Connect with us

Film

This is the End: psihoza sfârșitului, în secțiunea tematică la TIFF 2013

Avatar

Published

on

Psihoza sfârșitului lumii, care a însoțit anul 2012, a inspirat secțiunea tematică de anul acesta a Festivalului Internațional de Film Transilvania (31 mai – 9 iunie, Cluj-Napoca), numită This is the End/ Acesta e sfârșitul. Cele 12 filme, care concurează pentru Premiul FIPRESCI, vorbesc pe tonuri diferite despre apocalipse globale sau personale.

„Bătrânețe, moarte, relații aflate pe ultima sută de metri, molime, lumi date peste cap sau care dispar. Voit sau nu, toată tevatura cu sfârșitul lumii din 2012 s-a tradus în diverse obsesii în filmele ultimilor ani, traversate de certitudinea că ceva sau cineva ajunge la capăt de drum. E un filon terminal care merge de la Melancholia lui Lars von Trier până la Amour al lui Michael Haneke, de la apocalipsa globală la cea personală. Asta își propune să exploreze secțiunea tematică This is the End”, spune directorul artistic al TIFF, Mihai Chirilov. „În mod evident, nu e o secțiune foarte optimistă, dar există și filme care vorbesc despre sfârșit pe un ton mai puțin sumbru”.

O combinație de comedie morbidă și sci-fi metafizic, în tradiția lui Stalker, de Andrei Tarkovski, Me Too  (r. Alexei Balabanov) trimite mai multe personaje, toate jucate de actori non-profesioniști, într-un bizar „turn al fericirii”, de unde nu mai există întoarcere. Filmul a fost proiectat în secțiunea Orizzonti, la Festivalul de la Veneția. Din competiția de la Veneția vine și La cinquième saison (r. Peter Brosens și Jessica Woodworth, prezenți anterior în competiția TIFF-ului cu Altiplano), despre o misterioasă calamitate naturală care dă peste cap viața tuturor, undeva în Munții Ardeni: primăvara refuză să mai vină. Apocalipsa se apropie și în El Limpiador (r. Adrian Saba), când o molimă ciudată și devastatoare cuprinde Lima.

Cu gândul la sfârșit conduc o bătrână pe ultimul drum, mai lung decât le stă în puteri, sătenii din Panihida (r. Ana Felicia Scutelnicu), un hibrid de ficțiune și documentar despre ritualurile de înmormântare dintr-un sat basarabean. Decisivă este și călătoria dură a celor cinci tineri evadați din închisoare din Los Salvajes (r. Alejandro Fadel), film selecționat în Semaine de la Critique, a Festivalului de la Cannes. Fără resurse și fără repere, cei cinci se întorc unii împotriva celorlalți.

Despre durerea morții și puterea imaginației, capabilă să-i mențină în viață pe cei dragi, vorbește prin trei povești diferite Living/ Zhit (r. Vasili Sigarev), un film cu tușe suprarealiste și metafizice proiectat la Rotterdam și premiat de critică la Festivalul Filmului Central și Est-European goEast.

O turbulentă poveste de dragoste trăiește tânărul din Hors les murs (r. David Lambert), care se aruncă cu capul înainte într-o fragilizantă relație de dependență, iar un cuplu  căsătorit se destramă încet în Lifelong (r. Asli Ozge), o radiografie clinică a unei separări, într-un decor elegant și atent ales, într-un Istanbul atipic filmat. Un eseu fascinant despre moarte, văzută prin ochii unor adolescenți care rătăcesc împreună printr-o pădure, Leones (r. Jazmín López) amintește deopotrivă de Terrence Malick și Gaspar Noé. Pasionant este și thailandezul 36 (r. Nawapol Thamrongrattanarit), un film experimental despre sfârșitul memoriei, distins cu trofeul Festivalului Internațional de Film de la Pusan.

În selecția de 12 titluri intră și două documentare: Forget Me Not (r. David Sieveking), un film cu un subiect dramatic, dar plin de candoare și umor, despre mama regizorului, bolnavă de Alzheimer, care moare încet și se decuplează de restul lumii, și The Last Black Sea Pirates (r. Svetoslav Stoyanov), povestea dispariției unei lumi romantice, cea a piraților de Marea Neagră.

Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR).

El Limpiador

Comentarii

Film

Dame Helen Mirren este „The Queen” în filmul de vineri, la TVR 1

Avatar

Published

on

            Vineri, 25 septembrie, ora 21:10, la TVR 1, o vedem pe actriţa britanică Helen Mirren în rolul Reginei Elizabeth II, în filmul „Regina” (The Queen, 2006), rol care i-a adus primul Oscar din carieră şi Globul de Aur pentru cea mai bună actriţă, precum şi multe alte premii.

 

La cei 75 de ani ai săi, Helen Mirren rămâne regina actoriei. Helen Mirren a fost numită în 2003, Dame Commander al Ordinului Imperiului Britanic pentru aportul său în domeniul cinematografiei şi teatrului. Deşi a mărturisit că nu a fost neapărat educată în spirit monarhist, actriţa a purtat numeroase coroane de-a lungul carierei sale.

Este singura actriţă care a jucat atât rolul Reginei Elizabeth I (în Elizabeth I, 2005), cât şi pe cel al Reginei Elizabeth II (The Queen, 2006), dar a interpretat roluri de regină în nu mai puţin de şase filme: The Queen (2006), Elizabeth I (2005), The Prince of Egypt (1998), The Snow Queen (1995), The Madness of King George (1994) şi Caligula (1979). Pentru cele două producţii în care le portretizează pe Elizabeth I şi Elizabeth II, a primit nu mai puţin de 29 de premii importante, precum şi alte trei nominalizări.

 

„Nu am plâns când am primit premiul Oscar pe scenă, dar am plâns când am fost aplaudată de cei care ajutau la căratul bagajelor pe Aeroportul Heathrow. Aveam Oscarul în geantă, aşa că l-am scos să îl arăt…”, povesteşte actriţa pe care o vom vedea vineri, 25 septembrie, de la ora 21:10, pe TVR 1 în rolul Reginei Elizabeth, chiar în multipremiata producţie The Queen (Regatul Unit, SUA, Franţa, 2006) regizată de Stephen Frears.

Englezoaica Helen Mirren se numără printre puţinele actriţe care au fost recompensate de-a lungul carierei cu premii Oscar, BAFTA, Critics’ Choice Award, Golden Globes şi SAG Award. De asemenea, Helen Mirren este una dintre cele trei actriţe (pe lângă Sigourney Weaver şi Joan Plowright) care au obţinut două Globuri de Aur în acelaşi an, în cazul său, pentru cele două roluri de regină. Şi tot Helen Mirren deţine tripla coroană a actoriei, actriţa fiind câştigătoare a premiilor Oscar, Emmy şi Tony.

 

„Cam aşa se văd lucrurile din afară. Succesul meu a venit încet, dar constant. Am muncit în fiecare an de când am început să joc şi am câştigat numeroase premii înainte să iau Oscarul pentru Regina – The Queen. Poate pentru că nu am fost niciodată interesată de marile producţii hollywoodiene şi am jucat doar în câteva în ultima vreme…”, spune Helen Mirren.

„Am nişte copii fabuloşi în familie şi am o familie!”

            Actriţa nu regretă că nu are copii: „Am nişte copii fabuloşi în familie şi am o familie!” Ba chiar se declară fericită că a avut şi are parte de libertate, pe care o iubeşte mai mult. A jurat că nu se va mai căsători niciodată, dar regizorul şi producătorul de film Taylor Hackford i-a schimbat părerea şi a convins-o, astfel că englezoaica a acceptat şi, din 1997 încoace sunt căsătoriţi şi fericiţi, locuind atât în Los Angeles cât şi în Londra.

„Motivul pentru care sunt cu Taylor după toţi aceşti ani, este acela că mă sprijină mereu în munca mea, este mândru de mine şi alături de mine, chiar dacă nu întotdeauna iese totul perfect. Dacă nu întotdeauna obţin succesul, el îmi spune: „F***’em, darling! Tu ai fost extraordinară, iar eu cred la fel”, mai adaugă Helen.

Lista premiilor câştigate de actriţa Helen Mirren cu filmul „The Queen”:

  • Premiul Oscar 2007 pentru cea mai bună actriţă, plus alte 5 nominalizări, inclusiv pentru cel mai bun film;
  • Premiile Globul de Aur 2007 pentru cea mai bună actriţă şi cel mai bun scenariu (Peter Morgan);
  • Premiile BAFTA 2007 pentru cea mai bună actriţă şi cel mai bun film;
  • Premiul pentru cea mai bună actriţă, premiul FIPRESCI şi premiul pentru scenariu la Festivalul de Film de la Veneţia 2006.

 

Comentarii

Continue Reading

Film

Anghel Damian este Cel Mai Bun Actor în Rol Secundar, la Gala Premiilor UCIN

Avatar

Published

on

            Anghel Damian a primit luni seară, în cadrul Galei Premiilor UCIN (Uniunea Cineaștilor din România), cea mai importantă organizație profesională a cineaștilor români, premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru rolul Prințului Carol din filmul Queen Marie of Romania.

 

Premiile anuale UCIN evidențiază cele mai importante creații cinematografice românești din cursul anului precedent, iar din juriul galei de anul acesta au făcut parte: Stere Gulea (câștigătorul marelui premiu din 2019 pentru filmul Moromeții 2), Florin Mihăilescu, Marilena Ilieșiu, Irina Margareta Nistor și Dorel Vișan.

 

Emoționat și bucuros de primirea acestui premiu important din cariera sa, Anghel a declarat:Întotdeauna am încercat să nu funcționez în logica premiilor, să înțeleg că profesia mea este una unde subiectivismul este firesc și unde e foarte greu să existe ierarhii atât de bine definite. Totuși, oricât aș încerca să nu mă las pradă capcanei unui premiu, este mai mult decât măgulitor să primești aprecierea unui juriu de asemenea calibru. Premiul este unul de echipă și îl împart bucuros cu partenerii de joc, cu regizorul Alexis Cahill, scenariștii Brigitte Drodtloff și Maria-Denise Teodoru și cu producătorul Gabi Antal, care a investit atât de mult în această producție. Cel mai tare mă bucur că după ce a fost atât de iubit de public, filmul Queen Marie of Romania primește și aprecierea breslei. Sper ca acest lucru să ducă la mai multe filme de gen”.

Anul 2019 a fost unul bogat în proiecte de succes și premii pentru Anghel Damian. Pe lângă rolul de excepție din filmul Queen Marie of Romania, extrem de bine primit de public, talentul lui Anghel de scenarist și regizor a fost și este apreciat la marile festivaluri de film din lume, prin intermediul scurtmetrajului Celed, care este proiectat în unele dintre cele mai importante evenimente și competiții cinematografice, dar și prin serialul Vlad, difuzat la PRO TV, în fiecare luni, de la 20:30, unde Anghel este scenarist șef și joacă rolul lui Adrian Anuței.

 

 

 

Comentarii

Continue Reading

Film

Sorry We Missed You / În absența dvs. – cel mai nou film al lui Ken Loach, in cinematografe

Avatar

Published

on

Noul film al consacratului regizor britanic Ken Loach tratează o problemă mai mult decât actuală în contextul pandemiei, despre ale cărei implicații nu se vorbește în buletinele de știri: ”gig economy” – contracte de muncă pe termen scurt, drepturi reduse, muncă flexibilă și intensivă.

 

Ricky, Abby și cei doi copii ai lor locuiesc în Newcastle. Sunt o familie puternică, chiar dacă se zbat în datorii. Rămas fără job, Ricky vede o șansă atunci când se ivește ocazia să fie curier și șofer pe propria sa mașină. Abby, soția sa care este asistentă socială, își vinde mașina pentru a-și ajuta soțul să-și îndeplinească visul. Curând însă, Ricky descoperă că trebuie să dea socoteală firmei de transport care îi repartizează cursele și îi controlează munca și, în final, viața sa și pe cea a familiei.

 

 

Filmul, al cărui scenariu este scris Paul Laverty, colaborator constant al lui Ken Loach, a fost parțial inspirat de cazul șoferului Don Lane, angajat ca liber profesionist, cu mașină proprie, la o firmă britanică de curierat, care a murit în 2018 pentru că, diabetic fiind, a ratat o serie de consultații medicale de teamă că va fi sancționat financiar.

 

“Până acum aveai o slujbă sigură într-o companie sau într-o fabrică și puteai lucra toată viața. Dar acum munca a devenit foarte nesigură aproape pentru toată lu­mea și devine tot mai nesigură cu cât marile corporații se străduiesc să-și reducă costurile, făcându-i tot mai vulnerabili pe oameni. Asta mi-a rămas în minte încă de acum câțiva ani, dar problema a fost de a găsi povestea prin care să o spunem. La un moment dat, Paul a venit cu ideea să reflectăm această temă prin intermediul lup­tei pe care o duce o familie pentru su­praviețuire.

De regulă, oamenii își păstrează încrederea când muncesc, dar când se duc acasă toată presiunea iese la iveală. Începi să te gândești la ce nu poți face, te macină sentimentul de vinovăție că nu mai ești atât de prezent în viața copiilor, îți amintești de datorii. Tensiunea de la muncă, presiunea financiară, faptul că viața de familie nu mai e poate atât de relaxată, că relațiile dintre soți au de suferit (lucrează la ore diferite iar seara sunt epuizați), toate apa­să. Deci acesta a fost scopul: să reflectăm munca din ziua de azi prin intermediul unei familii.” – a declarat Ken Loach într-un interviu în exclusivitatea acordat jurnalistei Iulia Blaga (Suplimentul de cultură).

Sorry We Missed You / În absența dumneavoastră vorbește despre schimbările de pe piața muncii și felul în care acestea ne afectează viața. Din selecția festivalului de la Cannes, pe marile ecrane din România, din 25 septembrie, distribuit de Independența Film.

 

Sorry We Missed You / În absența dumneavoastră va rula în cinematografele din București (Cineplexx Băneasa, Cinema City AFI Cotroceni, Cinema Muzeul Țăranului), Brașov (Cinema One), Cluj (Cinema Victoria), Sfântu Gheorghe (Cinema Arta), Sibiu (CineGold), Târgu Mureș (Cinema Arta).

 

Parteneri media: RFI, Cinemap, Zile și Nopți, FilmSi, Dinfilme.ro, Movienews, Ziarul Metropolis, Munteanu Recomandă.

Comentarii

Continue Reading
Advertisement

Facebook

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Trending

google.com, pub-4886972132153269, DIRECT, f08c47fec0942fa0