Film

RECENZIE | Live: It’s all about money!

In ultimii ani, in Romania au inceput sa se produca filme care sa rupa de temele ce au marcat cinematografia autohtona din ultimile doua decenii: comunism, greaua mostenire, copiii strazii. Astfel, o generatie noua de regizori si scenaristi a inceput sa atinga si teme care sa extinda zona de confort a cinefilului.

Pe aceasta idee a mers si regizorul Vlad Paunescu care-si semneaza debutul pe o tema grea si actuala: banii si efectul lor in presa si politic. Plecand de la o poveste fictionala care ar putea avea oricand un corespondent in realitate, suntem transportati in lumea Emei (Rodica Lazar), o jurnalista de investigatii de succes a unui show live a carui principala seva este ratingul crescut. Si, ca orice jurnalista aflata in dorinta de afirmare, este dispusa a face lucruri pe care putin jurnalisti si le-ar asuma mergand intotdeauna la fata locului si infiltrandu-se incognito pentru a afla cele mai ascunse parti ale povestilor pe care le cerceteaza. Este un personaj activ, dinamic si dispus sa mearga cu toata energia pana la capat in aflarea adevarului temelor investigate.

In film apare si Iosi(Tudor Chirila) tatal adoptiv ce a smuls-o din mainile unui internat comunist pentru copii abandonati in care isi ducea existenta austera fetita Ema. Este cel care o salveaza din universul rece, gri si dezumanizant al caminului de copii si ii ofera o noua viata sustinand-o uman si material.

Iar de aici incepe sa se nareze rapid istoria Emei ce intra pe firul unei povesti cu energia eoliana, cu parlamentari aparent neinteresati si patroni de presa blocati de mrejele intereselor si obligatiilor politice. Poveste cu capete inalte si la un nivel atat de sus-pus incat, intr-o prima instanta situatia ii scapa de sub control jurnalistei noastre feroce. Nu insa si pana la capat, caci, crescuta in orfelinat a dezvoltat instinctul de lupta atat de mult incat sa se arunce in povestea politica atat de incalcita si sa afle ca pana si persoane foarte apropiate ei sunt implicate in dosarul sensibil si plin de bani.

Filmul este o drama ce are un ritm foarte bun al actiunii, pastrand o energie ce te tine in fata lui pana la scena finala. Are o constructie buna penduland cu imagini din trecutul orfalinatului in care a trait Ema si prezentul plin de sange si nerv. Are o dinamica buna si o calitate excelenta a imaginii.

Ceea ce se remarca pe langa toata structura scenariului, a montarii si filmarii este, insa, interpretarea Rodicai Lazar din rolul principal. Este plina de forta, dinamica si autenticitate si nu are cum sa nu te faca sa iti tii rasuflarea alaturi de ea. Este un rol ce-i vine ca o manusa si de care se achita magistral intrand excelent in pielea jurnalistei de investigatii.

Ca atare, din 15 mai, mergeti la cinema si urmariti acest policier romanesc pentru autenticitatea scenariului (care nu pare deloc departe de ceea ce se intampla in politica si presa actuala), pentru duios-dureroasele imagini din copilaria Emei si pentru interpetarea articulata si in verva a Rodicai Lazar. Cel putin trei motive extrem de serioase pentru a merge de vineri, 15 mai, in cinematografe si a-l vedea.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Evenimente

Gala Premiilor Gopo 2019: Cea mai importantă seară dedicată filmului românesc

Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat cinematografiei din România, va avea loc marți, 19 martie, la Teatrul Național București „Ion Luca Caragiale”. Evenimentul, ajuns la cea de-a XIII-a ediție, va fi transmis în direct de la ora 19.00 pe Film Now, online www.filmnow.ro, premiilegopo.ro și pe pagina de Facebook Premiile Gopo, precum și înregistrat, miercuri, 20 martie, de la ora 24.00, pe Digi 24.

Peste 800 de invitați sunt așteptați pe covorul roșu din centrul capitalei, la gala prezentată, pentru a patra oară consecutiv, de actorul Alexandru Bogdan. Printre cei care vor urca pe scenă pentru a înmâna mult-râvnitele statuete Gopo, create de artistul Adrian Ilfoveanu, se regăsesc actori consacrați precum Tora Vasilescu, Valentin Teodosiu, Emilia Popescu, Carmen Tănase, Tania Filip, Alexandru Bindea, Ileana Popovici, dar și tineri artiști ca regizorii Mona Nicoară, Marius Olteanu, actorii Victoria Răileanu, István Teglaș, Alina Șerban, Judith State, Cristi Balint, Ioana Bugarin, Ștefan Iancu, Adrian Nartea, Alina Nedelea, scriitorul Bogdan Ficeac, sau oameni de televiziune precum Oana Zamfir.

Pe lângă cele mai așteptate trofee ale serii – Cel mai bun film, Cel mai bun regizor – oferit de Banca Transilvania, Cel mai bun actor într-un rol principal – oferit de Mol România, Cea mai bună actriță într-un rol principal – oferit de Aqua Carpatica, Cel mai bun scenariu – oferit de Dacin Sara, sau Premiul pentru Machiaj și Coafură – oferit de MAC Cosmetics România și Premiul pentru Cele mai bune costume – oferit de Cellini, din programul serii nu vor lipsi Premiul pentru Întreaga Carieră – oferit actriței Ileana Stana Ionescu de către Apa Nova București și Premiul pentru Întreaga Activitate – acordat actorului Constantin Dinulescu. Premiul Special îi va fi înmânat maestrului de lumini Ion Nica, colaborator al regizorului care dă numele prestigiosului eveniment, Ion Popescu Gopo.

Premiul Publicului pentru producția autohtonă cu cel mai mare succes la box-office în 2018 va merge către “Moromeții 2” (r. Stere Gulea), film ce a înregistrat un număr record de spectatori în cursul anului trecut.

19 lungmetraje românești lansate în cinematografe în 2018 au fost luate în considerare de juriul din acest an pentru desemnarea nominalizărilor la cea de-a 13-a ediție a Galei Premiilor Gopo.

Filmele cu cele mai multe nominalizări sunt: “Moromeții 2” (14), “Charleston” (13), “Dragoste 1. Câine” (11) , “Pororoca” (10), “Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (6).

Câștigătorii Galei Premiilor Gopo vor fi desemnați de cei peste 600 de membri activi din industria cinematografică. Acest lucru este realizat printr-un sistem de vot asigurat de prestigioasa firmă de audit și consultanță PwC România.

Evenimente

„McQueen“, documentarul despre revoluționarul designer Alexander McQueen, în selecția celei de-a treia ediții a Bucharest Fashion Film Festival

Documentarul McQueen, un portret fascinant al vizionarului designer britanic, și cineconcertul The Inferno Unseen, care îmbină spectaculos muzica electronică cu imagini până acum nevăzute din arhiva celebrului film neterminat al lui Henri-Georges Clouzot, Inferno (1964), sunt primele titluri anunţate în selecţia Bucharest Fashion Film Festival, ce va avea loc între 11 și 14 aprilie, la Cinema Elvire Popesco, Teatrul Odeon, Promenada și Fix | Botanical Bar.

Aflat la a treia ediţie, Bucharest Fashion Film Festival este primul eveniment din România plasat la intersecţia dintre fashion, film și advertising. Festivalul pune bazele unui forum de discuţie despre relaţia dintre film și modă prin proiecţii de scurt și lungmetraje, dezbateri și workshopuri. Programul include secţiunea competiţională, în cadrul căreia sunt premiate cele mai bune filme de modă locale și internaţionale, proiecţii de filme cult cu scenografie și costume spectaculoase și documentare despre personaje marcante din istoria modei. Lor li se adaugă o expoziţie multimedia, ce cuprinde o selecţie curatoriată de fashion films, cine-concertul The Inferno Unseen, precum și o serie de mese rotunde.

Proiectat în premieră în România la Bucharest Fashion Film Festival, documentarul McQueen (2018) oferă o privire personală asupra vieţii și carierei regretatului designer Alexander McQueen. Regizorii Ian Bonhote și Peter Ettedgui îmbină interviuri exclusive cu prietenii apropiaţi și cu familia lui McQueen cu imagini de arhivă (și o coloana sonoră semnată de celebrul Michael Nyman), alcătuind astfel un portret palpitant al unui designer deopotrivă genial și torturat de propriii demoni. „Show-urile mele vorbesc despre sex, droguri și rock’n’roll. Vreau să provoace entuziasm și piele de găină. Vreau atacuri de inimă. Vreau ambulanţe”, spunea Alexander McQueen, iar dovadă stau zecile de prezentări avangardiste pe care le-a orchestrat. În scurta sa carieră, McQueen a colaborat cu Tim Burton și Lady Gaga, a creat costume de scenă pentru David Bowie și a regizat videoclipuri pentru Björk. Documentarul McQueen (2018) este distribuit în România de Atelier de Film în parteneriat cu Argo Art Consulting.

„Documentarul despre regretatul designer Alexander McQueen este fermecător, bântuitor, un must-see“ Rolling Stone

Cine-concertul ediţiei, The Inferno Unseen (2017), pornește de la unul dintre cele mai intrigante proiecte din istoria cinematografiei: The Inferno (1964), filmul neterminat al lui Henri-Georges Clouzot, considerat un maestru al suspansului și rival al lui Hitchcock. Având-o drept protagonistă pe Romy Schneider, filmul urma să spună povestea unei obsesii și a unei gelozii extreme care iau forma unor halucinaţii în care Marcel (Serge Reggiani) o vede pe tânăra sa soţie, Odette (Schneider) în ipostaze seducătoare.

Filmat cu nu mai puţin de 12 camere, atât alb-negru cât și color, The Inferno a constituit pe atunci un proces extravagant, alimentat de ambiţia regizorului de a ridica cinema-ul acelei perioade la rang de artă avangardistă și de a identifica noi modalităţi de exprimare. Așa se explică faptul că materialul original conţine o mare varietate de experimente vizuale, dar și experimente inspirate de arta kinetică și Op Art sau teste de garderobă.

The Inferno Unseen (2017) este o variantă reconstruită de Marketa Uhlirova, cercetătoare și fondatoare a Festivalului Fashion in Film din Londra și de compozitorul de muzică electronică Rollo Smallcombe, alături de colaboratori de la British Film Institute și Monocle. Smallcombe performează live la fiecare proiecţie, în cadrul show-ului Inferno Unseen, care a mai fost prezentat până acum la Barbican Center în Londra, Museum of the Moving Image în New York și Pallazzo Grassi din Veneţia.

Cea de-a treia ediţie a Bucharest Fashion Film Festival continuă tradiţia începută anul trecut, aceea de a organiza o competiţie internaţională de fashion films. Peste 200 de filme de pe piaţa locală și internaţională s-au înscris în 2018, iar 50 dintre ele au intrat în competiţie pentru cele două premii: Cel mai Bun Film și Cea mai bună Producţie Locală. Lor li se adaugă anul acesta și un premiu special pentru inovaţie: Fresh Perspectives.