Iulian Comanescu, cel mai cunoscut analist media din România a explicat pentru RADAR DE MEDIA, într-o serie de discuţii cum a arătat grila de programe a toamnei din peisajul media autohton.
IULIAN COMĂNESCU vorbeşte astăzi despre emisia HD a postului Antena 1, dar şi mutarea anului: Carla’s Dreams în show-ul X Factor.
Faptul că Antena 1 va emite de la sfârşitul lunii în format HD va influenţa cumva asta?
Da, cu siguranță. Sper să le iasă bine, fiindcă emisia HD nu înseamnă numai camere și lanț de emisie HD, ci și o grijă specială pentru toate detaliile din cadru, de la decor la machiaj. Dacă ceva e urât, scorojit, prost luminat în platou, HD-ul se întoarce împotriva televiziunii mai tare decât cețosul și încă omniprezentul în România SD. Dintotdeauna, Antena 1 s-a văzut mai prost decât PRO TV, deci HD-ul era necesar. Televiziunea – sau divertismentul TV – e totuși strălucire.
Nu am studiat răspândirea HD-ului pe alte piețe, dar pun pariu că România e în urmă din acest punct de vedere. Gândiți-vă că orice mobil mai sofisticat poate filma HD. Am făcut astă vară teste cu un iPhone 6, dacă-i pui o lavalieră poți face orice e necesar pentru filmare de teren pentru televiziune, în condiții normale de lumină. Există live-uri HD pe Facebook, chiar de amator, care arată foarte bine. Problema e că la noi majoritatea televiziunilor emit pe echipamente de acum 10 ani, or în 10 ani au avut loc schimbări tehnologice radicale. Televiziunile românești rămân în SD 4/3 ca și cum cineva ar insista să dea filme alb-negru la cinematograf: cine s-ar mai duce? Mai ales că sunt la competiție cu Netflix și cu orice clip contemporan de YouTube, pe care găsești chiar și 4K.
După succesul din industria muzicală a solistului de la Carla’s Dreams, Antena 1 l-a cooptat în echipa show-ului X FACTOR. Cum vezi acest aspect. În audienţe nu s-a văzut o creştere… wow.
Există o ruptură de vârstă între publicul muzicienilor dance-pop-r’n’b-hip-hop din România și publicul de TV. Asta se vede și din faptul că jurații care „prind” sunt dintre cei cu state mai vechi – Delia, Chirilă, Bittman, Bănică, Brenciu. Majoritatea au prins explozia dance de la sfârșitul anilor ‘90, dacă nu cumva sunt chiar optzeciști, ca Bittman, ceea ce se asortează cu vârsta publicului de TV. Azi, există oameni care rup YouTube-ul, ca Ruby sau Alex Velea, dar nu au roluri dominante pe TV. Acestea fiind zise, a investi în ei – sau în Carla’s Dreams – e totuși o mutare inteligentă pentru o televiziune, fiindcă cumva tinzi să îți întinerești targetul, chiar dacă performanțele de rating nu sunt „wow”. Ar fi nevoie de mai mult sânge proaspăt în jurii și nu numai. Și nu e vorba numai de vârstă.
S-a văzut ce-a făcut PRO TV cu Chirilă, un outsider, în locul lui Brenciu, la Vocea României, după ce Brenciu venise și el de niciunde, nu mai era de ani de zile pe post, și se impusese. Asta în situația în care PRO-ul avea acea lume închisă în care vedetele erau mutate de la un format la altul, creând un soi de impresie de consangvinitate TV. Lângă deja eternii Cabral și Bobonete ar trebui așezați și nou-veniți cărora să li se dea o șansă. PRO TV a făcut asta cu Dragoș Bucurenci, care a decontat nemeritat o mare parte din eșecul Supraviețuitorul. Prezentatorul e mai puțin important în formatele de acest gen, nu le poate ridica sau îngropa ca un realizator de late night show. Dar, sigur, publicul neavizat tinde să pună orice greșeală pe seama prezentatorului.
Foto Montaj: RADAR DE MEDIA
RETROSPECTIVA MEDIA – Iulian Comănescu, despre producţiile PRO TV: Visuri la Cheie, Vocea României, Jocuri de Celebritate sau Las Fierbinţi!
RETROSPECTIVA MEDIA – Iulian Comănescu, despre reality show-ul Supravieţuitorul de la PRO TV!