Connect with us

LIFE STYLE

Tempura, metoda de prăjire în aluat a unor preparate crocante și delicioase

Published

on

Reclame

Cu siguranță ai gustat sau chiar ai gătit legume, bucăți de carne sau fructe de mare în crustă crocantă de aluat, prăjite în ulei și te-ai bucurat, nu o dată, de bogăția gustului și de textura aparte a alimentelor. Metoda de preparare este ceea ce bucătarii profesioniști numesc tempura, un cuvânt cu o istorie pe cât de inedită, pe atât de interesantă din perspectiva schimburilor culturale și al contactelor între obiceiurile diferitelor popoare. Aluatul tempura se obține din ouă, făină specială și apă, după o tehnică datorită căreia crusta va rămâne crocantă, iar cantitatea de ulei absorbită se va reduce. În bucătăria românească se prepară multe alimente pane, într-un aluat cu o rețetă similară, și îți va fi ușor să obții aperitive delicioase, legume, creveți sau pui tempura ca la carte, dacă ții cont de câteva recomandări simple, prezentate în acest articol.

Cu siguranță ai gustat sau chiar ai gătit legume, bucăți de carne sau fructe de mare în crustă crocantă de aluat, prăjite în ulei și te-ai bucurat, nu o dată, de bogăția gustului și de textura aparte a alimentelor. Metoda de preparare este ceea ce bucătarii profesioniști numesc tempura, un cuvânt cu o istorie pe cât de inedită, pe atât de interesantă din perspectiva schimburilor culturale și al contactelor între obiceiurile diferitelor popoare. Aluatul tempura se obține din ouă, făină specială și apă, după o tehnică datorită căreia crusta va rămâne crocantă, iar cantitatea de ulei absorbită se va reduce. În bucătăria românească se prepară multe alimente pane, într-un aluat cu o rețetă similară, și îți va fi ușor să obții aperitive delicioase, legume, creveți sau pui tempura ca la carte, dacă ții cont de câteva recomandări simple, prezentate în acest articol.

Care este originea preparatelor tempura?

Ceea de japonezii au perfecționat și numesc tempura este, de fapt, o invenție europeană. Ajunși printr-o eroare de navigație sau nevoiți să acosteze din pricina vremii neprielnice pentru navigație, în Japonia, în loc de China, un grup de portughezi i-au impresionat pe localnici cu un preparat simplu și delicios, peixinhos da horta: păstăi de fasole prăjite, date în prealabil printr-un amestec de făină, ouă și apă. Delicatesa rezultată era, de fapt, un mod de a înlocui carnea cu preparate vegetale, în timpul postului, ad tempora cuaresme, în latină, expresie din care japonezii au reținut doar cuvântul tempora, devenit tempura.

Atât de mult le-a plăcut asiaticilor ideea, încât au perfecționat-o la rang de artă și au dezvoltat unul dintre cele mai savuroase preparate de bază din bucătăria japoneză.  

Cum se prepară amestecul pentru tempura?

La trecerea de pe târâm european pe cel asiatic, reteța s-a adaptat puțin la ingredientele locale. Făina de grâu folosită inițial la preparare s-a îmbogățit prin adăugarea în compoziția sa a făinii de orez, a amidonului și a unor condimente menite să desăvârșească amestecul. Făina pentru tempura are un conținut mai redus de gluten, care face ca aluatul să fie mai ușor, mai pufos, iar după prăjire să aibă o consistență crocantă perfectă. Poți cumpăra făină pentru tempura online de pe AsianFood.ro, pe care să o folosești numai pentru acest tip de preparat. 

Dacă vrei să ții post sau să elimini temporar sau definitiv din dietă alimentele de origine animală, poți pregăti amestecul pentru tempura fără ouă. Este esențial să folosești însă făină pentru tempura și te vei bucura de legume delicioase pregătite după această metodă, dovlecei, cartofi dulci, conopidă, broccoli, vinete și chiar feliuțe dulci și aromate de banane.

Un aspect deosebit de important în pregătirea aluatului pentru tempura este folosirea apei foarte reci. De fapt, ar fi indicat ca toate ingredientele să fie reci, însă se poate apela cu succes la câteva cuburi de gheață în apă, lăsate să se topească acolo. La tempura se folosesc cantități fixe și proporții aproximativ egale de ingrediente. Astfel, pentru 100 ml de apă, se folosesc 1 ou și 100 grame de făină pentru tempura. Se omogenizează bine oul cu apa, apoi se adaugă făina, amestecând ușor, pentru a nu activa prea mult glutenul, proces care ar face aluatul prea dens și nu la fel de pufos și crocant cât ar trebui [1]. Nu te strădui să elimini toate cocoloașele, ele nu se vor simți ca atare la prăjit.

prajire-temopura.png

Câteva sfaturi privind prăjirea

Pentru aderența amestecului pe legume, creveți sau bucățile de pui, acestea se trec mai întâi prin amidon, apoi se cufundă în aluat, se lasă deasupra vasului să se scurgă de excesul de lichid, apoi se pun în uleiul bine încins. Se prăjesc câte 2 minute pe ambele părți, până capătă o crustă aurie. În vasul în care se prăjesc, nu vor fi mai mult de două-trei bucăți. Nu trebuie înghesuite, deoarece astfel se reduce temperatura uleiului din tigaie, iar rezultatul va fi o crustă mai moale și mai mult ulei absorbit de preparat.

Temperatura uleiului se menține constantă, iar focul este mediu spre mare în timpul prăjirii. Se folosește o tigaie adâncă, astfel încât uleiul să cuprindă cât mai bine bucățile prăjite. Se scot pe prosoape de bucătărie absorbante pentru a lăsa excesul de ulei.

creveti.png

Creveții, primul preparat japonez cu tempura

Bucătăria a devenit în prezent o artă fără granițe și azi, multe preparate tradiționale din gastronomia unor popoare au fost îmbrățișate cu succes pe tot mapamondul. Creveții tempura sunt o alegere deosebit de apreciată în meniurile unor restaurante din Europa și pot fi consumați ca aperitiv, fel principal sau gustare în bufet suedez [2]. 

Pentru 10 bucăți de creveți uriași, pe care îi găsești la supermarket cu eticheta de Black Tiger sau Jumbo, ai nevoie de un amestec pentru tempura făcut din 2 ouă, 200 ml de apă foarte rece și 200 grame de făină pentru tempura. Îți mai trebuie 2 linguri de amidon din porumb sau din cartofi pentru a tăvăli creveții înainte de a-i cufunda în amestecul liant. Creveții se curăță, se spală cu apă sărată pentru a le îndepărta mirosul specific, li se taie vârful cozii pentru a nu rămâne apă acolo, apoi se tamponează cu un prosop de hârtie pentru a absorbi apa. Se prăjesc timp de 2 minute în ulei încins și abundent. Nu se lasă mai mult, deoarece se vor întări.

Feluri simple de preparate tempura

Poate că nu ai întotdeauna la îndemână și nu toată lumea de la masă apreciază creveții, însă cu siguranță oricine va adora preparatele tempura din legume sau piept de pui. Le poți prepara indiferent de anotimp, cu legume de sezon, cu ouă sau fără ou, în timpul postului. Dintr-un kilogram de făină tempura poți pregăti aperitive sau feluri principale crocante, de aproximativ șase ori. În blogul celor de la AsianFood.ro poți găsi rețete și utilizări la care nici nu te-ai fi gândit pentru metoda tempura. 

Uimește-ți partenerul cu un festin al gustului și o masă delicioasă cu două porții de pui tempura, pregătit din 230 de grame de piept de pui, tăiat în bucăți de 2 cm lățime și 6-8 cm lungime, bătute pentru un plus de frăgezime și aplatizare. Carnea se asezonează cu sare, piper proaspăt măcinat, un cățel de usturoi și rădăcină de ghimbir date pe răzătoare. Ai nevoie de un amestec pentru tempura din 100 ml apă rece, un ou și 100 de grame de făină pentru tempura. Se prăjesc bucățile câte 2 minute pe ambele părți, până se rumenesc și devin crocante, apoi se scot pe un prosop de hârtie. Aroma inconfundabilă merge de minune cu o salată verde, o salată de varză sau cu o salată de rădăcinoase, morcov, țelină, pătrunjel.

Poți pregăti în tempura legume precum dovlecei, conopidă, broccoli, ardei gras, cartof dulce, fasole păstăi, vinete. Ciupercile mai pot fi pregătite astfel. Un platou de senzație se obține combinând mai multe legume. Va fi cu siguranță un festin al gusturilor. Cine a gustat banalele legume pregătite în amestec tempura a rămas încântat de schimbarea uriașă de gust, menită a satisface și pe cei mai mofturoși degustători. Cu un sos potrivit, obții rapid și simplu o masă delicioasă, din ingrediente accesibile. 

sos-tempura.png

Ce sos se recomandă pentru preparatele tempura? 

Cel mai potrivit sos pentru preparatele tempura vine tot de la japonezi, care îl numesc tentsuyu. În acest sos se cufundă bucățelele de tempura înainte de a fi consumate. Le dă gustul desăvârșit de umami și vine cu o savoare dulce, sărată și caramelizată, dată de ingredientele din compoziție [3]. 

Ai nevoie de o cană de fiertură de carne de vită sau, pentru gustul autentic japonez de tentsuyu, de o linguriță de pudră dashi, comercializat ca atare, sub această denumire și ¾ dintr-o cană cu apă, două lingurițe de mirin, un vin de orez folosit la gătit, de asemenea disponibil pe piață în supermarketuri sau magazinele de condimente asiatice, o linguriță și jumătate de oțet de orez, 2 lingurițe de sos de soia și 2 lingurițe de zahăr. Se fierb împreună până dau în clocot, iar zahărul se dizolvă total. Se lasă să se răcească înainte de a fi consumat. 

Cât de sănătos este tempura ca fel de mâncare?

Chiar dacă prăjirea nu este în general considerată o metodă sănătoasă de gătit, tempura este o excepție. Aluatul folosit pentru tempura este ușor și aerisit și nu absoarbe mult ulei. Aceasta înseamnă că tempura are un conținut relativ scăzut de calorii și grăsimi în comparație cu alte alimente prăjite [4]. 100 de grame de creveți tempura conțin aproximativ 145 de calorii, în timp ce pieptul de pui pregătit astfel (100 g) are în jur de 200 de calorii [5], în funcție și de alte condimente și ingredientele adăugate.

În plus, legumele și fructele de mare folosite în tempura sunt și ele sănătoase. Fructele de mare sunt o sursă excelentă de proteine, acizi grași omega-3 și minerale precum fier și zinc. Legumele sunt pline de vitamine, minerale și fibre [6]. Deci, per ansamblu, deși prăjit, tempura este un fel de mâncare japonez destul de sănătos, de care te poți bucura ușor, chiar la tine acasă, cu doar câteva ingrediente de bază, respectând sfaturile din acest articol.

Surse:

[1] How to Make the Best Tempura 天ぷら • Just One Cookbook 

[2] Crispy Shrimp Tempura Recipe 

Advertisement

[3] Tempura Sauce with 4 Ingredients | Tentsuyu dipping sauce 

[4] What Are The Top 5 Healthiest Japanese Foods? 

[5] Calories in Chicken Tempura – 1 piece from Nutritionix 

[6] Tempura: O călătorie culinară în inima bucătăriei Japoneze

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ADVERTORIALE


www.creditrapid.ro

SEO

pentru sufletul tau

Advertisement

Facebook

Advertisement
Advertisement

IN Trending