Spread the love

Întrunit în ședința publică din data de 03.06.2025, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcția Control și Direcția Monitorizare și a decis să aplice următoarele sancțiuni:

– amendă de 20.000 de lei postului România TV, pentru nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 și ale art. 40 alin. (1), (2) și art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual. S-au avut în vedere emisiunile „România în 60 de minute” (29.04.2025), „Știrile România TV” (04.05.2025, ora 23:00), „Știrile România TV” de la ora 10:00 și „Punctul culminant” difuzate în data de 06.05.2025. Printre titlurile afișate s-au regăsit „Genți cu bani în teritoriu pentru a controla votul”; „Grindeanu (PSD), Tudose (PSD) și Hubert (PNL), în vizor”;

– somație publică postului Hora TV, deoarece la difuzarea ediției din 29.03.2025 a emisiunii „Bună dimineața lume” nu au fost respectate prevederile art. 36 alin. (2) din Legea audiovizualului, potrivit cărora ferestrele dedicate transmisiei teleshoppingului „trebuie să fie clar delimitate şi identificate prin semnale optice şi acustice corespunzătoare”;

– somație publică postului Nașul TV pentru edițiile din 03 și 04.03.2025 ale emisiunii „Să vorbim despre tine”, în cadrul cărora nu au fost respectate dispozițiile art. 64 alin. (1) lit. a) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, potrivit cărora: „În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii:  a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii”. Printre titluri afișate s-au regăsit „Toate planurile secrete ale războiului” (03.03.2025), „Ursula ne vrea în război cu Rusia!” (04.03.2025), iar printre afirmațiile din emisiuni: „Radu Moraru: Eu ce spuneam, Gabriela este că dacă nu prevenim treaba asta, după ce se dă legea marțială, după ce Ciolacu a trecut legea cu rechiziția și confiscă tot și pregătește România de război, nu mai ai ce să faci. Da, vor fi împușcate, vor fi împușcate mii de mame” (03.03.2025).

În aceeași ședință, CNA a hotărât să emită decizii privind ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal pentru materiale audiovizuale identificate pe platforma Facebook, conturile:

– Priciu Nicolae Priciu,pentru postarea careconstă într-o imagine cu George Simion și Călin Georgescu peste care sunt suprapuse textele: VOTĂM GEORGE SIMION”  și „George Simion este singurul politician care dacă va ajunge președinte, va zdrobi toate leprele ostile democrației, toți tiranii care merită <jupuiți de vii>”. Postarea încalcă prevederile art. 40 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului;

– Andrei Both Andrei – pentru un Reels de 41 de secunde ilustrat cu melodia „Cu omul prost să nu te pui”; texte afișate: „Mucușor”, „Repost să vadă toată țara, Cine se vrea președinte!„. Postarea încalcă prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului.

De asemenea, Consiliul a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare de televiziune aferente campaniilor de promovare pentru:

– Tibanol – Spotul TIBANOL, SPITAL, CATENA, cu o durată de 30 de secunde, nu respectă prevederile art. 93 alin. (1) și nici ale art. 120 alin. (2) și (3) din Codul audiovizualului (monitorizare: perioada 03-09.02.2025);

– Doppel herz Omega 3 / Doppelherz Omega-3 1000 mg – pentru sănătatea inimii tale! – Spotul DOPPEL HERZ AKTIV, OMEGA 3 EXTRA 1000, BOWLING – 20 SEC, încalcă dispozițiile art. 120 alin. (1) și (3) din Codul audiovizualului (monitorizare: perioada 17-23.02.2025);

– Caprin – Spotul CAPRIN, NATURA, SITE – 30 SEC, nu respectă prevederile art. 93 alin. (1) din Cod (monitorizare: perioada 27.01-02.02.2025).

În aceeași ședință, Consiliul a aprobat solicitarea societățiiINFO SIBIU CISNĂDIE SRL de acordare a licenței audiovizuale pentru difuzarea prin rețele de comunicații electronice a serviciului de programe Info Sibiu Cisnădie din Cisnădie, jud. Sibiu.

Serviciul Comunicare și Relații Publice

Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire:

Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002

Art. 3 – (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.

Art. 36 – (1) Ferestrele dedicate transmisiei teleshoppingului de către un serviciu de programe care nu este dedicat exclusiv teleshoppingului trebuie să aibă o durată neîntreruptă de minimum 15 minute. (2) Acestea trebuie să fie clar delimitate şi identificate prin semnale optice şi acustice corespunzătoare.

Art. 40 – (1) Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii aflaţi în jurisdicţia României nu trebuie să conţină: a) incitări la violenţă sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe considerente precum sex, rasă, culoare, origine etnică sau socială, caracteristici genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau de altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere, dizabilităţi, vârstă, orientare sexuală sau boală cronică contagioasă ori necontagioasă;

Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual

 Art. 40 – (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.

Art. 93 – (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 120 – (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi. (2) În publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006. (3) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.