrată în studiourile HaHaHa Production, iar videoclipul a fost filmat la mare pe plaja Corbu, la apusul soarelui.

 

Artist şi songwriter, Anamaria Petrişor a lansat recent o piesa cu Dorian Popa, care are aproape 1.000.000 de vizualizări, iar acum pregateşte un nou single cu Amna. Însa frumoasa cântăreaţă nu se opreşte aici, aceasta spune că are multe alte proiecte în desfăşurare, iar pentru sfârşitul de an ne pregăteşte un colind de suflet. Până atunci însă, merită să ne oprim puţin şi să ascultăm varianta inedită a piesei „Iartă!”.

 

 

 

Comentarii

Continue Reading

Evenimente

Festivalul multicultural de arte performative CALEIDO are loc online, între 27 noiembrie şi 1 decembrie

Avatar

Published

on

             Caleido, festival multicultural de arte performative care și-a propus să descopere și să promoveze diversitatea culturală și etnică, a ajuns la cea de-a patra ediție, care va avea loc în perioada 27 noiembrie – 1 decembrie. Spectacolele pot fi urmărite online, live sau înregistrat, iar accesul este gratuit.

 

Festivalul Caleido prezintă 20 de producții independente de teatru, dans și performance care vorbesc despre subiecte actuale, șapte dintre acestea fiind producții Caleido, dintre care patru vor fi văzute în premieră.

 

„Anul acesta este unul dificil pentru sectorul cultural independent – cel pe care festivalul îl reprezintă prin spectacolele selectate, instabilitatea și continua reconfigurare sunt semnele marcante al acestor luni, provocări la care încercăm să răspundem creativ și flexibil. Selecția spectacolelor din această ediție Caleido continuă direcțiile dezvoltate în anii precedenți – diversitate culturală și etnică, dialog și dezbatere constructivă – cu accent pe o serie de teme pe care le găsim relevante în contextul actual: stereotipuri, feminism, comunități, istorie recentă. Tema festivalului – societate – scapă capcanei generalizării prin lupele pe care alegem să i le aplicăm, cu miză în a stimula pluritatea perspectivelor și în a încuraja confruntarea pozitivă de idei, a spus Andreea Novac, director artistic Caleido.

 

Printre titlurile acestei ediții  se regăsesc: „Bambina, regina florilor” (regia: Mihai Lukacs), primul spectacol despre tradițiile romilor boldeni, ce o are în prim plan pe celebra florăreasă Bambina; „Infinit pozitiv” (regia: Alex Fifea), spectacolul care analizează poveștile de viață a șase personaje din România, infectate cu HIV; „Nu toți sunt eroi” (de și cu Cristina Lilienfeld, Smaranda Găbudeanu), care spune povești despre lupta pentru supraviețuire a bunicilor dispăruți; „Aleea stereotipurilor” (coordonatori: Ionuț Oprea, Mădălina Dorobanțu), o producție a trupei Playhood și Caleido, care folosește elemente din poetry-slam, hip-hop și dans contemporan pentru a descrie diferite forme de discriminare născute din stereotipuri; „Pelicanul” (regia: Florin Liță), o poveste despre iubire și iertare în relația mamă și copii; „Singurătatea pietrelor” (regia: Norbert Boda), ce aduce în prim plan perspectiva unui copil ce trăiește mental într-un univers paralel; „Domeniul luptei” (text și regie: Catinca Drăgănescu), care urmăreşte povestea unui tânăr asiatic aflat ȋn căutarea soluţiei pentru o viaţă mai bună ȋn Europa; „Neverland” (concept: Iulia Rugină, Ioana Flora), o privire în intimitatea unei femei, ce îi scoate la iveală traseul emoțional pe parcursul vieții, vulnerabilitatea, fricile și iubirile; „Limite” (regia: Radu Apostol), un one-woman show comic și acid despre școala românească.

 

Caleido va include și performance-uri ca „American Gypsy” (concept, text și regie: Mihai Lukacs), o explorare a temei migrației din România, „Daughters” (concept și coregrafie: Simona Deaconescu), un spectacol de dans în care trei femei tinere fac un corp comun cu mamele și bunicile lor, „Reverse Discourse” (coregrafie, concept și performer: Ioana Marchidan), care vorbește despre traume înmagazinate individual și colectiv, „Bad Mamma” (concept și interpretare: Valentina De Piante Niculae), care chestionează identitatea feminină și rolurile femeii, „Magic is a condition that kills people in all kinds of performative hazards” (concept și interpretare: Andreea Novac și István Téglás), un spectacol care vorbește despre colaborare, provocări artistice sau funcția publicului într-un spectacol.

 

Acestora li se adaugă patru producții proprii Caleido prezentate în premieră, care vor fi anunțate în curând, alături de alte detalii și de programul complet al festivalului, pe www.caleido.ro.

 

Parteneri media: Critic Eyez, Cooperativa Urbană, Filme-carti.ro, IqAds, Smark, Liternet, Munteanu Recomandă, Spotmedia, Suplimentul de Cultură, Observator Cultural, The Institute, Urban.roZile și Nopți, Ziarul Metropolis.

 

Caleido face parte din proiectul DIALOG (Diversity in Arts. Learning Opportunities and Growth), finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.

 

Fundația Amfiteatru (fundatia-amfiteatru.ro) dezvoltă programe, proiecte și parteneriate la nivel local, național și internațional, în scopul afirmării resurselor antropice și naturale ale comunităților. Organizația se concentrează pe abordările integrate, cu finalitate socială, pentru a furniza comunităților soluții și sprijin.

 

 

 

Comentarii

Continue Reading

Facebook

Trending