Cinema

RECENZIE | The great Gatsby: Un roller coaster vizual auditiv emotional epopeic

Marele Gatsby, in viziunea regizorului Baz Luhrman, a avut lansarea in acest weekend in Romania, la doar o saptamana distanta de premiera americana.  Si in Bucuresti, la fel ca si in New York, avanpremiera din 16 mai a strans la Baneasa Mall vedete locale, multe dintre ele gatite in costume de epoca gata pregatite, parca, pentru una din petrecerile maiestuoase ale lui Gatsby.

Este, cu siguranta, unul din cele mai asteptate filme ale acestui an, cu premiera preconizata initial pentru decembrie 2012, mutata in iunie 2013 si reprogramata pentru mai 2013. Filmul a meritat asteptarea si decalarea de aproape jumatate de an a lansarii acestuia. Este o punere in scena absolut fenomenala a anilor 20 din New York-ul in care petrecerile erau extravagante, bautura de contrabanda era din ce in ce mai prezenta, cladirile erau din ce in ce mai inalte iar bursa crestea intr-un ritm ametitor. Pe tot acest fundal, jazz-ul imbraca ringurile de dans cu toata energia, libertatea si spontaneitatea sa.

In acest melanj vizual si auditiv avem povestea lui Gatsby (Leonardo DiCaprio) (un baiat dintr-o familie modesta, intrat in secret in afaceri cu alcool si contrabanda, urcat, astfel, foarte rapid pe scara noilor imbogatiti) si a iubirii sale pentru Daisy (Carey Mulligan) (fata de care se indragostise in tinerete, inainte de a fi luat in armata in razboi, maritata intre timp cu unul din bogatii zonei). Povestea ne este istorisita de Nick Carraway (Tobey Maguire) varul lui Daisy, proaspat mutat in New York care are rolul de liant intre Gatsby si Daisy, el fiind cel care le va mijloci intalnirile celor doi.

Istoria, narata din perspectiva lui Nick, este una ce urmareste extrem de atent evolutia relatiei dintre cei doi, de la momentul reintalnirii lui Gatsby si a lui Daisy in casa lui Nick, moment adorabil prin stangaciile si emotiile revederii celor doi fosti iubiti, prin momentul de reinflorire plina de bucurie si caldura a relatiei celor doi si finalul neastepat dramatic.

Toata aceasta poveste de iubire, shakespeariana prin evolutie si deznodamant, este inramata in fundalul petrecerilor luxuriant-fabuloase date de Gatsby la palatul pe care si-l luase foarte aproape de Daisy, petreceri-pretext pentru a o vedea pe Daisy, adevarate epopei vizual-auditiv-scenografic-muzicale fascinante prin forta si energia lor si coplesitoare prin modul in care sunt filmate.

Si daca tot am ajuns la capitolul vizual, trebuie sa ne inclinam (din nou) in fata efervescentei la care suntem supusi, o adevarata dovada de maiestrie cinematografica pe care imaginatia lui Luhrman o arunca in panza artistica impregnandu-ne simturile si facandu-ne parte din fabulosul destin al personajelor. La fel ca si in Romeo si Julieta sau epopeicul Moulin Rouge, regizorul se dovedeste a fi din nou fascinant si surprinzator in modul in care filmeaza cadrele, modul in care accelereaza sau temporizeaza constient imaginile facand din film o noua capodopera.

Iar daca vizualul este atat de atent lucrat, coloana sonora nu se lasa nici ea mai prejos, adunand nume sonore care au recreat auditiv fundalul anilor 20 sau au dat un plus de savoare povestii, potentand-o. Astfel, Beyonce, Andre 3000, Lana del Rey, Will I am, Fergie, Bryan Ferry, Gotye, Jay Z, Kanye West, Florence and the Machines, The XX sunt marile nume care au retusat auditiv jazz ul anilor post-razboi sau au impregnat senzorial povestea de dragoste a celor doi facand-o mai dramatica si mai reala. Dureros de real si tulburator de actuala.

Luhrman a castigat, de departe, pariul pe care si-l pusese cu Scott Fitzgerald. A reusit sa recreeze epoca descrisa aducand-o extrem de mult in actualitate si facand povestea extrem de proaspata. A ramas corect atat fata de textul scriitorului cat si fata de public. A citit, interpretrat si adaptat intr-un mod extrem de provocator vizual-narativ-auditiv povestea originala aducand-o extrem de mult in prezent si facand din ea una din cele mai puternice si creative creatii cinematografice ale acestui an.

Un singur sfat se poate da: mergeti cat mai repede sa vedeti aceasta capodopera! Nu mai pierdeti nicio secunda caci este una din cele mai reusite creatii cinematografice ale lui 2013. Cu siguranta arta filmarii, energia imaginilor, povestea si jocul extrem de puternic al actorilor si coloana sonora vor face ca cele doua ore si jumatate sa fie un adevarat regal de arta de care va veti bucura!