Connect with us

A-Z NEWS

SPECIAL GUEST. Mihail Neamțu: Reacția la blasfemie. România versus Franța. ”În România se poate înjura și se poate minți, într-un climat de indiferență și toleranță”

Published

on

Mihail Neamțu  este teolog, eseist și membru fondator și președinte al Partidului Noua Republică. Are un Doctorat în teologie la King’s College London – Universitatea din Londra, cu o teză despre „The Nicene Christ and Desert Eschatology” (2008). Politicianul este totodată un participant activ la dezbaterea românească despre cultură, politică, valori și societate. Acesta pledează pentru restrângerea puterii economice și legislative a statului și pentru relansarea educației private.

Mihail Neamțu ne împărtășește astăzi, ca special guest, opinia sa legată de atacurile armate care au avut loc în Franța săptămâna trecută.

”Să ne amintim. Acum zece ani, în iarna anului 2005, în chiar Postul Crăciunului, Alina Mungiu a acceptat dramatizarea unei piese de teatru intitulată `Evangheliştii`.

Intriga poveştii este banală: însetat de putere, Pavel din Tarsus îi cere unui filozof levantin (Cherintos) să compună istoria profetului Isus, în jurul căreia şi-ar putea constitui propria sectă religioasă.

Într-una dintre secvenţele piesei dramatice apare tânăra Elena, gata să-i ofere învăţătorului Isus un sărut lasciv, „omenesc, prea omenesc.”

Iată ce o întreabă Cherintos pe-o prostituată: „Ai simţit natura divină din mădularul lui dumnezeiesc?” Jocul acestei scene are loc în timpul proiecţiei unor imagini erotice semnate de controversatul fotograf Jan Saudek.

Mai târziu, Pavel intră în conflict cu Isus şi, înfuriat de eşecul manipulărilor sale ideologice, îl ucide pe profetul din Nazaret. Despre Maica Domnului, un personaj al piesei spune: „Din câte am auzit, a fost o târfă!”…

Așa cum observa profesorul Adrian Papahagi, piesa doamnei Mungiu pleacă de la „ceea ce preocupă cel mai mult lumea noastră deicidă: sexul şi puterea.”

Scriitoarea a reciclat câteva din temele gnostice ale literaturii Antichităţii târzii, reabilitate beletristic și cinematografic pe tot parcursul secolului XX. De la Nikos Kazantzakis şi Martin Scorsese (care tematizează Ultima ispită a lui Hristos, în relaţia pur imaginară cu Maria Magdalena) până la mai puţin spectaculosul Dan Brown (Codul lui Da Vinci), apare tema îndrăgostirii Logosului divin (abandonat de Tatăl pe Cruce) de-o ipostază cosmică sau terestră a feminităţii (Sophia).

Scriitura Alinei Mungiu n-are umor și, ca atare, nu poate fi comparată cu producțiile caricaturiștilor francezi sau danezi.

Advertisement

E greu să vezi registrul comic din „Evangheliștii” care-l potretizează pe apostolul Pavel drept criminal și pe „învăţătorul din Nazaret” ca pe-un trist amant, iubit de-o ficțională Elena.

Mai mult, regizorul care-a pus în scenă piesa doamnei Mungiu s-a făcut remarcat ulterior (în 2008) pentru piesa „Hai sa facem sex” (autor: Valentin Krasnogorov).

Sugestia unui act sexual între Maria Magdalena și Isus apre în contextul reiterării scenei spălării picioarelor. Iată deci o scriere fără haz, dar premiată de UNITER în 1993.

Nimeni n-a declarat „stare de necesitate” după apariția acestui text mediocru sub raport stilistic și nul ca valoare literară. Nimeni n-a auzit, slavă Domnului, pronunțată vreo chemare la jihad. Nimeni n-a vandalizat Teatrul „Ateneu” din Tătăraşi (Iaşi). Nimeni n-a ars cărţile autoarei.

Din acest motiv, putem spune că-n România dreptul la liberă exprimare a rămas neatins.

În Occident, lucrurile stau altfel. Acolo, mulți asistă neputincios la uciderea artiştilor – cum a fost cazul regizorului Theo van Gogh (1957-2004) – sau a caricaturiștilor de la Charlie Hebdo.

O fatwa aclamată de zeci de mii de clerici şi agitatori islamici l-a făcut pe Salman Rushdie să ceară protecție militară din 1988 încoace.

S-a spus despre creștinii ortodocși din România, despre pupătorii de moaște și băutorii de aghiazmă, că sunt „niște țărani”, „fundamentaliști” sau „retrograzi”.

Nu cred că-i așa. O probă o constituie reacția la blasfemia produsă și celebrată acum câțiva ani de Alina Mungiu-Pippidi. În pofida grosolăniilor violente imaginate de această scriitoare la adresa lui Isus Hristos și-a apostolului Pavel, nimeni și nimic nu i-a periclitat dreptul de-a scrie.

E proba faptului că-n România se poate înjura, se poate batjocori și se poate minți, într-un climat de indiferență și toleranță.”

Advertisement

Noua Republică te invită să dai viață istoriei este un eveniment susținut de Mihail Neamțu, care va avea loc joi, 15 ianuarie, începând cu orele 19:00, în Zeppelin Pub.

Pe Mihail Neamțu îl puteți urmări pe www.contributors.rowww.nouarepublica.ro, www.facebook.com/mihailgeorgeneamtu.

 CITEȘTE ȘI:


Comentarii

comments

Powered by Facebook Comments

Reclame
Advertisement
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.




MOTOR CAUTARE GOOGLE

ADVERTORIALE

www.creditrapid.ro

motocultor

pentru sufletul tau

Facebook

Advertisement
Advertisement

IN Trending