Connect with us

BAZAR

RadarDeMedia.ro recomanda: BLACK SEA ARTS FESTIVAL

Avatar

Published

on

 

Între 19 și 25 mai în București va avea loc prima ediție a BLACK SEA ARTS FESTIVAL, un eveniment organizat de ONG Pământeni cu sprijinul Black Sea Trust for Regional Cooperation – A Project of the German Marshall Fund of the United States, care dorește să construiască poduri între popoarele din jurul Mării Negre prin intermediul artei.

Desfășurat în mai multe spații din București, festivalul va reuni sub aceeași umbrelă artiști din Ucraina, Rusia, Moldova, Armenia, Azerbaijan, Georgia, Turcia, Bulgaria și România prin proiecții de filme artistice și documentare, expoziții de fotografie și de caricatură politică, precum și prin elemente de arhitectură și o instalație de artă.

Deschiderea oficială a festivalului va avea loc joi, 19 mai, de la ora 19:00 la ARCUB (Hanul Gabroveni – Str. Lipscani nr. 84-90) prin vernisajul celor trei expoziții din spațiu: New Normal, Înconjurul Mării Negre și Vagabonzii Mării Negre.

Între 19-25 mai, cei care se simt pământeni sunt invitați să ne viziteze:

EXPOZIȚII FOTO

ARCUB – Hanul Gabroveni, str. Lipscani nr. 84-90 // 20-24 mai // program vizitare 10:00-20:00 cu excepție 21 mai (Noaptea muzeelor) când se pot vizita între 14:00-01:00

  • NEW NORMAL (Can Dagarslani – Turcia și Lena Pogrebnaya – Ucraina) – o expoziție care relevă relația dintre ființa umană și urbanism în două colțuri diferite ale Mării Negre;
  • ÎNCONJURUL MĂRII NEGRE. OAMENI ȘI RITUALURI (Patricia Iftene și Vlad Bâscă) o expoziție axată pe gesturi simbolice și reprezentări ale unui trai colectiv, care vorbesc despre o identitate construită în același spațiu.
  • VAGABONZII MĂRII NEGRE (Denis Strashnyi, Vlad Demchenko, Ulyana Osovska, Patricia Iftene, Misha Maltsev, Eugenia Gritscu) – o minunată poveste în imagini a călătoriei fără resurse financiare a unor tineri de-a lungul Mării Negre: România, Ucraina, Moldova, Bulgaria, Turcia, Georgia.

CINEMA UNION – Str. Ion Câmpineanu nr. 21 // 20-24 mai // *expoziția poate fi vizitată pe durata proiecțiilor cinematografice

  • EL CAMINO DE BALKAN – Gyorgy Kakuk este un jurnalist maghiar de investigație care s-a alăturat refugiaților în 2015, traversând ilegal cele mai importante zone ale crizei, trecând prin Liban, Irak, Turcia și Insulele grecești. O expoziție cu impact emoțional puternic, care surprinde o bucată din istoria care se scrie chiar acum.

EXPOZIȚIE CARICATURĂ

LA SCENA – Calea Călărașilor nr. 55 // 19-25 mai // 14:00-20:00

  • RUSSIA TODAY – o expoziție de caricatură politică prezentată de un artist camuflat, enigma unui copil geniu de 7 ani – Alesha Stupin, un creator din Rusia, cunoscut pentru lucrările patriotice în care celebrează triumful răului asupra binelui.

ARHITECTURĂ

Cismigiu // 27-29 mai

  • BABA YOGA // KIDS CORNER

– un proiect Somedesign, autor Karina Staicova

O căsuță amplasată în Cișmigiu, special concepută pentru a delecta copiii cu un spațiu de joacă out-of-the-box. În toamnă, nouă căsuțe, specifice fiecărei regiuni, vor găzdui proiecții de animație din – România, Moldova, Ucraina, Bulgaria, Rusia, Georgia, Azerbaijan, Armenia și Turcia.


INSTALAȚII DE ARTĂ

Cinemateca Eforie – Str. Eforie nr. 2 // 23-24 mai

*instalația poate fi vizitată pe durata proiecțiilor cinematografice

  • ȘEZĂTOARE CU CÂNTEC – Creată de Elevator Art Group (Karina Staicova, Éva Patkó și Lang Zsolt) împreună cu Mindscape Studio (Dorel Naste și Cristian Iordache), această instalație interactivă readuce în actualitate vechile obiceiuri ale comunităților rurale, care se întâlnesc cu tehnologia prezentului. Șezătoarea cu cântec întărește relațiile dintre indivizi, dar nu lasă tehnologia să împiedice procesul de comunicare. Dimpotrivă, instalația așteaptă ca trecătorii să se așeze comod pe cuburi și să declanșeze sunetele și efectele vizuale. Astfel, comunicarea non-verbală intră într-o nouă dimensiune, iar conversațiile sunt animate de creativitate.


FILM

Cinemateca Eforie – Str. Eforie nr. 2 // 20-24 mai

Vineri 20 mai ROMÂNIA

18:00-18:35 La răsărit de Europa /33’/ – Ovidiu Nahoi – 2015 – doc. – Întâlnire cu un realizator

18:50-20:25 Toto and His Sisters (Proiecție posibilă prin amabilitatea HBO Romania)/94’/- Alexander Nanau – 2015 – doc. – Întâlnire cu un realizator

20:40-23:20 Aferim! /101’/ – Radu Jude – 2015 – art. – Întâlnire cu un realizator

*** Intrarea este liberă – însă veți putea face donații care vor merge către răniții din Colectiv.

 

Sâmbătă 21 mai UCRAINA

16:00-16:40 Marginea Lumii – premieră /40’/ – Cristian Jereghi – 2015 – doc. – Întâlnire cu un realizator

16:55-18:20 Casa mea /83’/ – Jiří Stejskal – 2015 – doc. Cehia

18:35-20:45 Tribul /130’/- Myroslav Slaboshpytskyi – 2014 – art.

21:00-22:00 Dezbatere – Război VS Cultură – moderator: Cătălin Gomboș, organizator VICE

*** Intrarea este liberă – însă veți putea face donații care vor merge către refugiații din Ucraina.

Duminică 22 mai RUSIA

16:00-17:30 Kiev-Moscova – premieră /85’/ – Elena Horyova – 2014 – doc.- Întâlnire cu un realizator

17:45-19:10 Ucide dragonul – premieră /85’/ – Mark Zakharov – 1988 – art. retrospectiva

19:25-20:55 Mântuire – premieră /95’/ – Ivan Vyrypaev – 2015 – art.
21:00-21-35 Young and Gay in Putin’s Russia /32’/ – Vice – 2015 – doc.

Luni 23 mai TURCIA

18:00-18:45 Oameni extraordinari – premiera /45’/ – Orhan Tekeoglu – 2015 – doc.- Întâlnire cu un realizator

19:15-20:55 Sivas – premiera /100’/ – Kaan Mujdeci – 2015 – art.

Marți 24 mai MOLDOVA

18:00-20:15 Lăutarii /135’/ – Emil Loteanu – 1971 – art. retrospectiva

20:30-20:55 Milika /25’/ – Valeriu Jereghi – 2015 – art. – Întâlnire cu un realizator

21:25-23:00 La limita de jos a cerului /80’/- I. Cobileanski – 2013 – art. – Întâlnire cu un realizator


*** în fiecare zi se vor putea face donații pentru refugiați ucranieni și răniții din Colectiv în urnele special amenajate.

—-

FILM

Cinema Union – Str. Ion Câmpineanu nr. 21 // 20-23 mai

Vineri 20 mai BULGARIA

18:00-19:15 Ultimii pirați ai Mării Negre – premieră /61’/ – Svetoslav Stoyanov – 2013 – doc.

19:30-22:05 Viktoria /155’/ – Maya Vitkova -2014 – art. – Întâlnire cu un realizator

 

Sâmbăta 21 mai GEORGIA

16:00-17:10 Nu am trecut granița. Granița a venit peste mine /70’/ – premieră – Toma Chagelshvili – 2015 – doc.

17:15-18:35 Căința/80’/ -Tengiz Abuladze – 1984 – art. retrospectiva

18:50-20:00 Solomon – premieră /70’/ – Zaza Khalvashi – 2015 – art. – Întâlnire cu un realizator

Duminica 22 mai ARMENIA

16:00-16:15 Cum traversezi? – premieră /15’/ – Marine și Sona Kocharyan – 2015 – doc.

16:30-18:00 Tangoul copilăriei noastre – premieră /90’/ – Albert Mkrtchyan -1985 – art. retrospectiva

18:15-20:45 Moskvich My Love – premieră /90’/ – Aram Shahbazyan – 2015 – art.- Întâlnire cu un realizator

Luni 23 mai AZERBAIJAN

18:00-19:00 Omul stepei – premiera /80’/ – Shamil Aliyev – 2012 – art.- Întâlnire cu un realizator

19:15-21:30 Secția de poliție – premiera /120’/ – Ilgar Safat – 2010 – art.- Întâlnire cu un realizator.

Afis - Black Sea Arts Festival

 

 

Comentarii

Muzica

Mario Fresh și Andra lansează piesa „Brațe străine”

Avatar

Published

on

Cea mai hot piesă a verii vine de la doi artiști care împărtășesc o poveste deosebită: Mario Fresh și Andra. Cei doi s-au întâlnit acum 10 ani prima oară, când el participa la Românii au talent, iar Andra îi aplauda și îi spunea să își prețuiască vocea, confirmându-i că are un imens talent. Acum, cei doi colaborează pentru prima oară și lansează o piesă care, fără doar și poate, va ajunge în toate topurile.

„Mă bucur nespus că Andra a acceptat propunerea mea de a colabora pe aceasta piesă. O respect enorm! Este o artistă desăvârșită, o divă a muzicii românești care m-a inspirat și m-a ambiționat mereu!”, a declarat Mario.

„Sunt încântată de piesă, de ritmul incitant și versurile senzuale. Eu și Mario suntem pe aceeași lungime de undă. Aș mărturisi că am avut un sentiment puternic că ne vom reîntâlni atunci când l-am ascultat prima oară!”, a declarat Andra.

Puțini știu că Mario Fresh și Andra au multe lucruri în comun, deși sunt artiști din generații diferite. Amândoi și-au început carierele de la vârste fragede, aproximativ 5 ani, amândoi au câștigat premiul întâi la Cerbul de Aur, Andra în 2005, iar Mario în 2009, versiunea dedicată copiilor. De asemenea, amândoi au avut mentori la început de drum, care i-au încurajat și le-au compus primele piese.

Regizorul, Alex Ceaușu, a transpus în imagini „Brațe străine” cu ajutorul a doi actori care transmit un magnetism intens. Producția piesei este semnată de Andra Records & Cat Music, iar compozitorii sunt: muzică – Șerban Cazan,  Emilian Nechifor, Lucian Nagy, Ioan Cozma, Ana Maria Stancu, Seredinschi Sebastian; versuri: Emilian Nechifor, Ana Maria Stancu, Alexandru Stancu.

Comentarii

Continue Reading

Film

Trilogia Ardelenii continuă sâmbătă la TVR 1 cu „Artista, dolarii şi ardelenii”. Actorul Mircea Diaconu povesteşte întâmplări din culise

Avatar

Published

on

            Sâmbăta, 11 iulie, la TVR 1, ora 21.10, telespectatorii pot urmări a doua comedie-western din Trilogia ardelenilor, filmul Artista, dolarii şi ardelenii (România, 1978) cu o distribuţie de zile mari: Ilarion Ciobanu, Mircea Diaconu, Ovidiu Iuliu Moldovan, Victor Rebengiuc, Rodica Tapalagă, Mircea Albulescu şi Tania Filip. Dar până atunci, intrăm în culise, alături de actorul Mircea Diaconu. Este singurul în viaţă dintre actorii care au jucat rolurile fraţilor transilvăneni Brad, în cele trei producţii româneşti regizate de Dan Piţa şi Mircea Veroiu.

 

Publicul se va amuza vizionând aventurile fraţilor transilvăneni în America anilor 1880. În cel de-al doilea film, Artista, dolarii şi ardelenii, programat week-end-ul acesta la TVR 1, cei trei fraţi Brad – Traian, Romulus şi Ion – îşi continuă aventurile pe pământ american. Traian Brad, fratele cel mai mare, se îndrăgosteşte de o actriţă şi vrea să o ia de nevastă, fără să ştie că aceasta face parte dintr-o bandă de hoţi care jefuiesc trenurile cu care sunt transportaţi bani. Şi cel de-al treilea film al seriei – Pruncul, petrolul şi ardelenii – va putea fi văzut de telespectatorii TVR 1 sâmbătă, pe 18 iulie, de la ora 21.10. Seara de sâmbătă este dedicată de TVR 1 blockbuster-ului românesc.

 

 

Actorul Mircea Diaconu povesteşte cu multă bucurie despre „această joacă din cinematografia română”, cum numeşte el Trilogia ardelenilor, despre „cel mai bun scenarist pe care l-a avut România vreodată” şi ne lasă să pătrundem în culisele unei serii de filme care se bucură în continuare de succes la public.

 

„A fost o joacă, până la urmă, e singurul exemplu de acest tip din cinematografia română. Ne jucam cu toţii ca într-un basm, o poveste frumoasă: un western e, până la urmă, o poveste. Povestea celor trei fraţi în Vestul sălbatic a avut un succes năprasnic şi la vremea aceea şi, absolut miraculos, face şi astăzi, ceea ce ne bucură enorm ! Din păcate, dintre cei trei fraţi, numai eu mai sunt în viaţă…”, îşi începe actorul Mircea Diaconu povestea, provocat la amintiri despre filmările unuia dintre cele mai îndrăgite filme ale cinematografiei româneşti.

 

            „Îmi face o deosebită plăcere să vorbesc despre o perioadă frumoasă şi specială din viaţa noastră, a tuturor. De ce spun a noastră… Proiectul „Ardelenii în Vestul sălbatic” a pornit de la Titus Popovici, de departe cel mai bun scenarist pe care l-a avut România vreodată şi care s-a înconjurat de doi mari regizori, de Dan Piţa şi Mircea Veroiu, de operatori foarte buni şi de o echipă excelentă. Şi iată o poveste care a început în 1977, când s-a făcut prima serie, iar în ’80 s-a încheiat cu al treilea film… Nu e un serial, să înţeleagă lumea exact, în sensul de astăzi, ci sunt trei filme de lung metraj, deci o trilogie de fapt, regizată de doi mari regizori: Dan Piţa, Mircea Veroiu”, explică actorul.

Mircea Diaconu: „Mai erau, poate chiar scrise sau schiţate, încă două poveşti !”

„În vremea aceea, erau gândite aceste trei filme pe care le ştiţi, care s-au făcut, şi mai erau, poate chiar şi scrise sau schiţate, încă două poveşti. Şi anume, ei, cei trei fraţi plecau, se înscriau în legiunea străină, iar în ultimul film întoarcerea acasă, în Poplaca. Din păcate, vremurile s-au stricat în România (oricum, mai rău decât erau stricate…) şi au fost tăiate din bugetele anuale comediile, ceea ce era şi acest film, tocmai ca să rămână spaţiu şi finanţare pentru filme de linie, filmele de ideologie şi de propagandă, (erau anii ’80) şi, prin urmare, nu s-au mai făcut la vremea aceea. Se râdea chiar pe vremea aceea cum că cei trei fraţi au rămas în America şi nu s-au mai întors acasă… ceva de genul acesta…”, dezvăluie în continuare actorul Mircea Diaconu.

 

Filmări în condiţii foarte grele… De fapt, se schimbau călăreţii şi nu caii ! Pistoale de Buftea – vechi, stricate…

„Faptul că ne-am jucat cu toţii, că am făcut cu bucurie filmele acestea, se vede şi astăzi, deşi filmările s-au făcut în condiţii foarte grele. Vă dau doar un exemplu, ca să vă imaginaţi: primul film, dacă vă amintiţi, se termină cu o bătălie mare, într-un cerc, în care noi, cei buni, ne apăram, fiind atacaţi de răi, care erau călare. Trăgeau în noi şi noi în ei şi aşa mai departe. Acea scenă s-a făcut cu 8 cai, ca să vă imaginaţi, deşi parea că e plin de cai, care aleargă, cad, împuşcături ş.a.m.d. Atâţia aveam… De fapt Buftea avea 9 cai la vremea aceea şi în clipa în care călăreţul trecea prin spatele camerei, sărea de pe cal, urca altul şi calul continua să facă cercul acela, aşa încât păreau foarte mulţi. În fapt, se schimbau călăreţii şi nu caii…”, îşi aminteşte actorul Mircea Diaconu, Romi Brad, fratele cel mic în film, care ne împărtăşeşte secrete din culisele filmărilor pentru Trilogia ardelenilor.

„Îmi pare rău! Mi-e frică, pur şi simplu! Fă o probă… Ia, trage tu în creanga aceea…”

„Pistoale de Buftea – vechi, stricate… Vă mai povestesc o singură secvenţă, pe care n-o s-o vedeţi, nu o ştiţi. În ultimul film, e o scenă în care eu mă duc să iau apă de la un izvor. Şi nişte vecini, care nu voiau să mă lase să iau din apa lor, trăgeau cu puşca în mine şi îmi împuşcau găleata, mă speriau şi fugeau. Scena, în real, s-a făcut în felul următor: eram pe câmpul acela cu izvor şi ne pregăteam de filmare şi eu mă uitam după artificier… El era cel care trebuia să monteze în găleata mea, cea în care se trăgea, una-două artificii, ca să explodeze, să o găurească. Şi nu venea niciun artificier. Eu, impacientat: „de ce nu-l chemaţi pe omul ăsta să pună o capsă la găleată ?… Nu”, răspunde Dan Piţa, „pentru că o să tragă, pe viu şi direct, el” şi arată spre un coleg actor, mai mare cu patru ani decât mine. Marcel Roşca se numeşte. Marcel era şi cântăreţ de operă, şi actor… şi care fusese în tinereţe campion la tir – luase argint la tir, la Jocurile Olimpice, deci era un mare trăgător…”

 

„El juca un rol mic, era dintre cei răi, care ne împuşcau, ne atacau pe noi. Şi Marcel Roşca stătea undeva pe iarbă şi se întreba: „Cu ce o să trag?”, că avea nevoie de pistolul ăla, un pistol special, o armă bună, cu care poţi trage la ţintă, cu care, de altfel, el câştigase premiile. Nu, avea în mână un pistol de Buftea – un pistol de Buftea însemnând un pistol de epocă, cine ştie de cu câte războaie în urmă şi spune: „Cu ăsta trag!” Iar eu am zis: „Îmi pare rău! Mi-e frică, pur şi simplu! Fă o probă… Ia, trage tu în creanga aceea” – şi îi arăt înspre o creangă. Stând în fund, Marcel Roşca, mai ceva decât Clint Eastwood în filme, pur şi simplu trage, fără să ochească, fix în creanga aia. Şi în orice frunză, creangă îi spuneam, trăgea în ea stând în fund… trăgea uluitor! Totuşi, în clipa în care s-a filmat, s-a tras cu adevărat în găleata aia, care era la 10 centimetri de piciorul meu. S-a filmat de două sau de trei ori, după care, regizorul a zis „Stop”, am fugit peste deal, că era un deal acolo… Undeva în Dobrogea, pe lângă Munţii Măcin, făceam filmarea. Am fugit peste dealul acela… Aşa e, când filmezi pe coclauri, mănânci aiurea sau mai mult nu mănânci, aveam probleme la stomac. Ei, după această secvenţă, am fugit imediat peste deal şi am devenit un om normal”, mărturiseşte zâmbind actorul.

 

Artista, dolarii şi ardelenii – sâmbătă, 11 iulie, ora 21.10, la TVR 1

Mircea Diaconu spune că are numai amintiri frumoase şi plăcute legate de film, însă umbrite, din păcate, de o realitate destul de tristă: „dintre toţi fraţii am rămas singurul în viaţă, ceilalţi doi s-au dus şi e mare păcat că i-am pierdut! Oameni minunaţi, şi nu numai ei! De câte ori văd filmul ăsta, văd şi îmi aduc aminte de unul, de altul… Să vedeţi cu bine filmele şi să fiţi fericiţi şi mulţumiţi, şi bucuroşi!”, le transmite Mircea Diaconu tuturor celor care vor urmări filmele Trilogiei ardelenilor.

Comentarii

Continue Reading

Film

Filmul de artă continuă în iulie la TVR 2 cu creaţiile marca Claude Chabrol

Avatar

Published

on

            În fiecare duminică seară din iulie, TVR 2 aduce la Filmul de artă producţii semnate de Claude Chabrol, considerat precursorul cinematografiei franceze moderne, omul care a revoluţionat această industrie. Trei dintre aceste filme o au ca protagonistă pe soţia sa din acea perioadă, Stéphane Audran, actriţă reprezentativă pentru „noul val” al cinematografiei europene. În cel de-al patrulea film din serie, o putem vedea pe frumoasa şi sensibila Romy Schneider.

 

Cele patru filme în regia lui Claude Chabrol programate în luna iulie la TVR 2 sunt: Măcelarul (5 iulie), La căderea nopţii (12 iulie), Nunta roşie (19 iulie) şi Inocenţi cu mâini murdare (26 iulie). Chabrol a fost producător, actor, scenarist, scriitor sau regizor de teatru, însă lunga sa carieră, încununată de premii prestigioase, a fost marcată de colaborarea cu Stéphane Audran. 23 dintre cele 54 de filme de lung metraj ale acestuia sunt realizate împreună cu cea care i-a fost soţie.

 

 

Producţia „Le Boucher” (Franţa-Italia, 1970) cu Jean Yanne, Antonio Passalia şi Pascal Ferone în distribuţie, a obţinut mai multe premii importante: Premiul San Sebastian pentru cea mai bună actriţă în anul 1970, Premiul pentru Cel mai bun film european (1971) şi Premiul BAFTA în 1973, când Stéphane Audran a fost încă o dată nominalizată pentru rolul ei.

 

Comentarii

Continue Reading
Advertisement

Facebook

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Trending

google.com, pub-4886972132153269, DIRECT, f08c47fec0942fa0