RAPORT. Cum a evoluat publicitatea indoor în ultimii 10 ani în România

0
1276

În urmă cu 10 ani, în 2004, advertiserii din România descopereau cum un spațiu comun, cunoscut de toată lumea şi, în acelaşi timp, imposibil de ocolit, se transforma într-un canal de comunicare nou şi inovativ. De atunci, publicitatea în lift a crescut exponenţial, ajungând astăzi să facă parte din mixul de media al celor mai mari branduri din piaţa din România.

În 2005, spectrul de indoor alocat “publicității în lift” era împărțit între principalii jucători de indoor din piață de la vremea aceea, Elevate și Brand Management.

“Ideea mi-a venit simplu, când urcam cu liftul din blocul în care locuiam. Mi-am dat seama că citisem instrucțiunile de folosire de atâtea ori că le știam pe de rost. Așa am realizat că am în fața ochilor o reală oportunitate de a revoluționa modul în care comunică brandurile cu consumatorii lor. Am început cu panouri publicitare instalate în lifturile din blocurile de locuințe din București și, un an mai târziu, eram deja prezenți și în alte 25 de orașe din țară”, povestește Tudor Maxim, fondatorul Elevate. “A fost o reală satisfacție când, doi ani mai târziu, Anuarul Mediafax Media & Advertising își restructura conținutul și includea, pentru prima oară, o secțiune dedicată indoor-ului”, completează Tudor Maxim.

Avantajele publicităţii în lift au fost, de-a lungul timpului, subiectul mai multor dezbateri. Studiile au arătat însă că, într-un spațiu închis, de dimensiuni reduse, lipsa stimulilor externi favorizează atât citirea cât și memorarea unui mesaj publicitar. Conform aprecierilor Elevate, companie specializată în publicitatea indoor, avantajele de targetare și filtrare precisă aduse de publicitatea în lift au încurajat unele branduri să revină în spațiile indoor cu mecanisme special adaptate pentru acest canal de comunicare.

La nivel de cifre de afaceri, de-a lungul timpului piața publicității indoor a reflectat contextul economic. În cei 10 ani de activitate, industria a înregistrat un prag maxim în anul 2008, când piața era cotată la aproximativ 10.000.000 euro, conform cifrelor de afaceri ale principalilor jucători din piața de indoor comunicate de Ministerul Finanțelor. La acel moment, aceștia erau: Elevate (publicitate în lift și în clădiri de birouri), Brand Management (mall-uri și rețele de hypermarket-uri), Sugar Media (mall-uri), Oops Media (toalete din cafenele, restaurante și cluburi), Monopoly media (rețea de plasme instalate în hypermarket-uri, centre comerciale și metrou), Indoor Media (campusuri universitare, cinema), Spectacular (metrou).

Criza a privat indoor-ul de marii advertiseri din prima jumătate a deceniului – companiile imobiliare – fapt reflectat și la nivelul încasărilor care, în 2009, au scăzut piața cu aproximativ 35%. Anii ce au urmat au arătat că tendința generală este de inovare, de testare și creativitate. Din 2010, se remarcă o preferință crescută pentru proiecte speciale, precum campaniile de sampling sau brandingul de locații.

Prima mare campanie de publicitate în lift a fost implementată de către Elevate pentru Porsche. Timp de un an, Porsche a comunicat prin intermediul panourilor publicitare instalate în blocurile de locuințe din București și Timișoara. “Clientul Porsche a setat un trend, după această campanie urmând branduri mari precum Orange, Avon, Ciuc sau Raiffeisen. În urma solicitării clienților, am extins conceptul către o altă zonă care oferea acces la aceeași audiență captivă, un alt spațiu în care oamenii își petreceau cea mai mare parte a zilei. În 2006 am lansat Elevate Office, pachetul cu cea mai dinamică dezvoltare din portofoliu. În prezent, rețeaua se bucură de cea mai extinsă prezență la nivel național, oferind acces în clădirile de birouri din București dar și din Iași, Timișoara, Cluj, Constanța, Brașov, Sibiu, Bacău și Ploiești”, adaugă Betty Gherasim, director de vânzări Elevate.

Comentarii