Connect with us

Film

Trilogia Ardelenii continuă sâmbătă la TVR 1 cu „Artista, dolarii şi ardelenii”. Actorul Mircea Diaconu povesteşte întâmplări din culise

Avatar

Published

on

            Sâmbăta, 11 iulie, la TVR 1, ora 21.10, telespectatorii pot urmări a doua comedie-western din Trilogia ardelenilor, filmul Artista, dolarii şi ardelenii (România, 1978) cu o distribuţie de zile mari: Ilarion Ciobanu, Mircea Diaconu, Ovidiu Iuliu Moldovan, Victor Rebengiuc, Rodica Tapalagă, Mircea Albulescu şi Tania Filip. Dar până atunci, intrăm în culise, alături de actorul Mircea Diaconu. Este singurul în viaţă dintre actorii care au jucat rolurile fraţilor transilvăneni Brad, în cele trei producţii româneşti regizate de Dan Piţa şi Mircea Veroiu.

 

Publicul se va amuza vizionând aventurile fraţilor transilvăneni în America anilor 1880. În cel de-al doilea film, Artista, dolarii şi ardelenii, programat week-end-ul acesta la TVR 1, cei trei fraţi Brad – Traian, Romulus şi Ion – îşi continuă aventurile pe pământ american. Traian Brad, fratele cel mai mare, se îndrăgosteşte de o actriţă şi vrea să o ia de nevastă, fără să ştie că aceasta face parte dintr-o bandă de hoţi care jefuiesc trenurile cu care sunt transportaţi bani. Şi cel de-al treilea film al seriei – Pruncul, petrolul şi ardelenii – va putea fi văzut de telespectatorii TVR 1 sâmbătă, pe 18 iulie, de la ora 21.10. Seara de sâmbătă este dedicată de TVR 1 blockbuster-ului românesc.

 

 

Actorul Mircea Diaconu povesteşte cu multă bucurie despre „această joacă din cinematografia română”, cum numeşte el Trilogia ardelenilor, despre „cel mai bun scenarist pe care l-a avut România vreodată” şi ne lasă să pătrundem în culisele unei serii de filme care se bucură în continuare de succes la public.

 

„A fost o joacă, până la urmă, e singurul exemplu de acest tip din cinematografia română. Ne jucam cu toţii ca într-un basm, o poveste frumoasă: un western e, până la urmă, o poveste. Povestea celor trei fraţi în Vestul sălbatic a avut un succes năprasnic şi la vremea aceea şi, absolut miraculos, face şi astăzi, ceea ce ne bucură enorm ! Din păcate, dintre cei trei fraţi, numai eu mai sunt în viaţă…”, îşi începe actorul Mircea Diaconu povestea, provocat la amintiri despre filmările unuia dintre cele mai îndrăgite filme ale cinematografiei româneşti.

 

            „Îmi face o deosebită plăcere să vorbesc despre o perioadă frumoasă şi specială din viaţa noastră, a tuturor. De ce spun a noastră… Proiectul „Ardelenii în Vestul sălbatic” a pornit de la Titus Popovici, de departe cel mai bun scenarist pe care l-a avut România vreodată şi care s-a înconjurat de doi mari regizori, de Dan Piţa şi Mircea Veroiu, de operatori foarte buni şi de o echipă excelentă. Şi iată o poveste care a început în 1977, când s-a făcut prima serie, iar în ’80 s-a încheiat cu al treilea film… Nu e un serial, să înţeleagă lumea exact, în sensul de astăzi, ci sunt trei filme de lung metraj, deci o trilogie de fapt, regizată de doi mari regizori: Dan Piţa, Mircea Veroiu”, explică actorul.

Mircea Diaconu: „Mai erau, poate chiar scrise sau schiţate, încă două poveşti !”

„În vremea aceea, erau gândite aceste trei filme pe care le ştiţi, care s-au făcut, şi mai erau, poate chiar şi scrise sau schiţate, încă două poveşti. Şi anume, ei, cei trei fraţi plecau, se înscriau în legiunea străină, iar în ultimul film întoarcerea acasă, în Poplaca. Din păcate, vremurile s-au stricat în România (oricum, mai rău decât erau stricate…) şi au fost tăiate din bugetele anuale comediile, ceea ce era şi acest film, tocmai ca să rămână spaţiu şi finanţare pentru filme de linie, filmele de ideologie şi de propagandă, (erau anii ’80) şi, prin urmare, nu s-au mai făcut la vremea aceea. Se râdea chiar pe vremea aceea cum că cei trei fraţi au rămas în America şi nu s-au mai întors acasă… ceva de genul acesta…”, dezvăluie în continuare actorul Mircea Diaconu.

 

Filmări în condiţii foarte grele… De fapt, se schimbau călăreţii şi nu caii ! Pistoale de Buftea – vechi, stricate…

„Faptul că ne-am jucat cu toţii, că am făcut cu bucurie filmele acestea, se vede şi astăzi, deşi filmările s-au făcut în condiţii foarte grele. Vă dau doar un exemplu, ca să vă imaginaţi: primul film, dacă vă amintiţi, se termină cu o bătălie mare, într-un cerc, în care noi, cei buni, ne apăram, fiind atacaţi de răi, care erau călare. Trăgeau în noi şi noi în ei şi aşa mai departe. Acea scenă s-a făcut cu 8 cai, ca să vă imaginaţi, deşi parea că e plin de cai, care aleargă, cad, împuşcături ş.a.m.d. Atâţia aveam… De fapt Buftea avea 9 cai la vremea aceea şi în clipa în care călăreţul trecea prin spatele camerei, sărea de pe cal, urca altul şi calul continua să facă cercul acela, aşa încât păreau foarte mulţi. În fapt, se schimbau călăreţii şi nu caii…”, îşi aminteşte actorul Mircea Diaconu, Romi Brad, fratele cel mic în film, care ne împărtăşeşte secrete din culisele filmărilor pentru Trilogia ardelenilor.

„Îmi pare rău! Mi-e frică, pur şi simplu! Fă o probă… Ia, trage tu în creanga aceea…”

„Pistoale de Buftea – vechi, stricate… Vă mai povestesc o singură secvenţă, pe care n-o s-o vedeţi, nu o ştiţi. În ultimul film, e o scenă în care eu mă duc să iau apă de la un izvor. Şi nişte vecini, care nu voiau să mă lase să iau din apa lor, trăgeau cu puşca în mine şi îmi împuşcau găleata, mă speriau şi fugeau. Scena, în real, s-a făcut în felul următor: eram pe câmpul acela cu izvor şi ne pregăteam de filmare şi eu mă uitam după artificier… El era cel care trebuia să monteze în găleata mea, cea în care se trăgea, una-două artificii, ca să explodeze, să o găurească. Şi nu venea niciun artificier. Eu, impacientat: „de ce nu-l chemaţi pe omul ăsta să pună o capsă la găleată ?… Nu”, răspunde Dan Piţa, „pentru că o să tragă, pe viu şi direct, el” şi arată spre un coleg actor, mai mare cu patru ani decât mine. Marcel Roşca se numeşte. Marcel era şi cântăreţ de operă, şi actor… şi care fusese în tinereţe campion la tir – luase argint la tir, la Jocurile Olimpice, deci era un mare trăgător…”

 

„El juca un rol mic, era dintre cei răi, care ne împuşcau, ne atacau pe noi. Şi Marcel Roşca stătea undeva pe iarbă şi se întreba: „Cu ce o să trag?”, că avea nevoie de pistolul ăla, un pistol special, o armă bună, cu care poţi trage la ţintă, cu care, de altfel, el câştigase premiile. Nu, avea în mână un pistol de Buftea – un pistol de Buftea însemnând un pistol de epocă, cine ştie de cu câte războaie în urmă şi spune: „Cu ăsta trag!” Iar eu am zis: „Îmi pare rău! Mi-e frică, pur şi simplu! Fă o probă… Ia, trage tu în creanga aceea” – şi îi arăt înspre o creangă. Stând în fund, Marcel Roşca, mai ceva decât Clint Eastwood în filme, pur şi simplu trage, fără să ochească, fix în creanga aia. Şi în orice frunză, creangă îi spuneam, trăgea în ea stând în fund… trăgea uluitor! Totuşi, în clipa în care s-a filmat, s-a tras cu adevărat în găleata aia, care era la 10 centimetri de piciorul meu. S-a filmat de două sau de trei ori, după care, regizorul a zis „Stop”, am fugit peste deal, că era un deal acolo… Undeva în Dobrogea, pe lângă Munţii Măcin, făceam filmarea. Am fugit peste dealul acela… Aşa e, când filmezi pe coclauri, mănânci aiurea sau mai mult nu mănânci, aveam probleme la stomac. Ei, după această secvenţă, am fugit imediat peste deal şi am devenit un om normal”, mărturiseşte zâmbind actorul.

 

Artista, dolarii şi ardelenii – sâmbătă, 11 iulie, ora 21.10, la TVR 1

Mircea Diaconu spune că are numai amintiri frumoase şi plăcute legate de film, însă umbrite, din păcate, de o realitate destul de tristă: „dintre toţi fraţii am rămas singurul în viaţă, ceilalţi doi s-au dus şi e mare păcat că i-am pierdut! Oameni minunaţi, şi nu numai ei! De câte ori văd filmul ăsta, văd şi îmi aduc aminte de unul, de altul… Să vedeţi cu bine filmele şi să fiţi fericiţi şi mulţumiţi, şi bucuroşi!”, le transmite Mircea Diaconu tuturor celor care vor urmări filmele Trilogiei ardelenilor.

Comentarii

Film

SPI International lansează o nouă identitate pentru FilmBox Premium

Avatar

Published

on

SPI International continuă rebrandingul televiziunilor sale. Începând cu august, compania globală de media introduce un nou pachet grafic pentru FilmBox Premium, în toate zonele geografice unde canalul este disponibil.

 

SPI / FilmBox a anunțat recent că televiziunile sale emblematice FilmBox vor avea un nou pachet grafic: după o lansare-pilot în Republica Cehă și Slovacia în aprilie, au urmat alte țări în iulie. O lună mai târziu, compania lansează noul pachet grafic pentru canalul său de film de top, FilmBox Premium, în toate zonele geografice unde acest canal este disponibil.

 

„Conform obiectivului nostru de a oferi în permanență clienților noștri cea mai bună experiență de divertisment, suntem încântați să anunțăm că, începând cu 1 august, canalele noastre FilmBox Premium vor avea un pachet nou de identitate vizuală, adaptat noului context digital al televiziunii”, a spus Haymi Behar, Chief Marketing Officer la SPI International.

„Această tranziție reflectă angajamentul nostru ferm de a furniza servicii și produse de cea mai înaltă calitate, iar noul pachet grafic vizează să îmbunătățească experiența utilizatorului prin reunirea unor elemente care sunt familiare și practice”, a adăugat Behar.

 

FilmBox Premium este canalul de film de top al SPI / FilmBox și transmite cele mai mari succese cinematografice, filme premiate la nivel mondial și pelicule celebre în care joacă vedete îndrăgite. În prezent, televiziunea are aproape 5 milioane de abonați la nivel global, în mai multe țări din Europa Centrală și de Est, iar influența sa continuă să se extindă prin noi oferte de distribuție a canalelor.

 

Comentarii

Continue Reading

Film

Filmul „Totul nu va fi bine” se vede începând de vineri, în cinematografele în aer liber

Avatar

Published

on

            Documentarul de debut „Totul nu va fi bine”, în regia lui Adrian Pîrvu și Helena Maksyom, va avea premiera mondială în această seară în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania, în secțiunea „Zilele Filmului Românesc”.

 

Lungmetrajul va rula de la ora 21:30, la Coșbuc (curtea Colegiului Național „George Coșbuc”) în prezența regizorului și protagonistului Adrian Pîrvu. Cea de-a doua proiecție este programată miercuri, 5 August, de la ora 23:45 la UBB (Universitatea Babeș-Bolyai).

Documentarul semnat de Adrian Pîrvu și Helena Maksyom va rula în avanpremieră la Constanța (miercuri, 5 august, de la ora 21:00, la Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin”) și la București (joi, 6 august, de la 21:00, la Cinema Elvire Popesco).

Din 7 august, filmul va putea fi vizionat în aer liber la București (Cinema Muzeul Țăranului, vineri, 7 august, ora 21:00), Arad (Grădina de Vară Cinema Arta, vineri, 7 august, ora 21:30), Brașov (Grădina din Visss, marți, 11 august, ora 21:00), Iași (Cinema Ateneu, vineri, 7 august, ora 21:30), Timișoara (Hostel Costel, duminică, 9 august, ora 21:30), Târgu Mureș (Teatrul de Vară – vineri, duminică, marți și joi, ora 21:30).

Miercuri, 12 august, de la ora 20:30, documentarul va rula în Grădina cu Filme – Cinema & More din București. Proiecția va fi precedată de o discuție cu Adrian Pîrvu, moderată de criticul Ileana Bîrsan.

„Totul nu va fi bine” este un road-movie în care un regizor pe jumătate nevăzător și iubita lui încearcă să descopere efectele Cernobîlului asupra lor. În călătoria lor, Adrian și Helena cunosc oameni afectați de dezastrul nuclear petrecut în 1986, iar pe măsură ce descoperă impactul Cernobîlului asupra unei întregi generații, problemele lor de sănătate se agravează și le complică planurile.

Adrian Pîrvu s-a născut în anul dezastrului de la Cernobîl. Mama lui a crezut că glaucomul și orbirea parțială ale lui Adrian au fost cauzate de vizita ei în Ucraina, pe când era însărcinată în 6 luni. Are aproape 30 de ani – e singur și debusolat. După ce mama îi prezintă povestea nașterii sale, decide să plece în Ucraina să facă un film despre cei afectați de dezastru și să găsească o cale de împăcare cu sine. În Kiev o întâlnește pe Helena, crescută în țara grav afectată de accidentul nuclear și devine partenera lui Adrian în realizarea documentarului.

 

Scenariul și regia sunt semnate de Adrian Pîrvu și Helena Maksyom, montajul a fost realizat de Alexandru Radu și Vladimir Gojun, imaginea: Denis Melnik, Radu Gorgos, Adrian Pîrvu, Helena Maksyom. Ioan Filip și Dan-Ștefan Rucăreanu semnează sunetul. Producători sunt Alexandru Solomon și Ada Solomon. Coproducători: OlenaYershova, Adrian Pîrvu, Andrii Yashchyshyn.

Absolvent al UNATC, Adrian Pîrvu a regizat și produs mai multe scurtmetraje și documentare. După ce a predat engleza timp de un an în China, a lucrat ca producător pentru un ONG care susține persoanele cu dizabilități. În prezent, este monteur freelancer. „Totul nu va fi bine” reprezintă debutul său în lungmetraj.

Helena Maksyom a absolvit Universitatea de Aviație din Kiev și are un Master în „Ecologie și protecția mediului înconjurător”. A lucrat ca jurnalist, traducător, iar acum se concentrează pe cinema. Și pentru Helena, „Totul nu va fi bine” reprezintă debutul în lungmetraj.

 

„Totul nu va fi bine” este o producție Hi Film realizată în coproducție cu TATO FILM și microFILM, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, al Agenției de Film din Ucraina, al Programului Europa Creativă – MEDIA al Uniunii Europene și al Televiziunii Române. Susținut de Hollywood Multiplex, Dr.Oetker, Covalact, Farmaciile Alphega, Adeplast, EXIMTUR – Compania de călătorii, MediaCom, Zenith Media, Vitrina Advertising.

 

Parteneri media: Music Channel, Radio România Cultural, Ziarul Metropolis, Allabout Romanian Cinema, MovieNews, Cinefan.ro

 

Comentarii

Continue Reading

Film

TIFF anunţă actorii selectați în programul 10 pentru FILM

Avatar

Published

on

            Aplaudați pe scenele teatrelor din întreaga țară, 10 actori talentați, care nu au avut încă șansa de a se afirma în lumea filmului, vor ajunge față în față cu profesioniștii din domeniul cinematografiei, la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.

 

Organizat în cadrul Zilelor Filmului Românesc pentru cel de-al nouălea an consecutiv, programul 10 pentru FILM îşi propune să promoveze figuri noi în filmul românesc. Peste 80 de actori au fost selectați și promovați în cadrul proiectului până în prezent.

 

Aflaţi la debut sau cu roluri secundare în producţii autohtone, cei 10 actori selectați la această ediție vor beneficia de materiale de prezentare – fotografii și video – și de întâlniri cu profesioniști din industrie.

 

Actorii selectaţi la această ediţie sunt: Florin Aioane (Teatru Metropolis, Teatrul Apollo111) – nominalizat în 2019 la Premiul UNITER pentru Debut, Edith Alibec (Point Cultural Hub, Teatrelli și independent), Sandra Ducuță (Teatrul Național I.L. Caragiale București, unteatru, Teatrul Excelsior, Teatrul Odeon, Teatru Dramaturgilor Români), Corina Grigoraș (Teatrul Tineretului din Piatra Neamț), Gina Gulai (Teatrul Tineretului din Piatra Neamț), Oana Hodade (Reactor de Creație și Experiment – Cluj, Teatrul Ariel din Târgu Mureș, Teatrul Național Târgu Mureș), Emilian Mârnea (Teatrul Național I.L. Caragiale București, Teatrul Odeon, Teatrul Anton Pann, Râmnicu Vâlcea, Teatrul de Comedie, Teatrul Național Cluj-Napoca, Teatrul Clasic Arad, Teatrul de Artă Deva), Nelu Serghei (Teatrul Jean Bart Tulcea), Valentin Terente (Teatrul Maria Filotti Brăila), Vlad Udrescu (Teatrul Național I.L. Caragiale București, Teatrul Național Craiova,  Teatrul Godot, Teatrul Luni de la Green Hours).

 

Cei 10 actori au fost propuşi şi selectaţi de un grup de profesionişti din teatru şi film: regizorul și producătorul Tudor Giurgiu – președintele festivalului, criticii de teatru Iulia Popovici, Cristina Rusiecki și Oana Stoica, directorul de casting Florentina Bratfanof, Răzvan Penescu – editorul portalului Liternet și Cătălin Dordea, director de casting și coordonator al proiectului 10 pentru Film.

 

În ultimii ani, peste 80 de actori de toate vârstele, veniţi din toată ţara, au fost prezentaţi producătorilor români şi străini, directorilor de casting, agenţilor și jurnaliștilor prezenţi la TIFF. Mulţi dintre aceștia s-au făcut remarcaţi și au fost distribuiţi ulterior în producţii de succes, obținând roluri în lungmetraje sonore sau în seriale TV. Printre aceștia se numără Csaba Ciugulitu (Valan – Valea sufletelor, Între Chin și Amin) Cristian Balint (The Blacklist), Rareș Andrici (Bacalaureat), Vlad Bălan (Valea Mută), Nicoleta Lefter (Contraindicații, Povestea unui pierde-vară), Maria Obretin (The Nun, Umbre, 6,9 pe scara Richter), Carmen Florescu (Parking), Silvana Mihai și Ana Covalciuc (Câteva conversații despre o fată foarte înaltă).

 

Programul 10 pentru FILM este realizat cu sprijinul: Nespresso, IQOS, ECCO, Vestige, Tudor Tailor.

Comentarii

Continue Reading
Advertisement

Facebook

PREMIILE RADAR DE MEDIA

Trending

google.com, pub-4886972132153269, DIRECT, f08c47fec0942fa0